Wpis z mikrobloga

Wyścig na Hungaroringu, czyli jak promować F1 za żelazną kurtyną.

Jeszcze w latach 80 Bernie Ecclestone wpadł na pomysł organizacji wyścigu F1 we wschodniej części Europy, za żelazną kurtyną, początkowo uwagę przyciągnął polski tor w Poznaniu, gdzie testowano nawet bolid ówczesnej Formuły Pierwszej, a dokładnie Wolf WR1 z 1977 roku. Poza tym pod uwagę brane były ZSRR, Chiny oraz Jugosławię. Ostatecznie skończyło się jednak na Węgrzech ze względu na polecenie tego miejsca przez przyjaciela Berniego.

Tor został zbudowany w rekordowe 8 miesięcy i od 1986 roku jest stały uczestnikiem corocznych mistrzostw F1. Co ciekawe zbudowany na wzór toru z Monako nie przechodził zbyt wielu modyfikacji poza usunięciem szykany za obecnym 3 zakrętem oraz modyfikacjami zakrętu nr 1 i dojazdu do zakrętu nr 12 w 2003 roku.

Specyfika:
Długość toru: 4,381km
Okrążeń: 70
Łączny dystans: 306,63 km
Kierunek: zgodnie ze wskazówkami zegara
Ilość zakrętów: 14 - 8 lewy i 6 prawych
Mieszanki opon: C2 - C3 - C4
Pierwszy wyścig f1: 1986 r.
Rekord toru: 1:16.627 (Lewis Hamilton, Mercedes, 2020)

Obiekt nazywany przez niektórych "Monte Carlo bez barier" stawia kierowców przed nie lada wyzwaniem - ciasne, kręte sekcje w połączeniu z nawrotami są prawdziwym testem umiejętności, a zaskoczyć potrafi nawet szybka cześć toru z sekwencją łuków. Dzięki takiemu ułożeniu tor nie wymaga ogromnej ilości paliwa i pozwala na odzyskiwanie dużej ilości energii podczas dohamowywania, które większości przypadków nie są zbyt mocne, więc nie powinniśmy oglądać problemów z ich temperaturami w układzie hamowania. Z wymienionych powodów na torze stosuje się skrzydła o bardzo dużym docisku kosztem prędkości maksymalnej. Hungaroring posiada jedną prostą o długości 908 m.
Jedną z bardziej specyficznych cech Węgierskiego toru jest zmienna sytuacja z przyczepnością, mianowicie dość rzadko używany tor nie jest odpowiednio nagumowany, a nawet kiedy już do tego dojdzie to różnice pomiędzy piątkiem, a sobotą czy niedzielą potrafią być ogromne - wszystko przez wszechobecny kurz przenoszony przez wiatr. Skutkuje to oczywiście niską degradacją opon, a jedynym powodem nie korzystania z jeszcze bardziej miękkich mieszanek jest używanie przez zespoły skrzydeł z wyjątkowo dużym dociskiem przez co te najbardziej miękkie mieszanki szybko by się przegrzewały.

Mistrzów Hungaroringu poznaje się dość szybko, bo już po przejeździe kombinacji zakrętów nr 3, 4 i 5. Po wyjeździe z trójki czeka kierowców kawałek prostej, a za nią szybki zakręt w prawo wyrzucający ich na zewnętrzną, prawą stronę toru, a wtedy dochodzi do spotkania z mocną piątką, do której trzeba się złożyć z przeciwnej, lewej strony toru. Opanowanie tej sekwencji do perfekcji to klucz do dobrego czasu w kwalifikacjach, a i tempa wyścigowego w trakcie Niedzieli.

Warto wspomnieć roku 1997, kiedy na pierwszą, historyczną wygraną szykował się Damon Hill w ekipie Arrows i wszystko skończyło by się szczęśliwie, gdyby nie awaria układu hydraulicznego na 3 okrążenia przed końcem, co spowodowało, że został wyprzedzony na ostatnim kółko i zajął "tylko" drugie miejsce, co ciekawe winna awarii była podkładka, które koszt wynosił 50 centów.

Drugą historią jest oczywiście pierwszy sukces jedynego Polaka do tej pory w F1 - Roberta Kubicy, który jak na debiutanta pojechał na tyle dobrze by zająć 7 pozycję inkasując 2 punkty (stara punktacja). Właściwie zainkasowałby, bo ostatecznie został zdyskwalifikowany za zbyt małą wagę bolidu przez wyciekający płyn z gaśnicy, brakło mu około 2kg.

Piątek, 29 lipca
godz. 09:30 – 10:15 – Trening F3
godz. 10:30 – 12:30 – Konferencja prasowa
godz. 10:40 – 11:25 – Trening F2
godz. 11:50 – 12:20 – Trening W Series
godz. 14:00 – 15:00 – Pierwszy trening F1
godz. 15:30 – 16:00 – Kwalifikacje F3
godz. 17:00 – 18:00 – Drugi trening F1
godz. 18:30 – 19:00 – Kwalifikacje F2
godz. 19:25 – 19:55 – Kwalifikacje W Series

Sobota, 30 lipca
godz. 10:05 – 11:05 – Konferencja prasowa
godz. 11:00 – 11:45 – Pierwszy wyścig F3
godz. 13:00 – 14:00 – Trzeci trening F1
godz. 14:40 – 15:15 – Wyścig W Series
godz. 16:00 – 17:00 – Kwalifikacje F1
godz. 17:00 – 18:00 – Konferencja prasowa
godz. 18:00 – 18:50 – Pierwszy wyścig F2

Niedziela, 31 lipca
godz. 1o:05 – 10:55 – Drugi wyścig F3
godz. 11:35 – 12:40 – Drugi wyścig F2
godz. 13:00 – 13:30 – Parada kierowców
godz. 15:00 – 17:00 – WYŚCIG F1

Statystyki

Kierowcy

8 - Lewis Hamilton
4 - Micheal Schumacher
3 - Ayrton Senna
2 - Nelson Piquet, Damon Hill, Jacques Villeneuve, Mika Hakkinen, Janson Button, Sebastian Vettel
1 - Nigel Mansell, Thiery Boutsen, Rubens Barrichello, Fernando Alonso, Kimi Raikkonen, Heikki Kovalainen, Mark Webber, Daniel Riccardo, Esteban Ocon

Producenci samochodów

11 - McLaren
7 - Williams, Ferrari
5 - Mercedes
2 - Renault/Alpine, Red Bull
1 - Benneton, Honda

Producenci silników

13 - Mercedes
9 - Renault
7 - Ferrari
6 - Honda
1 - Ford

Nagłówki:
1. Verstappen: To nie jest nasz najmocniejszy tor.
2. Sebastian Vettel ogłasza zakończenie kariery po tym sezonie.
3. Red Bull Technology wykupione w 50% przez Porche, nowy dostawca silników od 2026 roku potwierdzony. Umowa podobno na 10 lat.
Źródła: 1, 2, 3
#f1 #f1beforerace
Pobierz
źródło: comment_1659079371KI05f97lqdWBwEI27VT1o6.jpg
  • 21
Drugą historią jest oczywiście pierwszy sukces jedynego Polaka do tej pory w F1 - Roberta Kubicy, który jak na debiutanta pojechał wyśmienicie i zajął 7 pozycję inkasując 2 punkty (stara punktacja). Właściwie zainkasowałby, bo ostatecznie został zdyskwalifikowany za zbyt małą wagę bolidu przez wyciekający płyn z gaśnicy, brakło mu około 2kg.


@Aiden7: No tak przeciętnie, bo w sumie to dopiero po drugim wypadku zaczął jechać dobrze. Szkoda tylko że już złapał