Wpis z mikrobloga

@Wujo_Stachu
Rozwinę swoją wypowiedź do twojego komentarza bo zwyczajnie wprowadzasz ludzi w błąd. A myślę że napisałem parę wartościowych informacji i warto dać w oddzielny wpis

Po zakończeniu lotów wahadłowców nie bylo żadnego przekazania odnawialnych statków w ręce prywatne... właściwie wahadłowce pokazały że odnawialne statki są bez sensu dlatego program został anulowany. Za przyczynę anulowania STS (wahadłowców) wskazuje się wysokie koszty, mała częstotliwość startów i bezpieczeństwo w dodatku po katastrofie np columbii możliwości sts zostały ograniczone, zwiększenie bezpieczeństwa wymagało np wybierania orbit które dawały większe możliwości uratowania astronautów
Symboliczne stało się zastapienie sts programem sls czyli przerobienie odzyskiwalnej technologii na nieodzyskiwalną.
Jutro może wystartować sls i boostery srb projektowane pierwotnie do odzysku roztrzaskają się i spoczną w głębinach oceanu. Silniki rs25 pierwotnie projektowane do odzysku spłoną w atmosferze a to co przetrwa zatonie w oceanie

Sts został anulowany i to co miało faktycznie miejsce to przekazanie lotów załogowych na nieodnawialną rosyjską tanią rakietę sojuz...
Loty zaopatrzeniowe zostaly przekazane na nieodnawialną rakietę antares i nieodnawialnego falcona9 (nasa miała #!$%@? czy będzie ladował czy nie to elon zaczał liczyć pieniadze i próbować)

Jak widzisz nie było zadnego oddanja odnawialnych statków w ręce prywatne to co miało miejsce to porzucenie technologii odnawialnych statków na rzecz tańszych rozwiązań

I piszesz że nie widzisz żadnego wizjonerstwa w programie starshipa ?
Do jakiego programu starship był zakwalifikowany w momencie jak musk go zapowiadał ?
Do żadnego... Zwykle jak się projektuje rakietę to się pierwsze kwalifikuje ją do jakiegoś projeku np tak było z falconem9
Starship był czystym wizjonerstwem jak mogą wyglądać loty w przyszłości. Uzasadnienie budowania starshipa przyszlo potem i obecnie jest on niezbędny do rozwinięcia konstelacji starlink jednak w momencie jego zapowiadania i zaczęcia prac był czystą wizją.
Uwierz mi że budowanie 120m rakiety ważącej 5tys ton w dodatku pierwszej zdolnej do pełnego odzysku to czyste wizjonerstwo i nikt inny tak wysoko nie mierzy
#spacex #elonmusk #nasa #gruparatowaniapoziomu
k.....1 - @Wujo_Stachu 
Rozwinę swoją wypowiedź do twojego komentarza bo zwyczajnie ...

źródło: comment_1668499963x6XIdCMfZ9wdZyABNPcwyB.jpg

Pobierz
  • 14
  • Odpowiedz
@Rad-X: z tego co wiem to spacex obniżyło im cene jak by chcieli użyć boostera który latał i w teraz korzystają z tego rozwiązania

Ale pierwotnie taki był plan np załogowy dragon miał latać tylko na nowych boosterach i kapsułach
  • Odpowiedz
Starship był czystym wizjonerstwem jak mogą wyglądać loty w przyszłości. Uzasadnienie budowania starshipa przyszlo potem i obecnie jest on niezbędny do rozwinięcia konstelacji starlink jednak w momencie jego zapowiadania i zaczęcia prac był czystą wizją.


@knsk1: Nie no, nikt nie buduje rakiety żeby potem szukać dla niej zastosowania ;-) Elon myślał o konkretnych rozwiązaniach i na pewno konsultował to jakoś z potencjalnymi klientami (NASA, DARPA, prywatne firmy, etc...).

Długoterminowym celem jest
  • Odpowiedz
Do jakiego programu starship był zakwalifikowany w momencie jak musk go zapowiadał ?


@knsk1: Od samego początku było ogłaszane ze to ma być docelowa rakieta marsjańska i dalekiego kosmosu.
  • Odpowiedz
@EliG: no dokładnie tyle że chodzi o to że to nie finansuje tego projektu
Normalnie jak się robi rakietę to ma się konkretny cel żeby była w stanie się utrzymać finansowo a tutaj tego nie było. No chyba że jest się NASA wtedy cele mogą być trochę inne
Na początku projektu była tylko wizja podboju marsa co jeszcze przez długie lata będzie brzmiało absurdalnie
  • Odpowiedz
Jak widzisz nie było zadnego oddanja odnawialnych statków w ręce prywatne to co miało miejsce to porzucenie technologii odnawialnych statków na rzecz tańszych rozwiązań


@knsk1: Że co #!$%@?? #!$%@?ś cały wpis o tym że nasa nie przekazała muskowi wahadłowców? Gdzie ja niby coś takiego napisałem?
  • Odpowiedz
@Wujo_Stachu:

Że co #!$%@?? #!$%@?ś cały wpis o tym że nasa nie przekazała muskowi wahadłowców? Gdzie ja niby coś takiego napisałem?


Nie, źle zrozumiałeś. Napisałeś że program odnawialnych statków został oddany w prywatne ręce... Wydźwięk ma to taki jak by NASA wymagała zastosowania odnawialnych rakiet od firm co nie mialo miejsca
Nasa się #!$%@? i dopiero musk pokazal że to ma sens tyle i aż tyle
  • Odpowiedz
Nie no, nikt nie buduje rakiety żeby potem szukać dla niej zastosowania ;-) Elon myślał o konkretnych rozwiązaniach i na pewno konsultował to jakoś z potencjalnymi klientami (NASA, DARPA, prywatne firmy, etc...).


@kwanty: Starship jest zbudowany z myślą o Marsie. Nawet Elon przyznal ze do innych zastosowan jest troche za gruby. Idealne wymiary do LEO i GEO ma New Glenn od BO.
Ale i tak zwęzili starshipa z 11m do 9
  • Odpowiedz
@GokuMK:

Ale i tak zwęzili starshipa z 11m do 9 by byl bardziej uniwersalny.


Musk powiedział, że "stchórzyli" ;-) Za duża, za duże ryzyko, etc...

Starship nie musial byc konsultowany z klientami bo kazde wymagania dla ziemskich orbit spelnia w ogromnym nadmiarze.


Nie musiał być konsultowany ale był. Tak jak napisałem. Musk chce swoje zabawki wykorzystywać do różnych celów i zarabiać na nich w różnych niszach. Konsultacje mają między innymi wybadać
  • Odpowiedz
Po zakończeniu lotów wahadłowców nie bylo żadnego przekazania odnawialnych statków w ręce prywatne... właściwie wahadłowce pokazały że odnawialne statki są bez sensu dlatego program został anulowany.


@knsk1: Wahadłowce była (za) drogie w utrzymaniu (co wynikało w znacznej mierze z faktu, że ich konstrukcja została "zamrożona", tj. nie mogła być optymalizowana, ponieważ od samego początku statki były certyfikowane do lotów załogowych i ta certyfikacja efektywnie nie pozwalała na ich modyfikacje), jednak nie
  • Odpowiedz
Elon myślał o konkretnych rozwiązaniach i na pewno konsultował to jakoś z potencjalnymi klientami


@kwanty: Że niby na etapie projektowania Starshipa? Niemal na pewno nie. Nie widzę żadnego powodu, by Musk musiał, czy nawet chciał konsultować Starshipa z klientami. Starship był intensywnie konsultowany wewnętrznie (stąd downscaling), ale nikt spoza SpaceX nie miał raczej wpływu na ten projekt. Przystąpienie do HLS było postawieniem NASA przed faktem dokonanym – nie jest tak, że
  • Odpowiedz
Uzasadnienie budowania starshipa przyszlo potem i obecnie jest on niezbędny do rozwinięcia konstelacji starlink jednak w momencie jego zapowiadania i zaczęcia prac był czystą wizją.


@knsk1: O wielkiej rakiecie SpaceX (BFR) w kuluarach mówiło się już gdzieś od 10 lat, ale jak Elon w końcu to oficjalnie zaprezentował, to wszyscy z branży pukali się w czoło, że to się nie może udać (zresztą podobnie było wcześniej z zapowiedziami lądujących rakiet).
  • Odpowiedz