Wpis z mikrobloga

#prawojazdy #polskiedrogi #ruchdrogowy #przepisydrogowe

Rondo w Katowicach, sytuacja jak na screenie: jakie dokładnie przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego określają, kto ma tu pierwszeństwo? Czy jest to tylko Art. 22. ust. 4? Czy zjazd z ronda pojazdu B może być traktowany jako zmiana pasa ruchu? Bo w końcu pojazd B nie chce wjechać na ten pas ruchu, jedynie go przecina.
Moim zdaniem pierwszeństwo ma pojazd A,, pojazd B jako przecinający jego pas ruchu powinien ustąpić, ale słyszałem już odwrotne opinie, który przepis dokładnie to reguluje?
Pan_Kielonek - #prawojazdy #polskiedrogi #ruchdrogowy #przepisydrogowe

Rondo w Kat...

źródło: comment_1616701263bvtlPU4TaWgRsu61mU5Nul.jpg

Pobierz
  • 20
  • Odpowiedz
@Stealth: Chyba poziomy, który mówi, że nie może z pasa w lewo jechać.
Niemniej, to jedno z gorzej zaprojektowanych rond. Pilnować, kto gdzie wjechał, bo inne linie go obowiązują. Nie lubię też tamtędy jeździć.
  • Odpowiedz
@Pan_Kielonek Rondo Ziętka, jak wiele rond w Polsce jest wadliwie oznakowane - są dwie organizacje ruchu, nazwijmy je okrężna i kierunkowa, na jednym obiekcie ale akurat to rondo z tymi finezyjnymi liniami jest wyjątkowo skopane: http://mrerdek1.blogspot.com/2015/02/22-kierunkowe-rondo-w-katowicach.html?m=1

Strzałki kierunkowe sugerujące, że pasy prowadzą wprost do wylotów, nie odpowiadają przebiegowi jezdni, która biegnie okrężnie. Obserwując wyroki sądów przy kolizjach na zjeździe zwykle winnym uznawany jest skrecający w prawo z lewego pasa zatem strzałki
  • Odpowiedz
@Pan_Kielonek Tak się jeszcze raz przyjrzałem na te linie i stwierdzam że zaprojektował je kompletny debil i ignorant. Bo o ile przy innych, podobnych wadliwie oznakowanych rondach dostawia się tylko bezprawnie strzałki do jezdni biegnącej okrężnie niezgodne z tym przebiegiem to tu ktoś poszedł o krok dalej - domalował linię sugerującą że pasy ruchu biegną do wylotów jak na strzałkach. Zatem pasy ruchu na tym rondzie biegną jednocześnie dookoła wyspy i
  • Odpowiedz
@Pan_Kielonek Było lepiej ale wcale nie było dobrze bo widzę nadal niespójną organizację ruchu - na skrzyżowaniu w prawym dolnym rogu okrężna organizacja czyli zjazd z ronda wyłącznie z prawego pasa, z prawym kierunkowskazem a jazda dookoła wyspy to jazda bez zmiany kierunku jazdy, za to w prawym górnym rogu krzyżujące się pasy czyli organizacja kierunkowa - pasy prowadzone do wylotów. Przy takiej organizacji istnieje skręt w lewo przy wyspie a
  • Odpowiedz
@Pan_Kielonek: A tak w ogóle jeszcze to odpowiadając na Twoje pytania:

jakie dokładnie przepisy Kodeksu Ruchu Drogowego określają, kto ma tu pierwszeństwo? Czy jest to tylko Art. 22. ust. 4?


Jeżeli jest to rondo klasyczne, czyli ma jezdnię biegnącą dookoła wyspy i nie ma strzałek bo mieć nie powinno, to jazda tą jezdnią dookoła lewym lub prawym jej pasem to jazda bez zmiany kierunku jazdy (bez kierunkowskazu - skręt w lewo nie istnieje) a zjazd z tej jezdni to zmiana kierunku jazdy dozwolona wyłącznie z prawego pasa tej jezdni (w takim przypadku B wykonuje wprost zabroniony prawem manewr skrętu w prawo z lewego pasa - art. 22.2.1 - powinien wcześniej zmienić pas na prawy i B zajeżdża drogę prawidłowo jadącemu prawym pasem A - wyroki sądów to potwierdzają, z tym że nikt w sądach jak do tej pory jasno nie mówi o skręcie w prawo z lewego pasa tylko o zajechaniu drogi jadącemu prawym pasem). Dodatkowo kierujący ma obowiązek jechać prawym pasem dookoła wyspy zgodnie z art. 16.4, jeżeli nikogo nie wyprzedza. Nie respektują tego WORDy każąc kursantom wjeżdżać na lewy pas, gdy jadą do trzeciego lub czwartego zjazdu, nawet jeżeli nikogo nie wyprzedzają - ich interpretacja jest niezgodna z art. 16.4 PoRD bo kursanci i egzaminowani powinni jechać prawym pasem dookoła a nie
  • Odpowiedz
@pawelpablito: Oczywiście, takie rondo jest bardziej idiotoodporne niż klasyczne, chociaż ja uważam, że przy właściwym oznakowaniu i właściwym szkoleniu - uświadomieniu kierującym i kandydatom tego, co opisałem wyżej, czyli że pasy mogą prowadzić albo dookoła wyspy albo do wylotów i od tego zależy sposób przejazdu, również klasyczne ronda nie byłyby problemem. Natomiast niestety nie ma możliwości zrobienia ronda turbinowego, jeżeli jest 5 wlotów lub więcej lub wloty są pod dziwnymi
vertical - @pawelpablito: Oczywiście, takie rondo jest bardziej idiotoodporne niż kla...

źródło: comment_16167584430mHRibQjN3BVvfSlKucEiq.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz