Wpis z mikrobloga

Takie pytanie. Mam przykładowo wymiar Product, połączony z faktem Sales. Chce dodać kolumnę na Product która pokaże mi całkowitą sprzedaż danego produktu, czy jest różnica której z poniższych funkcji użyje? Pytam czysto teoretycznie, bo praktycznie zwraca dokładnie takie same wyniki w obu przypadkach ale czy może jeden z tych sposobów jest niepoprawny i lepiej go nie używać bo może zwrócić zły wynik? Użycie SUMX wydaje się najbardziej intuicyjne, ale czy użycie CALCULATE tutaj tez jest poprawne?

1. ProductQty1 = SUMX(RELATEDTABLE('Sales"),'SalesQty')
2. ProductQty2 = CALCULATE(SUM(Sales[SalesQty]),'Product[ProductID])

BTW
Może ktoś jasno napisać czym się różni GROUPBY od SUMMARIZE? To wytłumaczenie w dokumnetacji microsoftu jakoś mi nie rozjaśnia tego. Dodadkowo, różnica pomiędzy SUMMARIZE a SUMMARIZECOLUMNS jest jedynie taka, że w tej drugiej można stosować filtry? Dobrze rozumiem?

#powerbi
  • 1
@Kormoran123: Różnica pisząc oględnie jest taka, że SUMX łatwo wytłumaczyć, a to że w Calculate działa context transition już niekoniecznie ;)
Dzięki context transition nawet nie musisz pisać w Calculate tego ,'Product[ProductID]) bo i tak kontekst wiersza jest przeniesiony.

Co jeszcze ciekawsze możesz w Sales stworzyć od razu sumę -> Sales Qty = SUM(Sales[SalesQty]) i na jej podstawie zrobić kolumnę kalkulowaną -> Product Sales Qty = [Sales Qty] - tylko miej