Wpis z mikrobloga

Jestem miłośnikiem włoskich kolei. Znam jej minusy, zdaję sobie sprawę, że częściej niż w Polsce odbywają się strajki, ale jednak. Znam siatkę, uczę się stacji, połączeń, wiele można zwiedzić bez auta w tym kraju. Zwłaszcza: Wschodnia Sycylia, Apulia, Północna Toskania czy okolice Rzymu, Neapolu.

Zapraszam na najnowszy odcinek, wyjątkowo kolejowy o podróży pociągiem do Apulii

Kilka porad związanych z podróżowaniem pociągami po Włoszech. Siatka KDP pokrywa cały kraj bez wysp. Dojedzie się z Rzymu na koniec do Reggio czy Lecce ale i w Dolomity czy do Turynu. Wszędzie w 5 godzin a do Mediolanu nawet w 2 i pół. Miasteczko, w którym zamieszkaliśmy w Italii też ma 2x dziennie przyjazd pendolino - rano i wieczorem, co daje dużo możliwości. Ceny biletów poszły do góry, ale pamiętam jak za młodziaka jeździło się za 4,90 albo 9,90 na naprawdę duże odległości superszybkimi pociągami i teraz wciąż można. Ale już minimum od 9,90. Do wyboru są 3 rodzaje szybkich pociągów: Freciarossa, Frecciabianca i Freciargento. Ten pierwszy osiąga nawet 360 km/h ten trzeci "tylko" 250. Technologia wychylnego pudła jest znana Włochom już od 23 lat. Pendolino to ich wynalazek, jakieś było więc moje zdziwienie jak Srebrna Strzała śmigała bardzo szybko jak na ukształtowanie terenu za Casertą przez doliny i przełęcze Apeninów a wagon nie szarpał, nie trząsł, można było z kawą przejść w miarę prosto. Polska zakupiła pociągi bez tej technologii, z uwagi na bardziej "proste" odcinki kolejowe. Jak wiemy w praktyce... nie zawsze są proste.

Oczywiście bilety kupowane z dnia na dzień dają ceny podobne do polskich Pendolino, czyli 50-60 euro ale… kupowane 2-3 tygodnie wcześniej są widocznie tańsze. A kupowane ponad miesiąc wcześniej często zaskakująco tańsze. Tym sposobem pojechaliśmy na Walentynki do Apulii za jedyne 14,90 euro. Superszybkim pociągiem na drugi koniec buta. Pół kraju.

Gdzie szukać promocji i zniżek? Wejdź na trenitalia.com (włącz - jeśli to potrzebne tłumaczenie strony www np. na polski) i wybierz opcję OFFERTE. Pojawi Ci się mnóstwo promocji i akcji. Jak na przykład:

Oferta weekendowa. -40% na bilety jeśli jedziesz w sobotę a wracasz w niedzielę.

AR weekend - Oferty i usługi - Trenitalia https://www.trenitalia.com/it/offerte_e_servizi/andata_e_ritornoweekend.html

Oferta “On Tour”. W bardzo dobrej cenie, bo 39 eur zakupić można bilet, który upoważnia do podróży nieograniczoną liczbą pociągów wewnątrz jednego regionu. Przykładowo Lacjum, gdy przylecicie do Rzymu. Albo Kampania gdy do Neapolu.

Promo Italia on Tour - Trenitalia https://www.trenitalia.com/it/treni_regionali/promo-italia-in-tour.html

A superszybkimi pociągami taniej można podróżować zwłaszcza po sezonie (czyli np. teraz) i na 14 dni przed datą odjazdu. Są to zniżki rzędu nawet 70%.

Specjalne strzały - Trenitalia https://www.trenitalia.com/it/offerte_e_servizi/speciale-frecce.html

Pamiętajcie, że Trenitalia to nie wszystko. Jest też włoski, wewnętrzny konkurent na torach - ITALO. Ma często ceny jeszcze niższe o 3-4 euro. Ale dużo uboższą siatkę połączeń. To kolejny dowód na to, że konkurencja dobrze działa dla klientów. Nie to co w... ( ͡° ʖ̯ ͡°)

Opóźnienia i zwroty. Ciekawa historia wydarzyła się na powrocie

Frecciargento wyjechała z Lecce do Rzymu punktualnie, z prędkością w Apulii tylko 240-250km/h, w Benewencie łapiąc opóźnienie około 30 minut, pomachałem Glikowi. W tym momencie system automatyczny Trenitalia wysłał maila z przeprosinami i voucherem 25proc. Finalnie pociąg nadrobił część opóźnienia, ale dobrze wiedzieć, że za 30 min przysługuje voucher "od ręki". Żadnych wniosków, reklamacji, odwoływania się. A od 60 minut już idą zwroty środków. Też z automatu... Okazuje się, że wystarczy zaprojektować niegłupi skrypt i system zautomatyzowany z ruchem i rozkładem i można (tak mniemam?) zrezygnować z wielu ludzkich stanowisk, które zajmują się przyjmowaniem skarg, odwołań i reklamacji.

#pannoramixtrip #zyciewewloszech #podroze #pociagi #taniepodrozowanie
Pannoramix - Jestem miłośnikiem włoskich kolei. Znam jej minusy, zdaję sobie sprawę, ...

źródło: opciag

Pobierz
  • 71
  • Odpowiedz
@Pannoramix: zawsze mnie to zastanawiało, że we Włoszech komunikacja miejska w większości to bardziej jak jakaś Tunezja niż Europa, opóźnienia, bezmyślne połączenia a pociągi działają naprawdę spoczko. A w Polsce odwrotnie xd komunikacja miejska w wielu miastach jest naprawdę dobra a pociągi przepraszamy za opóźnienia ;)
  • Odpowiedz
@Pannoramix: Możesz coś powiedzieć na temat pozostałych środków publicznego transportu? Jak wygląda kwestia dojazdu do mniejszych miasteczek np. z Terni do Montefranco? Czy kursują jakieś busy etc. ? Jeśli tak, to czy jest jakaś strona agregująca informacje na temat rozkładu kursów? Czy raczej w takim wypadku zostaje tylko własny środek transportu? Na googlach pokazuje mi (w przytoczonym przykładzie) że jest jakiś przewodnik z kursami nawet co godzinę, ale zastanawiam się
  • Odpowiedz
@Pannoramix: jechałem tym ich "pendolino" z Neapolu do Rzymu. Niestety bilety kupiłem na stacji zaraz przed odjazdem (a tak miałem szczęście, że bilety kupowałem w Salerno i były jeszcze miejsca dla nas) i koszty były spore. Gdybym nie śpieszył się w Rzymie na samolot, to lepiej pojechać ich regionalnymi składami, też jeżdżą dość szybko i są bardzo wygodne, a różnica w kosztach spora. Do Włoch jeżdżę czasami samochodem, ale droga
  • Odpowiedz