Wpis z mikrobloga

Dostałem odpowiedź od KIS

tl;dr Ustalenie ile z 70 tysięcy wniosków o interpretację prawa podatkowego w latach 2018 - 2022 dotyczących IP/BOX zostało odrzuconych zajmie KIS-owi 2 lata (słownie: dwa lata) (zakładając 1 pracownika)

Wezwanie do wykazania szczególnej istotności dla interesu
publicznego przetworzenia informacji publicznej

Szanowny Panie,

W związku z wpływem 22 listopada 2023 r. drogą elektroniczną (e-mail) wniosku
o udostępnienie informacji publicznej, po wnikliwej analizie jego treści, Dyrektor Krajowej
Informacji Skarbowej stwierdza, że zakres wnioskowanej informacji obejmuje obowiązek
przetworzenia (art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, zwanej dalej
u.d.i.p.).

Biorąc pod uwagę powszechną opinię wyrażaną przez sądy administracyjne, dla właściwego
rozstrzygnięcia wniosku wymagającego przetworzenia informacji publicznej podmiot
powinien wezwać wnioskodawcę do wykazania szczególnej istotności dla interesu
publicznego, by dokonywać wnioskowanego przetworzenia

Udzielenie odpowiedzi na pytanie dotyczące informacji o tym, ile razy Krajowa Informacja
Skarbowa odmówiła wydania interpretacji o możliwości korzystania z ulgi IP/BOX z
podziałem na lata od 2018 do 2022 wymagałoby analizy wszystkich wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej złożonych
od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2022 r.

Krajowa Informacja Skarbowa nie prowadzi statystyk w takim ujęciu, w jakim skonstruowane
zostało Pana pytanie. Udzielenie odpowiedzi wymagałoby w pierwszej kolejności wyszukania
w wykorzystywanym w Krajowej Informacji Skarbowej systemie zarządzania dokumentami
wśród wszystkich wniosków w zakresie PIT i CIT, które wpłynęły w latach 2018-2022, tych
dotyczących IP BOX, a następnie przeanalizowania akt pod kątem odmowy wydania
interpretacji we wskazanym we wniosku zakresie.
Należy zauważyć, że od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2022 r. do Krajowej Informacji
Skarbowej wpłynęło 70 297 wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych w zakresie
podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz w zakresie podatku dochodowego od
osób prawnych (CIT) (2018 r. - 10 948, 2019 r. – 11 481, 2020 r. – 12 480, 2021 r. – 17 497,
2022 r. – 17 891).

Zakładając zatem, że przejrzenie pojedynczych akt i wynotowanie potrzebnych informacji
będzie trwało ok. 5 minut, analiza wymienionych wyżej 70 297 dokumentów będzie trwała
351 485 minut, tj. ok. 5 858 godzin, co w przybliżeniu równa się 732 dniom roboczym. Jeśli
przygotowaniem żądanych informacji zajęłoby się dwóch pracowników, zajęłoby im to ponad
17 miesięcy (przyjmując średnio 21 dni roboczych w miesiącu).

Przygotowanie informacji wymagałoby zatem znacznego zaangażowania pracowników
organu, co mogłoby wpłynąć na jego prawidłowe funkcjonowanie, dezorganizując prace
właściwej komórki organizacyjnej.

W związku z powyższym żądaniem udostępnienia informacji przetworzonej, Dyrektor
Krajowej Informacji Skarbowej wzywa Pana do wykazania w terminie 7 dni od dnia
doręczenia wezwania, w jakim zakresie występuje szczególna istotność dla interesu
publicznego, by dokonać przetworzenia żądanych informacji publicznych.

Naczelny Sąd Administracyjny wyraził stanowisko, zgodnie z którym wnioskodawca żądający
informacji publicznej przetworzonej, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 1 u.d.i.p. „dla
wykazania, w jakim zakresie jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego, powinien
wyjaśnić nie tylko, że jest ona ważna dla dużego kręgu potencjalnych odbiorców, ale
również, że jej uzyskanie stwarza realną możliwość wykorzystania uzyskanych danych dla
poprawy funkcjonowania organów administracji i lepszej ochrony interesu publicznego”
(wyrok NSA z dnia 7 marca 2019 r. sygn. akt I OSK 900/17).

W razie braku odpowiedzi we wskazanym terminie, podmiot zobowiązany samodzielnie
dokona oceny, czy w sprawie zachodzi szczególna istotność dla interesu publicznego, by
dokonać przetworzenia wnioskowanych informacji publicznych.

Jednocześnie powiadamiam Pana, że termin załatwienia sprawy zostaje przedłużony
do 18 grudnia 2023 r. z uwagi na konieczność uzyskania od Pana dodatkowych informacji,
3/3 od których uzależnione będzie dalsze działanie podmiotu zobowiązanego do rozpatrzenia
wniosku, tj. konieczność przygotowania żądanej informacji lub przygotowania decyzji
administracyjnej (art. 13 ust. 2 u.d.i.p).

#ipbox #podatki #prawo #polska
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach