Do tej pory przeglądałem Wykop bez rejestracji, bo nie chciałem utopić za dużo czasu, no i nie miałem nic ciekawego do dodania. To zmieniło się dzięki mBankowi. Ten post piszę, żeby:
* Przestrzec przed tą marką (choć na Wykopie pewnie nie trzeba tego robić)
* Być może znaleźć jakieś rady.
* Jeśli uda się uzyskać Wykop effect, zachęcić ich, żeby zachowali się jak przystało na bank, a nie firmę "Pan Andrzej & Syn". Historia pokazuje, że rozgłos bardzo zwiększa ich dbałość o klienta.
Na wstępie przepraszam za możliwe literówki - piszę z telefonu. Przepraszam też za przekleństwa, których częstotliwość pewnie będzie rosła, ale kiedy pomyślę jak mnie potraktowali, c**j mnie jasny strzela. Ocho, zaczyna się.
Jestem w Laosie, potem jadę do Kambodży, Tajlandii, Birmy... i tak przez rok. mBank postanowił zrobić mi niespodziankę i za niecały miesiąc stracę mój numer telefonu. Normalnie byłaby to tylko uciążliwość, ale tutaj może oznaczać pozbawienie środków do życia, kontaktu z bliskimi, znajomymi, ubezpieczycielem i wszystkimi instytucjami, jakie można sobie wyobrazić. W kraju trzeciego świata, 8000 km od domu. Od początku:
Przestałem korzystać z usług mBanku kilka miesięcy temu z wiadomych przyczyn: interfejs bankowości elektronicznej przypominający grę dla 6-latka i wymagający JavaScript, rosnące opłaty, nachalne reklamowanie produktów. Miałem tam zostawić na koncie jedynie małą trzycyfrową kwotę, ale została zeżarta, bo przy comiesięcznych zmianach "Taryfy opłat i prowizji" (
//www.mbank.pl/pomoc/info/oplaty/historia-zmian.html, 04.06.2013-21.02.2014) nie chciało mi się bawić w "znajdź 5 różnic" w 40-stronicowym dokumencie. Po problemie.
Zostawiłem sobie jedynie numer telefonu w mBank Mobile, bo oferowali najlepsze dla mnie warunki finansowe. No i chciałem zabrać w podróż kartę wiarygodnego operatora, a kto może być bardziej wiarygodny niż bank z ugruntowaną pozycją na rynku. Prawda?
29 października wysłano do mnie mail o zakończeniu działalności mBank Mobile. [1] Akurat eksplorowałem jakieś jaskinie na zadupiu głębokim nawet jak na laoskie standardy, więc maila odebrałem kilka dni później. Muszę przenieść numer do innego operatora Do kiedy? Za miesiąc. A dlaczego za miesiąc? Bo taki jest najkrótszy możliwy okres wypowiedzenia umowy. Choć staram się jak mogę, nie potrafię znaleźć powodu, żeby trzymać te zmianę w tajemnicy do ostatniej chwili. Ktoś chyba miał po prostu wy***ne. Tak na zasadzie "Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi?"
Wysłałem szybko wiadomość na adres, pod którym podobno mBank oferuje pomoc ws. przenoszenia numeru:
Dzień dobry,
Jestem użytkownikiem mBank mobile (nr 783-XXX-075). Jestem w trakcie długiej (1 rok) podróży po Azji Południowo-Wschodniej. Zachowanie obecnego numeru telefonu jest dla mnie niezbędne, ponieważ otrzymuję na niego ważne informacje oraz kody autoryzujące od banków, dostawców usług i innych instytucji.
Moja sytuacja:
* obecnie jestem w Laosie, niedługo jadę do Kambodży.
* mam przy sobie kartę SIM mBank mobile.
* nie mam w Azji adresu do korespondencji. Zresztą, wysłanie poczty do Kambodży i tak graniczy z niemożliwością.
Choć wypowiedzenie umowy z 30-dniowym wyprzedzeniem jest zgodne z regulaminem, jest to tak krótki termin, a zmiana tak niespodziewana, że czuję się uprawniony do pomocy z Państwa strony. Dlatego proszę o wskazanie, jak mogę przenieść numer do innego operatora, nie odwiedzając jego salonu sprzedaży oraz nie oczekując na przesyłkę od niego.
Proszę o jak najszybszą odpowiedź.
Z poważaniem,
Wojciech Baranowski
Pracownik BOK odpowiedział zgodnie z oczekiwaniami. [2] W skrócie: Nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem.
Próbowałem mu uświadomić, że może takie informacje zdobyć lub załatwić odpowiednią procedurę przeniesienia numeru. [3] Od kiedy wróciłem z podróży po Kanadzie, nie akceptuję traktowania klientów jak bydła, które trzeba tylko wydoić przy jak najmniejszym nakładzie pracy. Jestem pewien, że w kraju liścia klonowego po takim zostawieniu na lodzie, dowolny pracownik na prośbę zacząłby szukać i/lub negocjować z innymi operatorami lub przekazałby sprawę osobie wyżej, która ma takie uprawnienia. Pomimo, że nikt nie ma tego w liście obowiązków służbowych, a legislacja dotycząca ochrony konsumentów jest tam o wiele słabsza. No, ale Polska to nie Kanada. [4] Pomimo, że w mBanku podjęto już podobne negocjacje na masową skalę - oferują preferencyjne warunki i uproszczoną procedurę przejścia do Orange.
Dwa najbardziej oczywiste wyjścia nie rozwiązują problemu:
* Przerejestrować numer na kogoś w Polsce i prosić, żeby go przenieśli. Musiałbym szybko wysłać kartę SIM do Polski, a poczta tutaj to loteria. Nawet gdyby się udało, musiałbym później koordynować operacje bankowe i inne wymagające autoryzacji z bliskimi w Polsce. No i nigdy nie wiem, kiedy będę miał z nimi łączność, bo Internet w Laosie działa jak... Internet w Laosie.
* Kupić którąś z lokalnych kart SIM i zmienić numer kontaktowy we wszystkich instytucjach. Musiałbym utrzymywać jej ważność przez rok i mieć roaming. Nie wiem, czy da się doładowywać którąś z tutejszych kart za granicą. No a przede wszystkim telefonia w Azji Płd-Wsch działa przejrzyście jak... telefonia w Azji Płd-Wsch (np. w Wietnamie obcokrajowcy kupują kartę SIM zarejestrowaną na wietnamskiego "słupa", a sprzedawcy uwielbiają ich naciągać, sprzedając mniej wartościowe karty i usługi; nie trzeba dodawać, że wszystkie ważne komunikaty od operatorów przychodzą w lokalnym języku).
No i na koniec, jeśli ktoś myśli, że przesadzam, kilka faktów i prawdopodobnych czarnych scenariuszy:
* Bez tego numeru nie mogę autoryzować przelewów bankowych, a niedawno np. potrzebowałem takiej możliwości, żeby kupić nowe ubezpieczenie.
* Bank uznaje którąś z operacji kartą (np. wypłatę z bankomatu) za podejrzaną i ją blokuje do wyjaśnienia. Zdarzyło mi się to podczas innej podróży. Nie może się do mnie dodzwonić, żeby ją potwierdzić. Nie mam karty, nie mam pieniędzy.
* Tracę smartfona i żeby zalogować się do poczty, backupów lub listy kontaktów potrzebuję kodu autoryzacyjnego. Raz mi się już zdarzyło, a biorąc pod uwagę mój styl podróżowania, może się zdarzyć ponownie. Na szczęście Google pozwala na dużą redundancję, z zapasowymi numerami telefonów i papierowymi kodami jednorazowymi. Ale poleganie wyłącznie na nich to większe ryzyko.
* Sytuacja awaryjna (np. kolejna z niezliczonych wojen lub klęsk żywiołowych). Ubezpieczyciel, ambasada lub bliscy chcą się że mną szybko skontaktować. Zonk.
A na koniec w podziękowaniu dla tych, którzy dotarli do końca, kilka fajnych (mam nadzieję) zdjęć:
[1]
Informujemy, że w związku z zakończeniem działalności operatora mBank Mobile, 1 grudnia 2014r. usługa konto MOBILE zostanie wyłączona.
Prosimy o wykorzystanie wszystkich darmowych minut zebranych w ramach promocji "Minuty na Bank" do 30 listopada 2014r.. Po tym terminie minuty nie będą możliwe do wykorzystania.
Jednocześnie informujemy o możliwości zachowania dotychczasowego numeru telefonu poprzez przeniesienie do innego operatora.
Specjalnie dla klientów korzystających do tej pory z usług mBank Mobile przygotowaliśmy promocyjną ofertą pre-paid Orange Polska SA. Zapraszamy do zapoznania się z jej szczegółami oraz do udziału w specjalnym konkursie dla osób przenoszących numer do Orange. Szczegóły na stronie
www.mbankmobile.pl
[2]
Szanowny Panie,
dziękuję za przesłaną wiadomość oraz jednocześnie przepraszam Pana w imieniu mBank mobile za zaistniałe niedogodności w związku z zakończeniem działalności.
Odnosząc się do Pana prośby o pomoc wyjaśniam, że nie są mi znane zasady składania dyspozycji przeniesienia numeru do innego operatora. Pytanie na temat przebiegu procesu przeniesienia proszę skierować do wybranego operatora. Sam wniosek o przeniesienie numeru należy składać u operatora do jakiego będzie chciał Pan przenieść numer.
Mam nadzieję, że przekazana odpowiedź okaże się pomocna.
W przypadku dodatkowych pytań zapraszam do kontaktu zwrotnego lub w innej wybranej formie:
Z poważaniem
Michał Kozarzewski
Biuro Obsługi Klientów
[3]
Szanowny Panie,
rozumiem, że nie ma Pan teraz takich informacji. Jednak Panu i Pańskiemu pracodawcy łatwiej będzie ją uzyskać (zwłaszcza biorąc pod uwagę niską stabilność usług internetowych i telefonicznych w Laosie) lub ew. wynegocjować dogodną formę przeniesienia numeru, jeśli żaden z operatorów nie oferuje takiej standardowo.
Oczekiwanie tego rodzaju wsparcia nie wydaje mi się wygórowane, biorąc pod uwagę, że informację o zakończeniu działalności opublikowali Państwo w ostatniej chwili.
Ponawiam więc moje pytanie i prośbę o pomoc: Jak mogę przenieść numer do innego polskiego operatora (najlepiej Plus lub Orange - wydają się najbardziej wiarygodne i pozwolą uniknąć podobnego potraktowania w przyszłości; ew. dowolny inny polski operator) nie mając adresu do korespondencji i przebywając 8000 km od Polski?
Z poważaniem,
Wojciech Baranowski
[4]
Szanowny Panie,
dziękuję za kontakt z mBank mobile.
W nawiązaniu do przesłanej przez Pana wiadomości uprzejmie informuję, że zasady obsługi dyspozycji przeniesienia numeru telefonu uzależnione są od operatora, którego usługami jest Pan zainteresowany.
W związku z powyższym zachęcam do kontaktu z operatorem, którego usługami jest Pan zainteresowany, aby uzyskać informacje na temat procedury przeniesienia numeru telefonu.
Przykład: Jeżeli byłby Pan zainteresowany przeniesieniem numeru telefonu do mBank mobile, to niezbędne jest podpisanie dokumentów dostarczanych przez kuriera.
Kurier dostarcza dokumenty wyłącznie w obrębie granic Polski. Przykro mi, ale nie ma możliwości wysyłki dokumentów związanych z przeniesieniem numeru telefonu poza granice Polski.
Powyższe utrudnienie może Pan w pewien sposób ominąć:
1. Może Pan w pierwszej kolejności przerejestrować numer telefonu na inną (zaufaną dla Pana) osobę przebywającą w Polsce.
2. Po przerejestrowaniu numeru telefonu nowy właściciel będzie mógł złożyć dyspozycję przeniesienia numeru do innego operatora.
3. Z momentem przeniesienia numeru telefonu do nowego operatora będzie możliwość ponownego przerejestrowania numeru telefonu na Pana dane osobowe.
Jeżeli byłby Pan zainteresowany powyższym rozwiązaniem, to opisuję procedurę przerejestrowania numeru telefonu na inną osobę w mBank mobile.
Dyspozycję przerejestrowania numeru telefonu należy zgłosić poprzez wysłanie do operatora mBank mobile formularza rejestracyjnego.
Formularze rejestracyjne dostępne są pod adresem:
//www.mbankmobile.pl/regulaminy/reg_oferta.html (Regulaminy i Cenniki)
Podaję również bezpośrednie linki do dokumentów:
Zeskanowany i wypełniony dokument może Pan wysłać na adres e-mail: rejestracja@aspiro.pl
Po otrzymaniu wiadomości otrzyma Pan potwierdzenie przyjęcia e-maila.
Rejestracja odbywa w przeciągu 2 dni roboczych od dnia wysłania e-maila z poprawnymi danymi.
Po aktualizacji nie otrzyma Pan potwierdzenia rejestracji numeru.
Wypełniony formularz rejestracyjny może Pan wysłać również w formie korespondencji pocztowej na adres:
mBank mobile
Skrytka pocztowa 2140
90-959 Łódź
Z dopiskiem:
Formularz rejestracyjny.
Uprzejmie informuję, że rejestracja numerów na podstawie przesłanego do mBank mobile formularza w formie korespondencji pocztowej następuje w terminie do 14 dni roboczych licząc od dnia wpływu pisma.
Ponadto wyjaśniam, że jeżeli na formularzu poda Pan adres e-mail i zaznaczy zgodę formalną na przetwarzanie adresu poczty, wówczas otrzyma Pan wiadomość e-mail o rejestracji danych.
Jeśli nie poda Pan adresu e-mail lub nie zaznaczy zgody formalnej na przetwarzanie adresu poczty, ale zaznaczy Pan zgodę na przetwarzanie danych, wówczas otrzyma Pan pismo z informacją o rejestracji.
W sytuacji, w której nie zaznaczy Pan żadnej zgody, nie otrzyma Pan informacji zwrotnej o rejestracji danych.
Mam nadzieję, że przekazana odpowiedź okaże się pomocna.
W przypadku dodatkowych pytań zapraszam do kontaktu zwrotnego lub w innej wybranej formie:
Z poważaniem
Łukasz Dziewiński
Biuro Obsługi Klientów
Komentarze (205)
najlepsze
Point is ze rownie dobrze mogles byc abonentem biedronka/zabka/rossman mobile i na to samo by wyszlo
Takie coś powinno być problemem na poziomie wzruszenia ramionami i pożegnania firmy po powrocie a na czas podróży korzystanie z innych rozwiązań.
Popieram Twoją ocenę firmy - nie są w stanie dostarczyć klientowi porządnego poziomu
@ZielonyMalyBanan: No to siedź tam pod kamieniem i bądź "znanym podróżnikiem".
Ten tekst to ostatnio jakaś mantra.
Szczególnie że mBank to operator wirtualny.
@LoginDla: Ma to na celu wytworzyć złudne poczucie wspólnoty miedzy nowym a Nami, starymi użytkownikami. Ale to nie działa @ZielonyMalyBanan, wszyscy wiemy, że nie jesteś jednym z Nas, jesteś obcym małym zielonym bananem, nwert nie podobnym do wykopowicza czy Gruszki.
Ps. Interfejs mBanku jest
Zawsze można. W razie potrzeby do jakieś centralnej bazy fedexu w danym kraju. Po prostu pokoczujesz pod placówką dopóki się twoja paczka nie pojawi...
Jak będzie trzeba to na lotnisku pod terminalem towarowym będziesz spał, w czym problem?
W tym co bank Ci napisał nie mogę znależć informacji że musisz wysłać SIM do Polski - podają, że wystarczy wypełnienie formularza rejestracyjnego na osobę zaufaną, która przeniesie Ci numer. Gdzie znalazłeś informacje że musisz SIM do PL wysłać? mBank przecież ma Twoje dane więc może potwierdzić że ten SIM należy faktycznie do Ciebie a osoba w Polsce może przenieść Ci numer.
Do tej pory po przeniesieniu mam starą kartę, o którą nikt się nie pytał w momencie przenoszenia.
Zresztą na logikę rzecz biorąc: stara usługa działa do pewnego dnia X na starej karcie. W dniu X numer jest przełączany na nową kartę i w tym momencie musimy zmienić w telefonie kartę na nową. Gdybym więc starą dostarczył do operatora, to byłbym pozbawiony telefonu do dnia X.
Dla uściślenia:
A co zrobisz bez telefonu... zostaniesz podroznikiem w stylu tych co nie mieli netu i nie mogli o wszystkin twitnac;)?
@sopel87: i kubeczek! nie zapomnijmy o kubeczku!
Zakop za robienie gównoburzy.