Wpis z mikrobloga

Czy na wolnych obrotach w aucie cała elektryka jest zasilana wyłącznie z alternatora? Czy jednak nie jest on na tyle wydajny na wolnych obrotach i prąd jest pobierany również z akumulatora, a dopiero na wyższych obrotach prąd idzie wyłacznie z alternatora?
#mechanikasamochodowa
#mechanika
  • 20
  • Odpowiedz
  • Otrzymuj powiadomienia
    o nowych komentarzach

via Wykop Mobilny (Android)
  • 0
@Averoeees: alternator, akumulator i odbiorniki są podpięte do jednej linii zasilającej. Alternator tylko ładuje, odbiorniki tylko ciągną prąd, a akumulator jeżeli jest naładowany i ma napięcie wyższe niż alternator (tak jest na wolnych obrotach) to prąd oddaje, a jak ma napięcie niższe niż podaje alternator (na wyższych obrotach) to jest odbiornikiem i pobiera prąd do ładowania - tak w uproszczeniu. Jak odepniesz akumulator to po prostu prąd z alternatora idzie
  • Odpowiedz
@Averoeees: z alternatora. To widać po napięciu, bo aku może dać co najwyżej 12.6 V, a alternator zapodaje zawsze więcej. Z reguły alternator jest dopasowany do ilości odbiorników w aucie i dość ciężko pobrać więcej prądu niż wytwarza, chyba że masz jakiś dodatkowe odbiorniki typu przyczepka, jakieś dołożone halogeny, podgrzewacze itp., coś niestandardowego i prądożernego.
  • Odpowiedz
@Averoeees: tego typu problemy były w autach z prądnicą. Maluch miał już alternator w 1977 roku a wcześniej ponoć prądnica nie dawała rady na wolnych obrotach z włączonymi światłami
  • Odpowiedz
@GwaltowneWypaczenieCzasoprzestrzeni: Czyli akumulator służy tylko do rozruchu silnika i zasilania elektryki po wylaczeniu silnika, a w trakcie pracy silnika jest on tylko doładowywany przez alternator? i rozumiem że w trakcie pracy silnika prąd idzie bezposrednio z alternatora do innych odbiorników, czy najpierw przeplywa przez akumulator i dopiero idzie do odbiorników?
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@Xargo1: na moim przykładzie to na jalowych obrotach mam 13,5-14V, z włączonymi odbiornikami. Czyli prąd tylko z alternatora, i nadmiar jeszcze ładuje akumulator. I podejrzewam że to jest norma

@Averoeees: generalnie tak - akumulator odpowiada za rozruch i zasilanie przy zgaszonym silniku
Nie ma czegoś takiego że najpierw prąd idzie do akumulatora a potem do odbiorników, to jest całość. Czyli gdy moc generowana przez alternator jest wystarczająca żeby
  • Odpowiedz
@Averoeees: to tak naprawdę zależy, bo jest możliwa sytuacja, że połączasz wszystkie światła, grzanie na wszystkie szyby, siedzenia i lusterka, aż alternator klęknie i wtedy akumulator ratuje sytuację. Ale to naprawdę zależy od samochodu i jego wersji. W normalnym użytkowaniu raczej taki efekt nie wystąpi.

Czyli akumulator służy tylko do rozruchu silnika i zasilania elektryki po wylaczeniu silnika, a w trakcie pracy silnika jest on tylko doładowywany przez alternator?

Tak. Bardzo dobrze to ująłeś. Główna funkcja akumulatora to, żeby nie kręcić korbką jak kiedyś no i współcześnie żeby zasilić komputer i czujniki.

rozumiem że w trakcie pracy silnika prąd idzie bezposrednio z alternatora do innych odbiorników, czy najpierw przeplywa przez akumulator i dopiero idzie
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@MamByleJakiNick: @GwaltowneWypaczenieCzasoprzestrzeni: krótkotrwałe po ładowaniu akumulator może utrzymywać napięcie nawet i 15V (o ile był rzecz jasna takim napięciem ładowany). To nie jest od tak, że powyżej 12.6V napięcie idzie z alternatora i z akumulatora to już nie. Radzę sprawdzić sobie samemu bilans prądu miernikiem cęgowym, bo można się zdziwić - zwłaszcza w zimę, gdy sterownik odpali na raz chociażby elektryczną nagrzewnicę cieczy jednoczesnie ze świecami żarowymi (tak,
  • Odpowiedz
@GwaltowneWypaczenieCzasoprzestrzeni: To jeszcze spytam o jedną sytuacje. Jak przygasają światła na wolnych obrotach jest to oznaka że akumulator jest słaby. I rozumiem że wtedy alternator jakoś "wykrywa'' że akumulator jest słaby i próbuje go większością prądu który produkuje doładować, co skutkuje tym że na inne obiorniki nie jest dostarczany wymagany prąd?
  • Odpowiedz
. Jak przygasają światła na wolnych obrotach jest to oznaka że akumulator jest słaby.


@Averoeees: a to niekoniecznie. Najlepiej jakbyś zmierzył napięcie w tym momencie. Alternator ma jeszcze regulator napięcia i czasami on szwankuje. Generalnie póki auto odpala to aku jeszcze dobry. Kiedy zacznie mieć problemy z kręceniem to wtedy do wymiany. Najlepiej w sklepie z akumulatorami bo wtedy od razu mogą sprawdzić poprawność ładowania i stan akumulatora.
  • Odpowiedz
@GwaltowneWypaczenieCzasoprzestrzeni: ale jeśli faktycznie akumulator jest słaby i światla przygasają na wolnych, to jest tak jak napisałem, że wtedy alternator jakoś "wykrywa'' że akumulator jest słaby i próbuje go większością prądu który produkuje doładować, co skutkuje tym że na inne obiorniki nie jest dostarczany wymagany prąd?
  • Odpowiedz
@Averoeees:

alternator jakoś "wykrywa'' że akumulator jest słaby

tak, im bardziej rozładowany akumulator, tym większa różnica napięć i taki akumulator pobierze więcej prądu. Ale w typowych warunkach to jest zaledwie kilka amperów. To stanowczo za mało żeby zabrakło odbiornikom. (Ok, przy bardzo rozładowanym aku pociągnie i kilkadziesiąt A, ale to zaledwie przez krótki czas).

Nie wiem, wydaję mi się, że najlepiej będzie jechać do fachowca, niech podłączy akumulator pod tester
  • Odpowiedz
via Wykop Mobilny (Android)
  • 1
@GwaltowneWypaczenieCzasoprzestrzeni: @Averoeees: to, że światła przygasają oznacza jedynie, ze spadło napięcie w instalacji, czyli pobór jest większy niż zdolnosci alternatora i w instalacji zamiast 14V jest ojolo 12V czyli tyle ile na akumulatorze. Najprawdopodobniej tak, że akumulator jest rozładowany i to on pobiera dużo prądu, ale to że jest rozładowany nie oznacza, że trzeba go od razu wymieniać! A wrecz przeciwnie - mocne siadanie napięcia, kiedy jednocześnie rozrusznikiem
  • Odpowiedz
@Xargo1: W zależności od samochodu, alternator daje od 60 do 200 amperów. Tak jak napisałem, jeżeli cały system jest zdrowy to tylko kwestia czasu, w moim od tego objawu do śmieci aku było chyba ze 2-3 miesiące. Rozruszniki w dzisiejszych samochodach nie wymagają dużej ilości amperów do rozruchu. Jak w tym biznesie robiłem, to jeden klient jeździł kilka miesięcy na aku, co miało 20% znamionowej pojemności.
  • Odpowiedz
  • 0
@Szkodnik1 nie chce mi się już tego rozpisywać w tym wątku po raz 3, objawy uszkodzonego akumulatora to wysoka rezystancja wewnętrzna powiązana z zasiarczeniem, przygasanie świateł to tylko skutek mocnego rozładowania. Ciągłe rozładowanie może być skutkiem zasiarczenia, ale równie dobrze może być chociażby kwestią używania auta na krótkich dystansach.
  • Odpowiedz
@Xargo1: Rozumiem w 100%, osiem lat przepracowałem w biznesie akumulatorowym. Jest kilka objawów i nie chcę się tu rozpisywać, a do pracy od siedmiu lat mam mniej niż 5km, z domu wyjeżdżam o piątej po południu i wracam 2-3 nad ranem, na dodatek stoję na przejazdach kolejowych zazwyczaj ze zgaszonym silnikiem i z zapalonymi pozycyjnymi. W zeszłym miesiącu wymieniłem akumulator który miał 5 lat i jak je sprzedawałem, to taki
  • Odpowiedz