Wpis z mikrobloga

ZSRR zmotoryzowała Łada, NRD Trabant, Czechosłowacje Skoda, Rumunie Dacia, Polskę Maluch, Węgry Ikarus i wszystko po trochu(najwięcej tam było Trabantów). A czym jeździli Bułgarzy za komuny?
Otóż jako jedyni z krajów satelickich nie zdecydowali się na licencję zachodnią(chociaż próby były, takie jak np. Bulgarrenault xD) tylko mieli w miejscowości Łowecz montownie samochodów sowieckich, Moskwiczów.
Od 1967 składali tam model 408, potem zmodernizowany 2140 w latach 1976-1988, by skończyć na Moskwiczu Aleko w 1988-1990.
Ogółem powstało tam łącznie ponad 300 tysięcy samochodów tej marki, planowano także montaż Tavrii w ilości aż 50 tysięcy egzemplarzy rocznie, na szczęście upadek komuny pokrzyżował te plany.
Nietrudno się domyśleć, że Moskwicze nie cieszyły się tam zbyt dużym szacunkiem - jeszcze około 2010 roku można było z łatwością spotkać na bułgarskich drogach importowane Łady, a czasami nawet nasze duże fiaty(notabene na poniższy zdjęciu z 1993 roku też widać polski akcent ( ͡° ͜ʖ ͡°) ), ale Moskwicze zniknęły z dróg stosunkowo szybko.
#moskwicz #samochody #motoryzacja #bulgaria #ciekawostki
Pobierz Ikarus_260 - ZSRR zmotoryzowała Łada, NRD Trabant, Czechosłowacje Skoda, Rumunie Daci...
źródło: comment_1590833993273WTcc2QvWZU7JKyLBKAr.jpg
  • 6
@patryk-hukalowicz: zetknąłem się około pół roku temu z pracą naukową dot. motoryzacji węgierskiej i tam było sporo fajnych informacji np. ile corocznie sprowadzano tam mercedesów itp. Jeśli uda mi się do niej dotrzeć ponownie to wkleję tutaj dane.
Ale całościowych danych nie mam, to tylko moje przypuszczenia. W tym wpisie o NRD mogłem się mylić i tak dalej. xD
@Ikarus_260: Co do Mercedesów to jako ciekawostkę powiem, że bardzo mało egzemplarzy sprowadzano jako nówki, a pomimo tego to była chyba najpopularniejsza zachodnia marka w PRL. Po prostu była to gwiazda importu ze względu na łatwo dostępne i w miarę tanie (bo pozajeżdżane) diesle na zachodzie. A benzyna była wtedy na kartki.