Wpis z mikrobloga

Chcę kupić rower i zastanawiam się nad praktycznymi różnicami między rowerem crossowym i gravelem.

1. Jaka jest pomiędzy nimi różnica w prędkości na asfalcie przy zbliżonych warunkach?

2. Jaka jest różnica w wygodzie przy jeździe po zróżnicowanym terenie? Chodzi mi o stabilność, wygodna pozycja - miasto (kraweżniki, torowiska, częste hamowanie), szutry (trzęsienie się roweru, czy amor poprawi wygodę). Trasy średnio 30-50km, rzadko 100 (więc raczej nie potrzebuje wygody na długich dystansach)

3. Jakieś polecane modele crossy/graveli pod wymagania:
- 3-5.5k zł
- wygoda i wystarczająca stabilność na średniej jakości drogi, przejazdy przez miasto / krawężniki (geometria, możliwe szerokości opon)
- wytrzymały (fajnie jakby rama miała dobrą stal i dobre obręcze, resztę mogę wymieniać) na ~100kg zawodnika + ewentualny pakunek
- reszta jest mniej istotna, ale fajnie jakby był w miarę nowoczesny: sztywne osie, zintegrowana korba, opcje montazu 2/3 bidonów i może bagażnika, hamulce hydrauliczne / dobre mechaniczne, grupa grx lub coś pod teren mieszany (głównie płasko, ale teren asfalt/szuter), jeżdżę w zwykłych butach
- opony chcę włożyć jak najwęższe które dają dobrą stabilność, mam semi-slicki 1.75" i wydają mi się za szerokie

#rower #gravel
  • 8
  • Odpowiedz
@Lewo: Ja się przesiadłem z crossa na gravela to mogę co nieco podpowiedzieć.

Komfort jazdy gravelem na chodniku z dużych płytek, ścieżkach leśnych i szutrach jest spoko i da się przyjemnie jechać, ja nie czuje żadnych trzęsień które mogłyby znacząco wpłynąć na komfort i różnica między crossem jest minimalna.
Problem zaczyna się na cięższych ścieżkach leśnych i drogach z dużych kamieni na których gravelem od biedy da się przejechać, ale
  • Odpowiedz
@mimp: dzięki wielkie za odpowiedź.

nie znam się kompletnie na grupach napędowych i modelach rowerów.
Na jakie grupy patrzeć? Oprócz GRX co byłoby też okej? I czy mógłbyś mi powiedzieć czy zauważyłeś zmianę gdy zaczełeś jeździć na sztywnej osi?

i jak gravel z barankiem sparwuje się przy jeździe po mieście? Ogólnie rower też by mi służył po epidemi na jazdę
  • Odpowiedz
@Lewo: Zależy od budżetu, za 4k ja bym oczekiwał przynajmniej sorę, a za 5k GRX albo tiagre (taki trochę szosowy odpowiednik GRX 400).

Jeśli chodzi o sztywne osie to ciężko odpowiedzieć, bo crossem jeździłem bardzo mało i mam średnie porównanie.
  • Odpowiedz
@mimp: tam zedytowałem ostatnią odpowiedź. Chyba sztywna oś to jest taki dodatek, chociaż jeśli chodzi o zintegrowaną korbę z supportem to może by się przydało mieć bo jak pedałuję na starym góralu to mam wrażenie, że jest jakiś luz.

Czemu przesiadka na gravela? Spełnił oczekiwania?

I czy w tych rowerkach te grupy szosowe są stosowane dlatego bo są klamkomanetki? Bo jeśli chodzi o przełożenia i napinanie łańcucha to niektóre z
  • Odpowiedz
i jak gravel z barankiem sparwuje się przy jeździe po mieście? Ogólnie rower też by mi służył po epidemi na jazdę do pracy.

edit: i jak ogólne odczucia po przesiadce na gravela? lepiej niż na crossie?


@Lewo: Mi się baranek bardzo spodobał. Górny chwyt na którym zazwyczaj się jedzie jest wygodny tylko warto sprawić sobie jakieś rękawiczki, bo guma na kierownicy trochę męczy dłonie podczas dłuższych tras. Przerzutki klamkomanetkami też zmienia się bardzo przyjemnie, aczkolwiek dostęp do hamulca w prostych kierownicach jest moim zdaniem trochę wygodniejszy. Spoko jest to, że możesz sobie zmieniać chwyty.

Ja jestem bardzo zadowolony, na początku chciałem kupić crossa i cieszę się że tego nie zrobiłem, na gravelu jedzie się o wiele przyjemniej i moim zdaniem daje dużo większą frajdę z jazdy, ten rower jest o wiele bardziej zwinny, szybki i zwrotny. Jak czasem jadę na crossie to czuję się jak muł :D Tak długo jak nie wpakujesz się w jakiś cięższy teren nie widzę większych wad. Jedyny minus w mieście to krawężniki na które nie wjedziesz na pałę jak w crossie i musisz
  • Odpowiedz