Dodatkowo, skrytykował caracale, strategię zakupową, nie podając żadnej alternatywy, tylko napisał, że są lepsze - wyjątkowo mało konstruktywnie. Powoływał się na datę powstania protoplasty caracala - że niby stara konstrukcja. F-16 datę oblotu ma w 1972 - i co z tego, skoro dzisiejsze F-16 prócz założeń aerodynamicznych na z tamtym niewiele wspólnego - kompletnie nowa awionika i dzięki temu nowe zadania, nowy silnik, nowa, ulepszona konstrukcja płata o wiele mniej
Obecnie sprzęt ten jest transportowany śmigłowcami Mi-8 i nowszymi Mi-17 (mniej więcej rówieśników Pumy i Super Pumy). Mają one obszerną kabinę ładunkową, a co najważniejsze – tylną rampę, po której sprzęt można do środka wtoczyć. Caracal ma wąską kabinę i nie ma tylnej rampy, a jedynie szerokie boczne drzwi. Czy żołnierze mają wtaszczyć tędy do śmigłowca samochód terenowy? I tak się nie
Mają one obszerną kabinę ładunkową, a co najważniejsze – tylną rampę, po której sprzęt można do środka wtoczyć. Caracal > ma wąską kabinę i nie ma tylnej rampy, a jedynie szerokie boczne drzwi. Czy żołnierze mają wtaszczyć tędy do śmigłowca
samochód terenowy? I tak się nie zmieści. Czy w tej sytuacji mamy zostawić brygadę na tyłach wroga bez wsparcia, na
pewną rzeź?
Świetny argument. No może poza faktem, że ani blackhawk, ani
@dasto123: > Chciałbym też zobaczyć jak pan Fiszer próbuje umieścić samochód terenowy w kabinie Mi-8. Bardzo prosto: otwierasz tył, układasz płozy wjazdowe i wjeżdżasz... (zdjęcie poniżej). Przynajmniej to działa w przypadku poczciwego UAZa... nie wiem jak się to ma do Honkerów czy innych pojazdów naszej armii...
Wychodzi na to, że jedyną maszyną spełniającą wymagania generała (tylna rampa, przewóz samochodu, szerokie podwozie) to Sikorsky MH-53 Pave Low, tyle, że to jest potwór a nie śmigłowiec: 1100 km zasięgu, ponad 30 chłopa bierze na pokład. Wycofali je z armii USA więc możemy je dostać po taniości...
@Mattijjah: A czy wojsko tą potrzebę samochodu kiedykolwiek zgłaszało? Bo ja pierwszy raz o tym od Fiszera słyszę. równie dobrze mógł wymyslić że powinno być działko oborotowe 20mm.
@Obserwator_z_ramienia_ONZ: Pewnie ze starości... weszły do służby w latach 60tych... @RobotKuchenny9000: Nówka sztuka, nieśmigana kosztuje, a raczej kosztowała 40 mln $ @graf_zero: Pytaj się mnie, a ja Ciebie... wychodzi na to, że wśród samych wojskowych nie ma porozumienia czego im właściwie potrzeba. Nie widziałem nigdzie aby proponowane nam śmigłowce mogły transportować samochody, natomiast Mi-17 ma taką możliwość (obrazek poniżej) W armii USA, przynajmniej z tego co udało mi się
Argumenty za i przeciw są. Rywale Caracala to już zupełnie nie spełniali wymagań. Przecież nikt nie zmusi producentów żeby zaproponowali lepsze produkty ze swojej stajni.
@ZiobroV: Co? Jeden był oferowany bez uzbrojenia a drugi dopiero 2 lata bo zawartych w warunkach terminach. Obydwa więc nie spełniały warunków. Tylko Caracal więc został przepuszczony do testów.
Jak po ogłoszeniu, że przetarg wygrał Caracal, wybór krytykowali lobbyści Westland Agusta i Sikorskiego, tak teraz uaktywnili się lobbujący za Caracalem. Mamy zalew tematów, od straszenia horrendalnymi odszkodowaniami, aż po koniec współpracy. Kolejny raz żabojady pokazują pogardliwe podejście do Polaków. Ich minister obrony nie prosi, a żąda wyjaśnień od polskiego odpowiednika. To efekt lat podlizywania się, przymilania przez naszych wszystkim z zachodu. Traktują nas, zwłaszcza żabojady jak republikę afrykańską, gdzie tubylcy mają
@Zombo: Znam to nagranie, owszem Caracal spełniał wymogi, choć dostosowanie do wersji morskiej, inny wirnik (cięższy?), nie wiem jak z pływakami, czy w ogóle wchodzi w nim to, co potrafił Mi-14, czyli możliwość dryfowania na wodzie, mniejszy zasięg i czas działania. O wersji dla wojsk lądowych i "słynnym" braku tylnej rampy pisali prawie wszyscy. W Caracalach jak wiemy poszło o offset.
Jeśli już to należało ściślej dookreślić wymogi, tak by Airbus,
@abiu: Moim zdaniem wybór Caracali był wyborem czysto politycznym a nie merytorycznym. W momencie rozstrzygania przetargu Francuzi bronili się przed zerwaniem kontraktu na Mistrale do Rosji. Bo kasa musi się im zgadzać. Polska była mocno za tym, żeby ich Rosji nie dostarczać. Więc pewnie poszedł deal -my potrzebujemy śmigłowców, więc my je kupimy od was, (...wbrew wszelkiej logice bo mamy u siebie 2 fabryki robiące konkurencyjne śmigłowce...), a wy nie dostarczycie
A w Łodzi to miały one byc tylko malowane a nie składane ( ͡°͜ʖ͡°)
@SuperJadzia: Nieprawda. Pierwsza partia miałabyć wyprodukowana we Francji, żebyśy je szybciej dostali. Ale ostatecznie całe 50 sztuk miało zostać wyprodukowanych w Łodzi, tylko ostatnie sztuki poszłyby już do innego odbiorcy.
A co do miejsc pracy w Łodzi... Miało w Łodzi powstać ich około 1000. Ale dla wykwalifikowanych techników bądź inżynierów (...)
a nie, to rzeczywiście bez sensu. Inżynierowie niech dalej wyjeżdżają do Niemiec, w Polsce muszą pracować "ludzie z wykształceniem na poziomie Ferdynanda Kiepskiego".
@bidzej: "Miało w Łodzi powstać około 1000 miejsc pracy dla inżynierów" Też zwróciłem uwagę na to zdanie, no gość #!$%@? logikę. Zróbmy zamiast tego ze cztery Carrefour'y.
Komentarze (213)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
Dodatkowo, skrytykował caracale, strategię zakupową, nie podając żadnej alternatywy, tylko napisał, że są lepsze - wyjątkowo mało konstruktywnie. Powoływał się na datę powstania protoplasty caracala - że niby stara konstrukcja. F-16 datę oblotu ma w 1972 - i co z tego, skoro dzisiejsze F-16 prócz założeń aerodynamicznych na z tamtym niewiele wspólnego - kompletnie nowa awionika i dzięki temu nowe zadania, nowy silnik, nowa, ulepszona konstrukcja płata o wiele mniej
A jak się odniesiecie do tego:
Świetny argument. No może poza faktem, że ani blackhawk, ani
Bardzo prosto: otwierasz tył, układasz płozy wjazdowe i wjeżdżasz... (zdjęcie poniżej). Przynajmniej to działa w przypadku poczciwego UAZa... nie wiem jak się to ma do Honkerów czy innych pojazdów naszej armii...
równie dobrze mógł wymyslić że powinno być działko oborotowe 20mm.
@RobotKuchenny9000: Nówka sztuka, nieśmigana kosztuje, a raczej kosztowała 40 mln $
@graf_zero: Pytaj się mnie, a ja Ciebie... wychodzi na to, że wśród samych wojskowych nie ma porozumienia czego im właściwie potrzeba. Nie widziałem nigdzie aby proponowane nam śmigłowce mogły transportować samochody, natomiast Mi-17 ma taką możliwość (obrazek poniżej)
W armii USA, przynajmniej z tego co udało mi się
@GARN: To raczej zamienianie złota w coś zwykłego ( ͡º ͜ʖ͡º)
Kolejny raz żabojady pokazują pogardliwe podejście do Polaków. Ich minister obrony nie prosi, a żąda wyjaśnień od polskiego odpowiednika. To efekt lat podlizywania się, przymilania przez naszych wszystkim z zachodu. Traktują nas, zwłaszcza żabojady jak republikę afrykańską, gdzie tubylcy mają
Znam to nagranie, owszem Caracal spełniał wymogi, choć dostosowanie do wersji morskiej, inny wirnik (cięższy?), nie wiem jak z pływakami, czy w ogóle wchodzi w nim to, co potrafił Mi-14, czyli możliwość dryfowania na wodzie, mniejszy zasięg i czas działania. O wersji dla wojsk lądowych i "słynnym" braku tylnej rampy pisali prawie wszyscy. W Caracalach jak wiemy poszło o offset.
Jeśli już to należało ściślej dookreślić wymogi, tak by Airbus,
Komentarz usunięty przez moderatora
@SuperJadzia: Nieprawda. Pierwsza partia miałabyć wyprodukowana we Francji, żebyśy je szybciej dostali. Ale ostatecznie całe 50 sztuk miało zostać wyprodukowanych w Łodzi, tylko ostatnie sztuki poszłyby już do innego odbiorcy.
a nie, to rzeczywiście bez sensu. Inżynierowie niech dalej wyjeżdżają do Niemiec, w Polsce muszą pracować "ludzie z wykształceniem na poziomie Ferdynanda Kiepskiego".
Dokładnie. Warto też zbadać jego wcześniejsze teksty czy przypadkiem nie faworyzował jednego z oferentów.