Mój Wykop adresuję do tych wszystkich, którzy: (a) są ciekawi, czym są studia filozoficzne, zwłaszcza w aspekcie debaty między tzw. humanistami a "umysłami ścisłymi", cokolwiek pojęcia te znaczą; (b) zainteresowali się ostatnimi znaleziskami, dotyczącymi złej kondycji filozofii w Polsce. Odpowiem na wszelkie pytania, związane z tym, czym jest filozofia, co robi się na studiach lub po nich, jak wygląda sytuacja tego kierunku w naszym kraju (oraz dlaczego tak źle) i jaki jest jego status na świecie. Mogę również opcjonalnie pokusić się o odpowiedź na pytanie, jak żyć lub czym jest życie szczęśliwe albo dlaczego istnieje raczej coś, niż nic. Moim celem jest rozwianie pewnych negatywnych stereotypów na temat tego kierunku studiów i pokazanie "od kuchni", na czym cała rzecz polega. Choć nie liczę, że spotkam się z przychylnością, chciałbym zarazem pokazać, że ogólnouniwersytecki wykład HISTORII filozofii ma się nijak do tego, czym filozofia rzeczywiście jest. Nikt zatem, kto nie studiuje filozofii, nie wie, niestety, czym jest prawdziwa filozofia.
Krótki filmik o tym, czym filozofia jest:
O mnie: pasjonat filozofii od 16. roku życia. Finalista Olimpiady Filozoficznej (2009). Stypendysta uczelniany (2010), Rektora (2012) i Ministra (2013). Uczestnik konferencji międzynarodowych. Interesuję się filozofią umysłu, zaś moja praca licencjacka dotyczyła... koncepcji zombi. Słuchacz wykładów J. Hartmana, M. Środy (duże zaskoczenie jej poglądami!), J. Woleńskiego i M. Hellera. Obecnie na V roku studiów (KUL), specjalizacja historia filozofii współczesnej.
Komentarze (538)
najlepsze
2. Wyznajesz jakiś system religijny? Dlaczego tak lub nie?
3. "Nie do końca, ale wiem jak nie żyć. Nie chcę obudzić się za czterdzieści lat, jako siwy dziadek w bujanym fotelu, i stwierdzić, że moje życie się kończy, zaś ja poświęciłem je rzeczom bezwartościowym." Jakie rzeczy uznajesz za wartościowe i dlaczego?
2. Nie wyznaję żadnego systemu religijnego. Jestem ex-ateistą, dziś agnostykiem. Odsyłam do odpowiedzi na komentarz Albinowicza :)
3. Za wartościowe uznaję przede wszystkim wydobycie się ze świata pozorów - pozornych mądrości, ideologii, zachowań. Przy okazji, uważam, że rzeczywistość znacznie przekracza naszą zdolność pojmowania. Moim celem jest zdrapanie kilku warstw
- zastrzykiem
- łopatą
2. Dlaczego we współczesnej Polsce nie powstała żadna licząca się szkoła filozoficzna taka jak była przed wojną za czasów II RP? Czy filozofom z uniwersytetów się po prostu "nie chce" ?
3. Zgadzasz się z historyzmem Marksa?
4. Czy neokonserwatyzm można nazwać konserwatyzmem?
5. Czy współczesna lewica to w zasadzie neoliberałowie ?
2. Wydaje mi się, że zmieniły się przede wszystkim warunku pracy na uczelni. Przecież po wojnie mieliśmy jeszcze wybitnych Ingardena, Ajdukiewicza czy Kotarbińskiego. Dziś zdarzają się wybitne jednostki (M. Heller), ale - właśnie - to jednostki. Po części współczesne mielizny to efekt biurokratyzacji, po części efekt tego, że Zachód bardzo
źródło: comment_V7CWnpraEwSDsTUMyHwPU4C6bPmXQvN4.jpg
Pobierz