„Prawdziwe przyczyny zmniejszenia ilości wypadków drogowych”
Witam!
Oto jedna z przyczyn zmniejszenia ilości ofiar śmiertelnych na węgierskich drogach.
Wyk.1. Źródło: [3],[8].
Policja twierdzi, że konieczne jest podwyższenie wysokości mandatów nawet do 4000 zł jednorazowo
(stan na 20.04.2013r.). Ponieważ, prawdopodobnie Obywatele RP nie są świadomi zagrożeń wynikających z nie przestrzegania przepisów o Ruchu Drogowym. Zagrożenie to, należy Obywatelowi uświadomić. Najlepiej po przez uderzenie po portfelu. Możliwe jest, iż Obywatelom nie zależy na Ich własnym bezpieczeństwie. Skandalem jest, że Obywatel nie przestrzega zagmatwanego często też bezsensownego i tym samym niezrozumiałego prawa! Oczywiście oficjalny powód to poprawa bezpieczeństwa na drogach. Oraz, przy okazji zmniejszenie liczby ofiar wypadków komunikacyjnych. Cel szczytny. Ale czy droga słuszna?! Czytając komentarze na różnych forach skłaniam się ku opinii, iż proponowana podwyżka mandatów ma na celu poprawę płynności finansowej budżetu RP. Od siebie dodam, że powód może być bardziej prozaiczny, wręcz standardowy. Autorzy tego pomysłu, no może i pobudki mają szczytne, ale po prostu są delikatnie mówiąc, niedoinformowani? Pracują pod presją. Działają schematami a statystyki traktują wybiórczo. To i tak delikatnie powiedziane. Zakładam, że Policja ma szczere zamiary. Wypadkowa zmian zapewne będzie taka, że wszyscy dostaną po tyłku, znaczy portfelu a efektu przykro pisać, nie będzie. Dziś rano, wystraszeni widmem kolejnego para podatku postanawiamy sprawdzić jak się ma ilość ofiar śmiertelnych na drogach w stosunku do wysokości minimalnego mandatu w państwach Europejskich. Efekt poniżej.
„Policja zaprezentowała”
(pośrednio, bezpośrednio, nie ma znaczenia) poniższą statystykę dot. wysokości mandatów w Państwach Europejskich:
Rys.1. Źródło: [7].
Z powyższej grafiki wynika jasny przekaz. Polacy płacą zdecydowanie za małe mandaty! 12€? Za przekroczenie prędkości o 20 km/h. Tj. prawie 50 zł? Za mało - trzeba zmienić. Dlaczego? Bo .. .....? (w kropeczkach wpisz powód podwyżki). Im głupszy, tym lepszy. Pomijając to, 50zł minimalnego mandatu ma się nijak do żeczywistości. Wiesz jaki jest najczęściej przytaczany tekst przez kierowców, którzy mieli do czynienia z tzw. „Władzą”? Nie? Cyt. „
…minimóm stóffka tak mówi taryffikator. To najniższa stawfa jaką mogę zaproponować. Przyjmuje pAN/I?” Dość! Przjdźmy do meritum. Mianowicie, celem tego obywatelskiego opracowania jest przedstawienie wniosków z analizy dot. wpływu wysokości kar na zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych, wypadków komunikacyjnych w Naszym Kraju. Tak oto przechodzimy do twardych faktów i statystyk udostępnionych przez Eurostat, WHO, NIK, oraz innych. Kożystając z danych na zaprezentowanej wcześniej grafice oraz z danych eurostatu, poniżej prezentuję co wynika z liczb.
Wyk.3. Źródło: [5], [7].
Pierwsze, co się nasuwa na myśl patrząc na ten wykres to: Do diaska skąd Ci Norwegowie mają tyle kasy?! No dobra „minerały”, ale Dania? Luksemburg? Szwajcariaaa??? Jeśli wiesz skąd, rób to samo, być może będziesz szczęśliwszy. Druga grupa najbogatszych współczesnej Europy zaczyna się od Holandii oraz Niemiec. Mandaty jedne z niższych. Grupa najbogatszych zahacza o Pierwszą Islamską Niepodległą Europejską Republikę Federacji Francji (skrót PINERFF) oraz nasze ukochane JuKej (UK) idąc dalej przez takie kraje jak Irlandia (kryzys), Islandia (krach, kryzys, premiel w więzieniu), Hiszpania (kryzys), Italia (kryzys, oraz mafia sycylijska), co do mafii, u nas także jest. Tylko nazwę ma bardziej oficjalną. Kontynuując Grecja (raj na ziemi). Cypr (wiadomo, złodzieje w białych kołnierzykach)!. Trzecią grupę „najbogatszych” otwiera Słowenia, następnie jest Malta po Malcie jest długo, długo nic i wreszcie Chorwacja (plaża), Portugali (kryzys) oraz Česká Republika (moi umiłowani bracia Słowianie). Za Czechami są Węgry a za Węgrami Myyy!!! Zaskoczeni? Kto za nami? To już szybko będzie, bo tylko 4 państwa, mianowicie: Łotwa oraz Litwa, wysokość pensji i mandatów porównywalne do naszych. Z szacunku należy jeszcze wspomnieć o Rumunii, która ma najdroższe mandaty w UE, oraz Bułgarii - jedne z najdroższych mandatów. PKB tych dwóch krajów pominę milczeniem. Jeśli się nie zgadzasz zajrzyj w źródło. Idź my dalej.
Wyk.4. Źródło: [5], [7].
Powyższy wykres jest kopią poprzedniego, jednak lepiej obrazuje, kto w Europie płaci najdroższe mandaty w stosunku do swojej pensji. I tak jak Rumun (
Proszę nie mylić z członkiem koczowniczego ludu zamieszkującego niemal wszystkie kontynenty. Czyt. Rom lub Cygan.) No, więc jak Rumun, zostanie złapany na przekroczeniu prędkość o 20km/h musi w płacić do budżetu Rumuni ponad 17% swojej biednej rumuńskiej pensji! Przypominam, że to mandat minimalny. Kierując się logiką Polskiej Policji (
tj. im wyższy mandat tym mniej wypadków) dochodzimy do banalnego wniosku, mianowicie w Rumuni nie ma wypadków! Jak nie ma wypadków to nie ma ofiar wypadków. Proste? Proste! Skuteczne? Się okaże później. Dla odmiany na Litwie i w Austrii wysokość minimalnego mandatu to 0,8% pensji i kierując się tą samą logiką, na Litewskich i Austriackich drogach jest jak w filmie o zombie, tzn. wszędzie trupy. Sprawdźmy, więc ile osób ginie na Rumuńskich drogach a ile na Litewskich i Austriackich.
Wyk.5. Źródło: [2], [3], [5], [7].
Zgadza się! Litwa, najniższe mandaty, najwięcej zabitych, bo aż (matko!) 22 osoby na każde 100tys. mieszkańców! Ale już Austria wskaźnik zabitych ma na poziomie 8. Rumunia powinna być na samym końcu zestawienia, ale, nie jest. Rumunia jest ósma od góry ze wskaźnikiem zabitych równym prawie 13 (Polska 15). Prosty wniosek wysokość mandatu ma się nijak do liczby ofiar. Najmniej zabitych ma Malta 3,4 osoby przy stosunkowo najniższych mandatach. Porównajcie Polskę prawie 15 zabitych z Niemcami 6 zabitych na każde 100tys. mieszkańców. Przyda się do następnego wykresu. Jedną chwileczkę. Może jest tak, że w Polsce jeździ więcej samochodów niż w Niemczech? Skoro tak to naturalną koleją rzeczy była by większa ilość wypadków i ofiar. Sprawdźmy, więc ilość wypadków w poszczególnych krajach.
Wyk.6. Źródło: [2], [3], [5], [7].
No proszę! Jednak w Niemczech jest 7 razy więcej wypadków niż w Polsce. A statystyka ofiar śmiertelnych o 2,5 razy niższa niż w naszym kraju. No to jeszcze porównajmy wysokość mandatu minimalnego. Polska 1,5% średniej miesięcznej pensji, Niemcy 1,1% średniej miesięcznej pensji. Mówiąc najjaśniej jak się da, w Polsce jest mniej wypadków niż w Niemczech a liczba ofiar jest większa niż u naszych zachodnich sąsiadów, przy podobnej stosunkowej wysokości najniższego mandatu. Droga Policjo podaliście przykład Węgier. No to patrzę na nich i co widzę? Węgry wysokość minimalnego mandatu 13,1% średniej miesięcznej węgierskiej pensji, ilość wypadków w tym kraju ponad 2 razy mniejsza niż w Polsce i 17,5 razy mniejsza niż w Niemczech. Śmiertelność za to niewiele mniejsza niż w Polsce, bo, 12,3 ofiary śmiertelne na każde 100tys. mieszkańców, u nas wskaźnik ten wynosi 15, dla przypomnienia w Niemczech 6. Po raz kolejny wynika, iż nie ma związku między wysokością mandatu a liczbą wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych. Droga Policjo, parafrazując słowa pewnego chorego powiem wam, nie idźcie tą drogą! Idźcie drogą wybraną przez Niemcy, z wykresów jasno wynika, dlaczego.
Wnioski chyba są oczywiste. Wysokość mandatu nie ma wpływu na liczbę wypadków komunikacyjnych i tym samym liczbę ofiar śmiertelnych. Jeśli by miała wpływ to oznaczałoby to tylko tyle, że po Europejskich drogach jeżdżą sami psychopaci. Bo jak wytłumaczyć, że ludzie jeżdżą bezpiecznie, ponieważ boją się wysokich mandatów, a nie, dlatego że mogą zginąć na drodze? Prawda jest dokładnie odwrotna. Jadę bezpiecznie, bo boję się śmierci na drodze a nie mandatu! Jeśli zamiary Polskiej Policji są szczere, to drodzy Panowie podwyższając wysokość mandatu poprawicie tylko bezpieczeństwo budżetu RP a przy okazji znowu dowalicie najbiedniejszym. Jakie są, więc przyczyny tego, że na Polskich drogach ginie więcej osób niż na drogach Niemieckich? Tu odsyłam do raportu opracowanego przez NIK. Poniżej przedstawię sześć głównych przyczyn wypadków drogowych w Polsce, które znalazły się w raporcie:
Rys.2. Źródło: [1].
Patrząc na powyższy rysunek stwierdzam, że nie widzę punktu: za niskie mandaty, oraz nadmierna prędkość. Daje do myślenia, prawda?
Europejski plan działań na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego na lata 2011-2020 przewiduje siedem celów strategicznych. Są to:
- poprawa środków bezpieczeństwa dla samochodów ciężarowych i osobowych,
- budowa bezpieczniejszych dróg,
- rozwój inteligentnych pojazdów,
- lepsze zasady egzaminowania i szkolenia kierowców,
- skuteczniejsze egzekwowanie przepisów,
- ograniczenie liczby rannych,
- nowe działania dotyczące motocyklistów.
Oto plan Polskiej Policji:
- Zwiększyć wysokość mandatów,
- Poprawić skuteczność egzekwowania przepisów.
Prosty plan, prawda?
Nie wiedzieć, czemu na wykresach nie ma Słowacji, na którą również powołuje się Policja. Oto jej statystyki. Minimalny mandat 50€, średnia pensja 784€, wysokość mandatu w odniesieniu do średniej pensji 6,4%, liczba ofiar śmiertelnych 15,1 na każde, 100tys. mieszkańców, liczba wypadków 8100.
Na koniec porównajmy jak wygląda statystyka ofiar śmiertelnych w stosunku do przyrostu długości autostart w krajach, zamożnych oraz tych biedniejszych.
Wyk.8. Źródło: [2], [3], [8]. [Kraje bogate].
Wyk.9. Źródło: [2], [3], [8]. [Kraje biedne].
Oprócz rzeczy oczywistych, jedno rzuca się w oczy. Na wykresie z zamożnymi krajami niebieska linia jest powyżej czerwonej. W krajach biednych proporcje te są odwrócone. Wnioski?
Źródło:
[1]- NIK,
//www.nik.gov.pl/aktualnosci/nik-o-przyczynach-wypadkow-drogowych.html
[2]- WHO,
//www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0015/43314/E92789.pdf
[3]- KE,
//ec.europa.eu/transport/road_safety/pdf/observatory/historical_evol.pdf
[4]- KE,
//europa.eu/rapid/press-release_IP-12-326_pl.htm#PR_metaPressRelease_bottom
[5]- Eurostat,
//epp.eurostat.ec.europa.eu/portal/page/portal/eurostat/home/
[6]- KGP,
//www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CDUQFjAA&url=http%3A%2F%2Fdlakierowcow.policja.pl%2Fdownload%2F15%2F90806%2FSegregator1.pdf&ei=-cd3UamPCIfBPO7bgeAB&usg=AFQjCNFZ5p1m67y6FfDkqVT_h7bc6OUrsg&bvm=bv.45580626,d.ZWU
[7]- ADAC,
[8]-
//biznes.onet.pl/ile-autostrady-przypada-na-osobe-ranking,18550,5035451,fotoreportaze-detal-small
Opracowanie: dariakowalska@onet.eu podziękowania dla: M.S. M.S. K.D.
Wpis ten jest moją prywatną opinią na temat zaproponowanej podwyżki mandatów.
Komentarze (78)
najlepsze
karzde? -.-"
Jeśli mandaty pełnią jakąkolwiek rolę odstraszającą, to odstrasza nas maksymalna kara, a nie najniższa. Skąd pomysł porównania najniższych mandatów? Według tej statystyki, jeśli w jednym kraju są widełki od 100zł do 200zł a w drugim od 50zł do 1000zł, to ten drugi ma łagodniejsze stawki, więc ew. spadek
A właściwie, to powinno się wszystko podawać na ilość przejechanych kilometrów (tak jak w powiązanych)
Załączam wykres śmiertelności na miliard samochodokilometrów w zależności od kwot mandatów. Zwróćcie uwagę na ostatnie kilka
źródło: comment_qSIByYai1dwqEFiXYHBAylR4c5y7sXcR.jpg
PobierzW Szwecji za przekroczenie o 25 km/h na ograniczeniu do
@benzdriver: A co innego zrobić z delikwentem, który ma gdzieś przestrzeganie zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych? Jak jest wypłacalny to dowalić mu karę w wysokości rocznego dochodu, a jak nie wypłacalny to na rok do więzienia.