Wpis z mikrobloga

Cześć Mireczki!

Jako mój wkład w społeczność chciałbym wam dzisiaj opisać problem z laptopem, którego doświadczyłem w ostatnim czasie, a który efektywnie pogarszał mój humor każdego dnia.

Jakiś czas temu zakupiłem w mojej ocenie bardzo ładny i mocny laptop - Dell Inspiron 16 Plus (kod modelowy: 7610). Do zakupu przekonała mnie głównie bardzo dobra matryca o niebagatelnej rozdzielczości i odwzorowaniu barw.

Miesiąc po zakupie podczas normalnego użytkowania mój touchpad przestał poprawnie działać - np. po położeniu palca na płytce touchpad wykonywał różne niewytłumaczalne trikasy i fikoły, niewiele brakowało i moja curka dostałaby ataku padaczki ( ͡° ͜ʖ ͡°). Od razu zastosowałem znaną i skuteczną procedurę - wyłączyłem i ponownie włączyłem laptopa. Problem ustąpił, ale szybko wrócił.

Następnie była próba aktualizacji / reinstalacji sterowników, która również nie przyniosła pożądanych rezultatów, a na dodatek mój entuzjazm zabił fakt, że na poziomie BIOSu problem również występował - co oznaczało, że nie jest to problem z oprogramowaniem, a na niższym poziomie lub sprzętowy.

Po ustaleniu tego wszystkiego postanowiłem poszukać odpowiedzi na forach. Jako, że sprzęt w tamtym momencie był relatywnie młody od razu udałem się na fora anglojęzyczne, gdzie przeczytałem, że zdecydowana większość egzemplarzy tego modelu ma ten problem, a sam Dell nie ma rozwiązania - technicy wymieniają touchpady na gwarancji, co nic nie daje, ponieważ problem wraca.

Laptop został kupiony w okolicach pażdziernika 2021 roku i już wtedy było kilka wątków dotyczących wyłącznie tego problemu. Na jego (potencjalne) rozwiązanie przyszło nam czekać do kwietnia 2022 roku. Okazuje się, że jeden z członków społeczności znalazł przyczynę problemów, która leży w niedostatecznym uziemieniu touchpada. Dlatego też, aby pozbyć się problemu wystarczy zrobić co następuje.

1. Wprowadzić laptop w tryb serwisowy:
1.1. Wyłączyć laptop.
1.2. Przytrzymać literkę "B" na klawiaturze.
1.3. Trzymając klawisz wcisnąć przycisk uruchamiania komputera do momentu pojawienia się logo Dell z napisem "OWNERS TAG" pod nim.
1.4. Kilka razy przycisnąć dowolny klawisz, aż do momentu wyłączenia komputera poprzedzonego charakterystycznym piknięciem.
2. Otworzyć dolną pokrywę.
3. Odkręcić baterię.
4. W zależności od preferencji:
- przylutować kabelek po jednej stronie do miedzianego prostokąta i przytwierdzić go do najbliższej śrubki w celu uzyskania uziemienia;
- wykorzystać taśmę przewodzącą (miedzianą albo aluminiową) w celu połączenia miedzianego prostokąta z najbliższym aluminiowym elementem (metoda zalecana, ze względu na swoją mniejszą niż lutowanie inwazyjność i odwracalność w razie potrzeby).
5. Zamknąć laptop.
6. Wyprowadzić laptop z trybu serwisowego (podłączyć zasilanie i przycisnąć przycisk włączania przez 3 sekundy).
7. Cieszyć się brakiem problemów.

Filmik dla tych, którzy wolą formę wizualną: https://www.youtube.com/watch?v=4xGq5gmKEAA

Uwaga! Należy pamiętać, że powyższe rozwiązanie jest rozwiązaniem zaproponowanym przez społeczność, nie zostało na ten moment zaaprobowane przez przedstawicieli Dell. Po prawdzie nie widzą oni problemu w ogóle, pomimo, że ten występuje w większości egzemplarzy tego modelu o czym świadczą doświadczenia klientów Dell z całego świata. Mimo to, zastosowawszy u siebie wyżej opisany fix, mój egzemplarz od dłuższego czasu chozi bez zająknięcia, co mu się w ostatnim czasie nie zdarzało.

Na końcu pozwolę sobie na opis moich odczuć związanych z opisywanym incydentem.
1. Jeśli ktoś się zastanawia nad laptopem i nie boi się ściągnąć pokrywy w celu przeprowadzenia czynności, to muszę powiedzieć, że ten egzemplarz, biorąc pod uwagę jego cenę, jest sprzętem godnym polecenia. Gdybym nie poczekał i oddał laptopa w 2021 zgodnie z moimi zamierzeniami, w tym momencie uznałbym tę decyzję za przedwczesną i najpewniej ponownie zakupił sprzęt.
2. Cała sytuacja nadszarpnęła moje zaufanie do marki Dell. Dotychczas, w przypadku komputerów osobistych korzystałem wyłącznie z egzemplarzy tej marki i również serie konsumenckie takie jak Inspiron trzymały poziom. Niestety postawa firmy w tej sytuacji jest cokolwiek rozczarowująca.
3. Jestem osobą, która z touchpada korzysta bardzo rzadko, a poza tym probleem laptop spełnia wszystkie moje oczekiwania. Mimo to, świadomość istnienia problemu w nowym sprzęcie powoduje taki dyskomfort, który nie pozwolił mi przejść do porządku dziennego z tym co się stało. Koniec końców cieszę się jednak, że nie oddałem mojego laptopa.

Z tego co wiem również inne modele Della mają problem z płytkami dotykowymi (słyszałem o problemach z XPSami). Myślę, że jeśli charakterystyka problemu jest podobna do tego, którego doświadczają posiadacze Inspirona 16 Plus, można zastosować opisaną solucję.

Dzięki wszystkim za lekturę. Mam nadzieję, że wpis okaże się pomocny dla nie do końca szczęśliwych posiadaczy tego modelu.

#komputery #pcmasterrace #it #informatyka #dell
  • 6
wykorzystać taśmę przewodzącą (miedzianą albo aluminiową)


@StPaul: jedna drobna, a istotna uwaga. Nie wolno łączyć aluminium z miedzią. Tam, gdzie to konieczne (na przykład aluminiowy dipol antenowy i kabel ekranowany łączy się z pośrednictwem podkładki kupalowej) Aluminium w kontakcie z miedzią szybko koroduje. Dyfuzja.
@NewEpisode: nie, było to niezależne od ładowania i z samym touchpadem, przy problemie z uziemieniem zasilacza sieciowego aluminiowe laptopy lubią kopać, a ten nie ma tego problemu.