Cześc Mirki i Mirabelki!
Mam dla Was dwa tagi: #
ama oraz #
rozdajo (informacje na końcu)
Zacznijmy od AMA
Na co dzień jestem Operatorem Numeru Alarmowego 112 (w skróce ONA). Pracuję w CPR - czyli Centrum Powiadamiania Ratunkowego). Dzwoniąc na 112 dodzwonicie się do mnie, bądź do jednego z moich kolegów i koleżanek na terenie całego kraju i krajów UE (Numer 112 jest europejskim numerem).
Biorę po 100 punktów z konta każdej drużyny i słucham pytań.
Dlaczego AMA?
Było już jedno AMA z Operatorem 112, ale to było jakiś czas temu (grudzień 2015), od tego momentu trochę się zmieniło. System się zmienił, żyje i ewoluuje.
11.02 (jedenasty lutego) to Europejski Dzień Numeru Alarmowego 112. Fajny czas na przybliżenie naszej pracy osobom postronnym. A 09.02 mój CPR obchodzi pięciolecie.
Kilka podstawowych rzeczy
Jeśli oglądaliście "Na Ratunek 112", proszę nie róbcie tego więcej. Nigdy. Pseudoserial nie ma nic wspólnego z rzeczywistością. Na numer 112 składa się parę czynników, System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego (SIPR), Ogólnopolska Sieć Telekomunikacyjna na potrzeby numeru 112 (OST 112), Platforma Lokalizacyjno-Informacyjna z Centralną Bazą Danych (PLI CBD) oraz Operatorzy Numerów Alarmowych (ONA). Nasza praca skupia się w Wojewódzkich Centrach Powiadamiania Ratunkowego (WCPR) lub w przypadku województwa mazowieckiego z dwóch CPRów (jedno dla miasta stołecznego Warszawy oraz jedno w Radomiu, które obsługuje resztę województwa). Pracujemy 24/7/356. Nasze zmiany są zazwyczaj dwunastogodzinne. U mnie jest to od 7 do 19 i zmiany nocne od 19 do 7. Ale słyszałem, że inne CPRy o innych godzinach mają zmiany. Model numeru 112 w Polsce jest modelem operatorskim, a nie dyspozytorskim. Należy o tym pamiętać, gdyż to nie my decydujemy o przyjeździe i czasie oczekiwania na służby (Państwowe Ratownictwo Medyczne, Państwowa Straż Pożarna, Policja).
Trochę historii
Do momentu powstania pierwszego Centrum Powiadamiania Ratunkowego przyjmowaniem zgłoszeń alarmowych z numeru 112 zajmowały. W 2010 jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać CPRy. Pierwszy powstał w Krakowie w 2009 r., ostatni w Warszawie w 2013 r. a mój w 2012 tuż przed Euro 2012.
Obecnie
Obecnie Centra przyjmują setki połączeń dziennie. Niestety 80% z nich to połączenia głuche (uszkodzona linia, spodnie dzwonią, kieszenie, przypadkowe wybranie numeru alarmowego), blokowanie numeru (zamówienie pizzy, połączenie z ciocią Ewą z Zakopanego, natrętne blokowanie) oraz zgłoszenia niezasadne merytorycznie (zamiast do energetyki, pogotowia wod.-kan., etc.). Reszta to zgłoszenia zasadne (kolizje, wypadki, pożary, problemy zdrowotne), które zostały przyjęte i obsłużone przez służby.
A byłbym zapomniał
W ramach #
rozdajo przygotowałem trzy zestawy gadżetów z mojej #
pracbaza
1) Jeden dla jednej z osób wykopujących AMA (losowanie 11.02.2017 o 12:00 za pomocą Mirkorandom - #
zielonkidupacicho),
2) Drugi dla osoby, która zada najbardziej plusowane pytanie (wyklucza się pytania wulgarne i wpisy niebędące pytaniami),
3) Trzeci dla osoby, której pytanie w mojej ocenie było najlepsze.
Wysyłka Pocztą-Polską na terenie Polski na mój koszt. Podsumowanie AMA będzie miało miejsce 11.2.2017 a wysyłka gadżetów do 20.2.2017 r. Jeśli wylosuję kogoś z #
poznan to możliwy odbiór osobisty z ewentualnym oprowadzeniem po naszym Centrum (ale to nie jest jeszcze pewne).
Czas trwania
AMA trwa do jednego z poniższych momentów:
1) Aż mnie nie zwolnią #
pdk,
2) Aż przestanie mi się chcieć,
3) Aż tak zadecyduje,
4) Aż nie dostanę bana,
5) Aż nie umrę.
Mam nadzieję, że to AMA będzie tak samo długie jak @
ama-japan
Linki do AMA
[1]:
Link do wszystkich pytań w AMA
pokaż spoiler Wołam potencjalnie zainteresowanych
@paprok @HornisseBRD @nihil_novi @1021690019151491 @paprok @sprzedam_nerke @artur-kaminski-180
Komentarze (737)
najlepsze
@WilliamHolden: Potrafii.
W USA jest sytem dyspozytorski, nie operatorski. U nas wygląda to zdziebko inaczej. Zdarzają się trudne zgłoszenia, ale takiego typu? Rzadko.
@monox12: Nie wiem. To pytanie do szefostwa. Ale raczej nie, bo to blokowanie numeru, nasi przełożeni zdają sobie sprawę z tego. Z resztą, w przypadku przyjęcia takie zgłoszenia byłyby tam skierowane służby. Nasza ocena bardziej polega na odłuchach naszych rozmów i ewentualnych
@Oscar_Goldman: U mnie się zapisuje. U kolegi na iPhone tez.
@chigcht: Zdefinuj błędnego? Błędnie pożar, a okazało się że to garnek zostawiony na kuchence? Czy alarm bombowy?
Pytanie 1: Po co wdrażać system który nie działa w 100% na starcie, przecież to może kosztować
5 lat temu nie działały CPRy wszędzie ;( I wyglądało to zupełnie inaczej niż teraz.
Po części tak, ale nie dzwonimy sami, a przekazujemy zgłoszenie systemem. Więc w ciągu chwili od naszej rozmowy (bądź w trakcie) mają służby informacje o
Wiec szanuje za opanowanie.
P1: Czy macie rozszerzone szkolenie medyczne prowadzone przez telefon?
P2: Czy miałeś może sytuacje gdzie udzielałeś pomocy przez telefon
@cyna76: Nie, mamy swoje SIPR (System Informatyczny Powiadamiania Ratunkowego).
@Gruby_Mirek: Raczej nie. Chociaż, musiałbym się zastanowić
1. Jakie są wymagania do pracy na tym stanowisku ?
2. Jak dostać się do takiej roboty ?
3. Gdzie znajduje się stanowisko pracy ( centrala w której na co dzień pracujesz czy to jakiś szpital czy inny budynek publiczny) ?
Wykształcenie średnie, znajomość języka obcego w stopniu komunikatywnym.
Oferty pracy w Urzędzie Wojewódzkim :) Później rozmowa, szkolenie, egzamin i heja!