Bogowie i demony z mitologii lechickiej. W kogo wierzyli przodkowie Polaków?
Kościelni kronikarze mieli dostęp do instrukcji z czasów chrystianizacji polski, gdzie wymienia się panteon zachodnich słowian. Bogowie i demony z mitologii słowiańskiej różniły się w zależności od rejonu słowiańszczyzny, inaczej nazywali ich Lechici, a inaczej Wschodni Słowianie.
M.....y z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 68
- Odpowiedz
Komentarze (68)
najlepsze
A że g---o z tego ostatecznie wyszło bo u sąsiadów sie pozmieniało... cóż...
To co mnie bardziej boli to to, że dzieci nie uczy się kultywowania tego co znamy na pewno: ludowych obrzędów i pieśni.
@jakub-zielina:
Wspaniale, właśnie takie podejście do tematu mnie interesuje. Chciałam poznać główne źródła wiedzy o dawnych wierzeniach i przeczytać ich
Ogólnie same nadinterpretacje... Jak zawsze zresztą przy słowiańskiej mitologii.. :(
Odnośnie Jasia
@Menypeny: To nie są żadne źródła, tylko opracowania, w których pojawiają się właśnie te piętrzące się spekulacje... A kolejne prace opierają się na tych poprzednich zbudowanych o strzępy zapisków + komparatystyka z indoirańskimi wierzeniami, doszukiwanie się podobieństw funkcji na podstawie niepewnie odczytanego imienia (a co dopiero mówić o jego etymologii!) + rzecz najgłupsza wg mnie - etnologia - tu dopiero piętrzą się spekulacje na podstawie XIX-wiecznych ludowych zwyczajów wieśniaków z Polski czy Rosji buduje się teorie o funkcjach bóstw znanych tylko z imienia (i to niepewnie odczytanych)!
Część tych pozycji mam na półce (najnowsze co mam to A. Kowalik, Kosmologia dawnych Słowian), Rybakowa starałem się czytać w oryginale (ale głównie poznałem go z przytaczania w innych pracach), część czytałem dawno temu z biblioteki (głównie niewymienione tu).
Z każdą pozycją mój pogląd na ten temat się pogłębia a nie maleje.
Oczywiście nie mam pretensji o tworzenie hipotez w książkach, tylko o to, że sieciowe opracowania, filmiki, czy nawet wikipedia roją się od przyjęcia tych (często sprzecznych ze sobą) hipotez jako wiarygodnej i spójnej mitologii, opisują funkcje i zrekonstruowane imiona bóstw w taki sposób, jakby to