Co korzystniejsze: metro czy tramwaj?
W powszechnym przekonaniu metro to bezkonkurencyjnie najlepszy środek transportu w wielkim mieście. Czy jednak zawsze jest ono optymalnym wyborem? Porównanie możliwości i kosztów dwóch środków transportu szynowego na przykładzie Krakowa.
fantomasas z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 134
Komentarze (134)
najlepsze
Przypominam rozwiązanie poznańskie - od dworca PKP aż do osiedla Sobieskiego (prawie północny kraniec Poznania) jedzie się tramwajem. Tramwaj jedzie albo po estakadzie, albo lekko poniżej poziomu w wykopie (przy dworcu PKP krótko w tunelu) - nigdzie nie krzyżuje się z żadną drogą, wszędzie są wiadukty. Zatrzymuje się co ok. kilometr na przystanku (umieszczonym na
Odległości z Młocin do Kabat uzasadniają budowę metra, problemem jest to, że Warszawa ma odpowiednio duże odległości, ale bez odpowiednio dużych potoków pasażerskich i metro jest po prostu nierentowne.
Przy obecnej liczbie mieszkańców Warszawa powinna być 2 razy mniejsza, ale po prostu planowanie przestrzenne się u nas nie przyjęło.
Na mapce linie krakowskiej SKA, które są planowane. Od grudnia na
Na razie zapowiedzi SKA do Wieliczki wyglądają bardzo atrakcyjnie jak dla mnie. Wiadomo, że w przyszłym roku linia ma być przedłużona do lotniska. Martwię się tylko, że modernizacja węzła krakowskiego w najbliższych latach może obniżyć przepustowość i tak bardzo obciążonego odcinka pomiędzy Krakowem Głównym, a Płaszowem.
w tych wszystkich wyliczeniach brakuje np. informacji ze tak ukochana kopenchaga ma tylko 20km metra, ale korzysta z niego codziennie 1/5 mieszkancow... ale rowery uber ales!
A w metrze nie chodzi jedynie o szybkość, ale też o przepustować. By schować tę masę ludzi pod ziemię. Według ich danych, aby zapewnić
Jest na to jedno rozwiązanie i to już stosuje Londyn: wprowadzić coś na kształt Congestion Charge ze zniżką 100%
Przy mniejszych trasach czas dotarcia do przystanku metra i zjechania na peron niweczy zyski czasowe. Z resztą w tym artykule to dobrze pokazano.
Nie mogę się tylko zgodzić z planem umiejscowienia tramwaju w tunelu pod Alejami Trzech Wieszczów w Krakowie.
ATW
Od tej strony miasta nie ma 3 obwodnicy (ATW jest drugą).
Realnie bez tramwaju lub trzeciej obwodnicy nic z Alejami nie da się
Największe spóźnienie:
Poznań - 1,5h
Frankfurt
@integralle: Podzielam twój pogląd i nie do końca rozumiem argumentację, że poza Warszawą wszystkie miasta w Polsce są za małe, aby budować metro. Twój przykład pokazuje, że miasto poniżej miliona mieszkańców równie dobrze może korzystać z sieci metra.
A wystarczy zejść po schodach w dół,