Wpis z mikrobloga

#gielda
Oglądam wykresy WIG20, SP500

Czemu w ciągu 10 lat SP500 wzrost o 400%, a WIG20 jest w stagnacji wartość 2000 +-10%?
Nasza gospodarka dobrze się rozwija czemu nie mieliśmy od kryzysu finansowego hossy tylko trend boczny?
Nie znam się na giełdzie, stąd pytanie
  • 14
  • Odpowiedz
@krocionog: @mam_odwage_nic_nie_osiagnac: @BezkresnaNicosc:
Dziękuje za odpowiedź.
Te wszystkie programy PPK, PPE czy OFE inwestują w wig20. Może być tak, ze tam inwestowane środki nie będą zabezpieczać oszczędności.
Pytanie czemu powyższe programy nie inwestują głównie zagranicą, taka dywersyfikacja byłaby wartościowa w przypadku słabości naszej gospodarki, emeryci mogliby korzystać z siły innych gospodarek jak nasza z uwagi na demografie będzie stosunkowo słaba.
  • Odpowiedz
@literacyfra123: Tylko zobacz co jest w jednym i drugim indeksie. Te amerykańskie kolosy zjadłyby pewnie pół naszego indeksu 20 największych spółek :D Inna rzecz- niby największe spółki, a przy większych zawirowaniach #!$%@?ą po +/- 10 % dziennie jak jakieś wypierdki z New Connecta. Sporo z nich nie płaci dywidend. Przecież to jakaś komedia, nie wielkie spółki.
  • Odpowiedz
@mam_odwage_nic_nie_osiagnac: masz rację, ale wszystkie filary są zależne od siły polskiej gospodarki.

Co jeżeli więcej osób zacznie wypłacać środki bo ukończyło wiek emerytalny, jednocześnie będzie mniej osób zaczynających partycypację w PPK,IKZE, OFE?

Sam wpłaciłem maksymalna kwotę na IKZE w grudniu, ubolewam, ze te produkty są zależne od polskiej giełdy.
  • Odpowiedz
@literacyfra123: Porównywanie SP500 do WIG20 nie ma sensu, nie wiem skąd się biorą co jakiś czas te zestawienia. I czy to są spółki SP, czy nie, to nie jest aż tak ważne. Porównaj sobie gospodarki USA i Polski, sytuacje geopolityczną obu krajów itp. Chociażby konflikt na Ukrainie powinien Ci pokazać, że Polska jest i raczej zawsze będzie, w zupełnie innej lidze niż USA. Także porównywanie obu indeksów, to jak zestawianie
  • Odpowiedz