Wpis z mikrobloga

Krótka analiza ciekawej animacji

Wstęp

Kiedyś zabawiłem się w psychoanalityka i dokonałem symbolicznej analizy piosenkarki Aurory. Dziś postanowiłem powtórzyć tę zabawę jednak w kontekście animacji tej piosenki, bo uważam, że jest przepełniona ciekawą symboliką. Nie zastrzegam tu sobie bynajmniej prawa do jedynej słusznej interpretacji więc jak ktoś ma własną lub się z czymś nie zgadza to może napisać w komentarzu pod wpisem. Tyle słowami wstępu.

No to zaczynamy

W pierwszej scenie widzimy dziewczynę, która budzi się na sali kinowej. Gdy wstaje i odwraca się zauważa wielką dziurę w ścianie, która zdaje się prowadzić donikąd. Tutaj interpretacja wydaje się być prosta. Osobiście lubię uważać, że sala kinowa gdzie jest ona jedynym widzem symbolizuje wnętrze jej świadomości. To, co jej się wyświetla na ekranie to obraz, jaki dostarcza jej rzeczywistość. Dziura natomiast symbolizuje wejście z tyłu jej świadomości do treści nieświadomych. Gdy dziewczyna przechodzi dziurę widzimy jak idzie mostem. Most jest tu symbolem łączącym to, co nieświadome ze świadomością. Widzimy też wielką białą kulę pośrodku czerni. Jung by od razu wskazał to za symbol Mandali, całkowitości jaźni oraz też boga aka absolutu. Widzimy jednak, że most się zapada, a ona spada wprost w odmęty nieświadomości. Wokół niej pływa jednak wielka ryba. Jung określał ją mianem symbolu treści nieświadomych. Widzimy również jak ryba pływa również pośrodku koła lub też mandali.

Później ryba znika, a dziewczyna po przebiciu się przez kilka barier (tutaj odwołamy się do Freuda i mechanizmów obronnych, które chronią nas podświadomymi pragnieniami) dalej spada w dół. Nad nią jednak unosi się gołąb, którego widocznie stara się pochwycić. Gołąb może tutaj być symbolem ducha świętego. Sama piosenka dość często odwołuje się do tematyki boga więc możemy chyba przyjąć tę interpretację. Gołąb również pojawia się w środku w Mandali podobnie jak wcześniej ryba. Dziewczyna jednak znowu się budzi co oznacza powrót do świadomości. Na ekranie mamy pokazane sceny idących zombie przypominających również cienie. Można to interpretować jako ludzi zniewolonych, opętanych przez archetyp cienia. Potem ktoś jednak zakrywa oczy naszej bohaterki, a ona zdaje się widzieć jelenia. Gdy ręce znikają ona znajduje się na środku pustyni, a nad nią znowu widzimy wielką, jasną kule aka Mandale. Później coś atakuje naszą bohaterkę, po czym ponownie się ona przenosi w inne miejsce, gdzie skaczą nad nią jelenie. Osobiście uważam, że Jeleń symbolizuje tu jej duchowe zwierze. W dawnych czasach ludzie dość często utożsamiali się z danymi zwierzętami. Również bogów pokazywali bardzo często w formie pół zwierzęcej lub pół ludzkiej jak to było w przypadku mitologi egipskiej. Zwierzęta też zdaniem Junga z racji instynktowej natury są bliżej treści nieświadomych niż ludzie.

Kolejna scena i mamy otwarcie szafki szkolnej, w której wnętrzu widzimy tylko ciemność. Ponownie też widzimy spadającą główną bohaterkę. Mamy też krótką scenę, gdy głowa jelenia i twarz dziewczyny nakładają się na siebie co może potwierdzać moje wcześniejsze przypuszczenia. Mamy też znowu przebłysk na koło (Mandale) i pustynie. Później to nasza bohaterka, przyjmując formę cienia stoi na scenie i wykonuje mimowolnie różne gesty i ruchy ciałem. Może to symbolizować opętanie naszej bohaterki przez nieświadomość. Później widzimy jak idzie ona drogą, a za nią mamy przepołowioną tym razem wielką kule. Górna część jest jasna, a dolna mniejsza i całkowicie ciemna. Tu z kolei możemy mówić o symbolicznej syntezie przeciwieństw. Połączeniu treści nieświadomych i świadomych. Coś jednak znowu atakuje naszą bohaterkę, a ta budzi się już w normalnej formie w sali kinowej. Wokół niej jednak są drzewa i jelenie, a ona sama próbuje kopać dół. Możliwe, że próbuje ona w ten sposób znowu dostać się do swojej podświadomości, która miałaby się znajdować pod nią. Później atakuje ona łopatom jelenia co może też oznaczać konflikt między jej świadomością i treściami nieświadomymi. W ostatnich scenach mamy przeplatające się sceny wchodzenia po drabinie co można zinterpretować jako wspinanie się ku wyższym formom świadomości, jak i sceny spadania, czyli symboliczne opadanie ku nieświadomości. Ponownie pojawia się tu gołąb. Widzimy też jak jej cienista forma co chwile zastępuje jej jasną formę. Na samym końcu dziewczyna łapie ciemną kulę i wszystko pochłania ciemność co może znowu symbolizować ostatecznie pochłoniecie przez nieświadomość.

Słowa końcowe

Mam nadzieje, że ta dość krótka analiza się podobała. Postaram się w przyszłości robić jeszcze podobne analizy, jeśli będziecie zainteresowani. Tyle ode mnie.

#rozmyslaniaokoncuhistorii #muzyka #psychologia #filozofia #revoltagainsthemodernworld
Al-3_x - Krótka analiza ciekawej animacji

Wstęp

Kiedyś zabawiłem się w psychoan...
  • 3
@Al-3_x: Ja tu raczej widzę nawiązanie do buddyzmu, bycia w pułapce reinkarnacji (ignorując buddyzm można to uznać za bycie w pułapce życia, rzeczywistości - tym co na ekranie) i poszukiwania wewnątrz siebie właściwego pytania, odpowiedzi, wyjścia, światła, wolności, radości, poprzez medytację i wewnętrzną kontemplację. Podczas tego poszukiwania wydaje się widzieć drogę w głąb, która w końcu okazuje się ślepym zaułkiem, więc próbuje kopać w dół i wspinać się do góry po
@Nemayu: To akurat nie musi bynajmniej stać ze sobą w sprzeczności. Jung dość często naziązywał do filozofii i religii wschodu, a nieświadomość jest właśnie wewnątrz nas. Mandala to zresztą symbol wzięty z buddyzmu.