Wpis z mikrobloga

#starafura 2/50 - zapraszam do obserwowania ( ͡° ͜ʖ ͡°)

1953 Fiat 8V Supersonic by Ghia

Jak diament wydobyty z kopalni węgla, Fiat 8V był szokującą anomalią dla masowego producenta, znanego bardziej z popularnych modeli, takich jak skromny Topolino czy 500. Po swoim debiucie w 1952 roku magazyn Road & Track opisał model 8V jako "największe zaskoczenie roku". Zrozumiale było, że świat motoryzacyjny był zszokowany tym, że po dziesięcioleciach produkcji modeli konsumenckich Fiat wprowadził nagle sportowy samochód w limitowanej produkcji.

8V wyposażony był w zaawansowany silnik V-8 z górnym zaworem z lekkich stopów i lekką ramę wyprodukowaną przez specjalistę od tuningu sportowego Siata. Ta rama wyróżniała się szczególnie specyfikacją niezależnego zawieszenia na wszystkich kołach, niezwykle zaawansowaną cechą na rok 1953, która nadawała samochodowi niezwykłe właściwości jezdne.

Podobnie jak wiele zaawansowanych podwozi swojej epoki, 8V był doskonałym kandydatem do niestandardowego nadwozia. Oprócz około 45 egzemplarzy z nadwoziem fabrycznym zaprojektowanym przez Fabio Lucio Rapi, 8V był "ubierany" w niewielkich partiach przez Vignale i Zagato, ten ostatni z lekkimi wersjami odnosił wielki sukces w Mistrzostwach Włoskich Samochodów Sportowych w połowie lat 50. XX wieku. Ale to seria 15 podwozi Carrozzeria Ghia, zwłaszcza z oszałamiającym designem Supersonic, który został stworzony przez znanego Giovanniego Savonuzziego, naprawdę wstrząsnęła światem stylizacji. Ghia zamontowała lekkie, aluminiowe nadwozie Supersonic na 14 z 15 podwozi 8V, które firma pozyskała od Fiata.

Styl nadwozia Supersonic po raz pierwszy pojawił się na samochodzie wyścigowym z silnikiem Alfa Romeo przygotowanym przez specjalistę tuningu Virgilio Conrero na Mille Miglia 1953. To arcydzieło artystycznego designu samochodowego charakteryzowało się długim przednim pokładem z gwałtownie pochyłym przednim oknem, zakrzywionym nosem prowadzącym w prostą linię pasa nadwozia i małymi płetwami ogonowymi ozdobionymi lampami przypominającymi strumienie gazów z odrzutowca. Wkrótce potem amerykański projektant i nieformalny współpracownik Chryslera, Paul Farago, zamówił podobne nadwozie do podwozia Fiata 8V, a za nim poszło 13 kopii, z drobnymi różnicami detali, ale w dużej mierze wiernymi oryginalnemu projektowi Savonuzziego. Są one powszechnie uważane za najbardziej poszukiwane i pożądane spośród wszystkich 8V, chwaląc się najwyższą kombinacją awangardowych cech stylistycznych z ery Jet Age.

Chociaż Supersonics są uzasadnieniem dla wielkich osiągnięć w dziedzinie designu samochodowego, są również historycznie istotne jako otwarty ogień owocnego partnerstwa między firmą Ghia a Chryslerem. Dzięki stałemu zaangażowaniu Farago, obie firmy współpracowały przy różnych ważnych projektach samochodów wystawowych i modelach w limitowanej produkcji, z udziałem amerykańskiego projektanta Virgila Exnera, takich jak Chrysler GS1, DeSoto Adventurer II i Plymouth Explorer.

#motoryzacja #klasycznesamochody #fiat
TwujKasztan - #starafura 2/50 - zapraszam do obserwowania ( ͡° ͜ʖ ͡°)

1953 Fiat 8V S...

źródło: Fiat 8V (1)

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz