Wpis z mikrobloga

Hej mirki i mirabelki. Ostatnio na tagu #grybezpradu pojawiało się jeszcze więcej pytań o gry dla dwóch osób i/lub gry dla początkujących. Postanowiłem połączyć te dwa pytania i zrobić małe zestawienie gier dla dwóch osób, z których każda nadaje się na pierwszą prawdziwą grę planszową.
Każdy z tych tytułów jest dedykowany grze w dwie osoby. Oznacza to, że gra jest albo wyłącznie dla dwóch osób, albo ewidentnie widać, że była z taką myślą tworzona, a pozostałe tryby to tylko dodatki. Pewnym wyjątkiem są jednak gry, które są tak pozbawione jakiejkolwiek interakcji (nawet tej niecelowej, przypadkowej), że nie ma najmniejszego znaczenia czy gra się w dwie czy dwadzieścia dwie osoby. Choć i od tego wszystkiego będą wyjątki.
Odrzucałem więc wszystkie gry, co do których wariant dwuosobowy jest równie dobry co wszystkie inne warianty. Za często na tym polu trafiałem na kłótnie, że gra X czy Y wcale nic nie trafi przy grze w dwie osoby, podczas gdy dla innych jest to wariant niegrywalny. Wolałem unikać takich dyskusji w tym wpisie.

We wszystkie wymienione gry grałem przynajmniej kilkanaście razy, w kilka z nich nawet i 50 partii na pewno. Dla każdej napiszę kilka zdań od siebie, jakieś plusy i minusy, ale jednocześnie wrzucę informacje z bgg odnośnie oceny i ciężaru gry.


Jako że gry miały być dobre dla osób niedoświadczonych w świecie planszówkowym - z bólem serca musiałem wyciąć część lubianych przeze mnie gier - jak choćby Neuroshimę Hex czy Tash Kalar.

Testu będzie sporo, więc każda gra otrzyma swój własny komentarz.


Zaczynamy!

  • 29
  • Odpowiedz
Hero realms/Star realms
Ocena na bgg: 7.6
Czas gry: 20-30 minut
Ciężar: 1.90

Bracia bliźniacy. No, prawie - najpierw powstało Star Realms, później identyczna gra została przeniesiona na świat fantasy. Czołowy przedstawiciel gry typu deck-building - tutaj w wersji gracz kontra gracz. Gracze zaczynają z kilkoma identycznymi, słabymi kartami. W trakcie partii za ich pomocą kupują coraz lepsze karty i pozbywają się tych słabych. Istotą tej gry jest takie kupowanie kart w trakcie gry, aby możliwie najlepiej ze sobą współgrały - zagranie konkretnych kart w jednej turze jest dużo silniejsze niż suma siły kart, gdyby zagrać je oddzielnie. Takie kombosy są bardzo satysfakcjonujące, pewnie dlatego to obecnie jeden z najpopularniejszych gatunków gier. A że Star Realms i Hero Realms ewidentnie czerpały mocno ze swoich poprzedników (jak Dominion czy Pojedynek Superbohaterów DC), biorąc to co najlepsze i ulepszając to, co nie działało - gra regularnie ląduje na czołowych miejscach wszelkich zestawień dwuosobowych.
venomik - Hero realms/Star realms
Ocena na bgg: 7.6 
Czas gry: 20-30 minut
Ciężar:...

źródło: comment_1586609539gAtkY1d2ZtLXcNrBuFKU3i.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
Kolejowy szlak
Ocena na bgg: 7.3 (niebieska wersja), 7.2 (czerwona wersja)
Czas gry: 20-25 minut
Ciężar: 1.51

Jeden z przedstawicieli gier, które w ostatnich 3 latach niesamowicie zyskały na popularności. Mam na myśli wszelkie wykreślanki, roll and write, pick and write i pokrewne. W tym wydaniu w każdej rundzie rzuca się 4 kośćmi, na których są narysowane drogi i/lub tory kolejowe (wariantów jest oczywiście wiele: proste, zakręty, skrzyżowania, czy też stacje kolejowe pozwalające łączyć dwa odmienne środki transportu), następnie każdy z graczy przerysowuje wszystkie symbole na swoją planszetkę tak, aby na koniec mieć połączonych ze sobą możliwie dużo oznaczonych na niej wjazdów. Symbole można dowolnie obracać czy stosować lustrzane odbicie.
venomik - Kolejowy szlak
Ocena na bgg: 7.3 (niebieska wersja), 7.2 (czerwona wersja)...

źródło: comment_1586609648OKJh9DK8wFUi1512fT5oI8.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
Bukiet

Tutaj małe oszustwo z mojej strony. Tutaj podobnie jak w Welcome to każdy z graczy dostaje swoją kartkę papieru i ołówek do wykreślania elementów, ale ze względu na sposób punktowania (im mniej graczy przede mną wykreśli wszystkie kwiaty tego koloru co ja - tym więcej punktów za to zdobywam) gra jednak różni się w zależności od tego ilu jest graczy. Co łamie moje podstawowe założenie.
Ale bukiet ma jedną zaletę. Jest na tyle prosty, że nawet ciężko to traktować jako grę. Bardziej jak przyjemną, relaksującą czynność. Więc jeśli czyjś różowy albo mama nie chce się skusić na grę planszową argumentując 'nie chce mi się poznawać zasad/nie chce mi się myśleć/teraz chcę odpocząć' to może warto sięgnąć właśnie po Bukiet. Różowy zapytany o ulubione/znienawidzone gry planszowe w które graliśmy w dwie osoby pominął w ogóle tę grę. Zapytana dlaczego odpowiedziała, że "Bardzo lubię grać w bukiet (w domyśle: bardziej niż w wymienione gry), ale mimo wszystko to jest na tyle prosta gra, że nie mogłabym jej dać w top 5". Koleżanka dla odmiany określiła Bukiet mianem czymś pomiędzy prostą grą planszową a układaniem puzzli.
Zasady są banalne: gracze rzucają kolorowymi sześciennymi kośćmi, po czym po kolei każdy gracz wybiera jedną kość i na swojej kartce rysuje linię otaczającą kwiaty w kolorze wybranej kości: tyle, ile jest na niej oczek. Do tego wyjątek co jeśli nie chce/nie może tego zrobić i sposób punktowania. Koniec. Żadnego większego kombinowania, żadnego pośpiechu, żadnej negatywnej interakcji (ok, ktoś Ci może nieświadomie podebrać pasującą kostkę, ale za 4 minuty i tak zaczniecie się bawić od nowa, więc czym się przejmować?)
Zabawa w dwie osoby trwa max 10 minut, zwykle z różowym graliśmy po 5-10 partii i chowaliśmy bloczki do szuflady.
venomik - Bukiet

Tutaj małe oszustwo z mojej strony. Tutaj podobnie jak w Welcome ...

źródło: comment_1586609704Iva8S5DW4wZ873ZDSGkIzt.jpg

Pobierz
  • Odpowiedz
@venomik: od siebie na 2 graczy polecam jeszcze głębie, kruki, kingdomino duel.

Na 2 i więcej graczy z krótkich gier to najbardziej przypadają mi gry z naszej księgarni np niedawno wydany Boarding, Spacer po Burano lub Rzuć na tacę od G3 i Kartografowie od Ogry Games . ( )
  • Odpowiedz
@venomik wow super sie czytalo! Bardzo lubię czytac ten tag a to taka perelka ten wpis. Sam mam 7CS Pojedynek i go uwielbiaam. Mam tez Gejsze i srednio mi podpasowalo - w tej grze mam poczucie ze nie posiadam zbytniej kontroli jakie karty zostawic dla siebie - w 3 ruchach na 4 to przeciwnik je dla mnie wybiera.
  • Odpowiedz
@venomik: >
So what's keeping HR from getting more attention from competitive players?

1. Swingy starts due to powerful low-cost cards in the market deck
2. Swingy starts due to the Rubies in starter decks
3. First player advantage (link), exacerbated by the above
4. Randomness in, and lack of control over, the market row (this also applies to SR)
  • Odpowiedz
@venomik: widac napracowanko. Dobre zestawienie, tez bardzo lubie Hero Realms (moje TOP 3 gier zdecydowanie) i tematycznie o wiele bardziej mi odpowiadaja, niz Star Realms. Patchwork srednio podszedl, juz bardziej mi sie w tym stylu Ogrodek podoba. 7 cudow: pojedynek bardzo solidne, a co do wykreslanek sie nie wypowiem bo nigdy w zadnego roll and write nie gralem.
  • Odpowiedz