Wpis z mikrobloga

drogie motomirki. Mam se ja #ford #fordfocus mk3. Focusik śmigał wcześniej farbrycznie na oponie letniej 205/55 R16, teraz na lato jest opona 215/50 R17. No i zastanawiam się - czy jest sens zmieniać ustawienia obwodu koła w komputerze auta (np. za pomocą Forscana)? Zimówkę nadal mam na 205/55 R16.

Oponki R17 mają średnicę 648 cm, R16 mają 632 cm. Czyli jest to 1,5 cm, co daje 2,4% różnicy. Te 2,4% oznacza, że licznik kilometrów po przejechaniu 100km pokaże mi wynik przekłamany o 2,4 km. Przy 10 000km jest to już 240km.

Z drugiej strony - opona się zużywa i zaraz po utracie 2mm bieznika koło traci 4mm średnicy + jeszcze kwestie obciążenia, ciśnienia powietrza no i koło zmienia swoją średnicę.

No i do tego jeszcze dochodzi kwestia, że czort wie kto w tym wszystkim ma rację - bo w sumie komputer pokładowy może też coś przekłamywać ¯\_(ツ)_/¯

Więc co Mirki doradzacie - dawać #!$%@? o te 2,4% różnicy, czy jednak sobie odpuścić? Korekcję teoretycznie mogę zrobić w Forscanie (już raz tak wyłączałem start-stop), ale zawsze mnie to stresuje, bo #!$%@? kompa w aucie to duży koszt :D

#motoryzacja #opony #felgi #samochody
  • 5
@SuperStefan: w forscan chyba nie da rady, elmconfig.
Musisz też mieć na uwadze ciśnienie i ugięcie opony.
Szkoda zachodu, na 16" licznik będzie przeklamywał o 5-10%(+spalanie) zaleznie od prędkości. Zmienisz na 17", będzie 3-7%.
Jeżeli zmienić w kompie na zbliżone wartości, znów zacznie zawyżać prędkość o te 5-10% i zaniżać/spalanie.
I taki protip, przy większych kołach zaniża przebieg, nie zawyża.
Mam zimówki 16" 215/55, a letnie 18"225/40, przy 18" jest +/-
@Haddi: Forscan powinien sobie poradzić, ale racja - za dużo chyba zachodu z tym całym przestawianiem ;)

Szczególnie, że na laptopie mam Linuxa, a Forscan miałby być na Virtualboksie z Windowsem :D