Wpis z mikrobloga

Jestem nowy w temacie linuxa, od której dystrybucji polecacie mi zacząć przygodę i w jaki sposób się uczyć / z jakich materiałów? Linuxa chciałbym wykorzystywać do programowania.
#linux
  • 7
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

@EdofilAteusz:
Moja droga to Ubuntu -> Mint -> teraz Manjaro. Jest też Raspberry Pi OS na RPi

Chyba najłatwiejszą drogą będzie wejście w drzewo Debiana: np Mint lub ewentualnie Ubuntu. Arch i odnogi jak Manjaro mogą robić na początku większe i chyba niepotrzebne problemy
  • Odpowiedz
No nie wiem, lepiej zacząć od pochodnych Archa jak Manjaro. Ubuntu czy Debian są starsze niż węgiel, jak chcesz kodzić to lepiej będzie mieć aktualne wersje bibliotek.
  • Odpowiedz
@EdofilAteusz: To zależy czego używasz. Najbardziej uniwersalne jest Ubuntu i jego pochodne takie jak Mint. Do programowania bardzo dobra jest Fedora: dobre wsparcie, stabilna praca, stosunkowo dobre wsparcie dla sprzętu z wyjątkiem laptopów z dwoma kartami. Fedora ma w repo ma mniej pakietów niż Ubuntu, ale wydaje się być bardziej niezawodna. Debian Stabilny jest jak nazwa wskazuje jest stabilny ale są problemy z najnowszym sprzętem, wsparcie jest takie se. Czysty
  • Odpowiedz
Czysty Arch wymaga wiedzy o Linuksie (innymi słowy przez instalacje nauczy cię niektórych rzeczy), ale nie jest stabilny (tj. wersje bibliotek się zmieniają szybko, co wiąże się z błędami) i raczej niewspierany


@vries: raczej wykryte błędy i dziury są najszybciej poprawiane. Nie słuchajcie co on pisze bo nie ma pojęcia i nigdy nie miał doswiadczenia z Arch Linux
To najlepszy system na desktopy, jeżeli chcesz coś poważnego musisz mieć nowoczesny
  • Odpowiedz
@EdofilAteusz: Moja droga z Linuxem mniej więcej wyglądała tak:
Linux Mint -> Ubuntu -> Arch Linux -> (na krótko) Gentoo -> Arch Linux -> macOS (już nie Linux, za to o wiele mniej irytujący)