Wpis z mikrobloga

Co to jest i jak działa DYFUZOR w silniku dwusuwowym.

Część ludzi zapewne nie lubi dwusuwów. Bo albo im się kojarzą z ciągle psującym się Rometem lub Wsk-ą z dzieciństwa albo z hałasującymi w sobotni poranek wykaszarkami.
Natomiast w świecie motocykli a tym bardziej motosportu odegrały potężną rolę. Nawet większą niż silniki 4T. Notabene do dziś są sporty motocyklowe w których nie podzielnie króluje dwusuw.
A z pozostałych dyscyplin zostały usunięte za sprawą przepisów.
Silnik 2T jak dla mnie jest silnikiem kompletnym i znacznie lepszym od czterosuwowa.
Za sprawą niskiej masy, mniejszej ilości elementów potrzebnej do działania i znacznie większych osiąganych mocy niż w silnikach 4T.
Minusy wszyscy znamy.
Spala więcej oleju.(zazwyczaj)( ͡° ͜ʖ ͡°) niż czterosuw.
Spala więcej benzyny.

Rozpędziłem się w dywagacjach a miało być o dyfuzorze.

A więc dyfuzor jest to część układu wydechowego ta duża kiszka która na końcu się zwęża i przechodzi w tłumik.

Jak działa dyfuzor.
Silnik 2T jest tak skonstruowany że nie ma zaworów w głowicy.
W zamian ma powycinane okna w ścianach cylindra.
Z gaźnika mieszanka najpierw trafia pod tłok następnie gdy tłok się obniża zostają otwarte okna przepłukujące z których pod zwiększonym ciśnieniem (tłok działa jak pompa) mieszanka trafia nad tłok i pomagając wypychać spaliny z komory spalania.
Część świeżej mieszanki (nie spalonej) wydostaje się przez okno wydechowe wraz z końcówką spalin.
I tu wkracza dyfuzor.

Za Światem Motocykli
Spaliny razem z falą ciśnieniową wędrują dyfuzorem z jednostajną prędkością, ale gdy średnica komory rezonansowej zwiększa się, gazy się rozprężają i zmniejsza się ciśnienie, a ich prędkość pozostaje taka sama. Gdy fala ciśnieniowa trafia na nagłe zwężenie fala zostaje wzmocniona i część z niej odbija się od stożka zwężającego cylinder i powstaje fala o przeciwnym kierunku „wędrująca” z powrotem do cylindra. Spaliny wędrują dalej układem wydechowym, wydostając się przez końcówkę na zewnątrz, a fala ciśnieniowa docierając do okna wydechowego „wpycha” do cylindra wydostającą się do dyfuzora niespaloną mieszankę paliwowo-powietrzną. W ten sposób zwiększone zostaje ciśnienie w komorze i zmniejszone straty spalania mieszanki.

Zastanawialiście się dlaczego różnej pojemności silniki mają rożnej wielkości dyfuzory o różnych kształtach.
Komory rezonansowe są projektowane pod konkretną prędkość obrotową i pojemność.
A więc gdy kupimy dyfuzor do silnika 250cm3 to w ogolę nie będzie działał w silniku o pojemności 125.
A odległość zwężki od cylindra jest zależna od czasu w jakim mieszanka powinna zostać wepchnięta z powrotem do cylindra. Czym większa pojemność tym zwężka w dyfuzorze jest dalej.
Dyfuzor jest tak wspawany aby przy danej pojemności zaczął działać przy odpowiednich obrotach.
Np. przy 9500 obr/min.
To oznacza że działanie tegoż odczujemy dopiero przy takich obrotach. Czym wyższy próg zadziałania tym mocniejszego nagłego kopa dostaje silnik lecz obroty użyteczne są mniejsze.
Czym niżej wystrojony dyfuzor tym więcej obrotów z powiększoną mocą ale ta moc będzie słabsza.

Dlatego wysoko strojone dyfuzory nie nadają się do wyścigów hard enduro tam stosuje się dyfuzor który daje moc w jak najszerszym zakresie działania czym niżej tym lepiej. Motocykle cross hard enduro 250cm3 z dyfuzorami mają co najmniej 60KM

Natomiast wysoko strojony dyfuzor odnajduje się w wyścigach na asfalcie.
Takim przykładem jest Aprilia rs 250 która była motocyklem z homologacją drogową a jedna z jej odmian osiągała około 70KM.

Działanie dyfuzora.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=58&v=_v9gnC5PiWk&feature=emb_title
#motocykle #motocykle125 #motorowery
mpetrumnigrum - Co to jest i jak działa DYFUZOR w silniku dwusuwowym.

Część ludzi ...

źródło: comment_1603998393zLsMVbPt4JaLrbM3YP92fk.jpg

Pobierz
  • 9
@mpetrumnigrum: Duże dwupaki cross to są potwory które połamały mnóstwo kości, a była jeszcze kiedyś dwusuwowa Jawa enduro 500.
To był dopiero #!$%@?, szedł ze stojącego na gumę, na każdym biegu.
Kolega to miał i jak nie bał się zrobić na motocyklu niczego czego nie zrobiłby ujarany szympans tak do tego sprzęta jakoś czuł respekt.
Dwupaki 500 z moto gp też pokaleczyły mnóstwo zawodników, kończąc niektórym karierę.
Gx
a była jeszcze kiedyś dwusuwowa Jawa enduro 500


@Man_of_Gx: Z tego co mi się wydaje. Nie było jaw 500 chyba że ta 360cm3 się tak nazywała.
Były CZ cross o silnikach 125,250,360cm3
Były Jawy enduro o pojemności 250, 360cm3 różniły się głównie tym że jawa miała zapłon produkujący prąd dla świateł i miała światła.

Ale tą wiedzę wykopałem z zakamarków mojej pamięci a więc nie dam sobie za to palca obciąć.
@mpetrumnigrum plus jeszcze ze własnej obserwacji: silniki 2T zazwyczaj generują 2x więcej mocy niż ich czterosuwowe odpowiedniki z tą samą pojemnością. A wynika to z tego że spalanie mieszanki w nich występuje przy każdym pełnym obrocie wału, a w 4T w co drugim :)
warto wspomnieć że 2T musi mieć osobny wydech dla każdego cylindra oraz to że dość zauważalną wadą dwusuwów jest to że kiepsko pracują przed rozgrzaniem oraz brak możliwości hamowania silnikiem


@eldo16: 2T misi mieć osobne kolanko/dyfuzor wydechowy ale nie już tłumik. I nie mogą się łączyć rurką jak w 4T. Nie zauważyłem aby 2T gorzej pracował na zimnym od 4T.
Moim zdaniem jest to kwestia ssania.

Możliwość hamowania silnikiem występuje. Oczywiście
Spaliny razem z falą ciśnieniową wędrują dyfuzorem z jednostajną prędkością, ale gdy średnica komory rezonansowej zwiększa się, gazy się rozprężają i zmniejsza się ciśnienie, a ich prędkość pozostaje taka sama


@mpetrumnigrum Coś tu nie gra, bo zgodnie z równaniem Bernulliego jeżeli spada ciśnienie to rośnie prędkość przepływu