Wpis z mikrobloga

Nagrania na polskiedrogi/stopcham to w 75% ludzie nie umiejący używać hamulca, więc żadnego zaskoczenia nie ma.


@GaiusBaltar: Akurat całkiem poważne badania pokazują że hamulca w sytuacji silnego stresu związanego z nieoczekiwaną sytuacją drogową, źle używa nawet 90% kierowców.
W tym zapewne wielu tych którzy wcześniej oglądają filmy zastanawiali się dlaczego większość na tych filmach hamuje tak słabo - potem również hamuje słabo.

Praktycznie nie ma innej możliwości niż trening awaryjnego hamowania
@hellfirehe: często łatwo mówić, ale w mieście wiele rzeczy potrafi rozproszyć uwagę, spojrzenie na bilbord nawet w lusterko czy na nawigację/smsa, która jest nawet na uchwycie i nagle okazuje się, że z przodu jest akcja wymagająca nagłego hamowania. Wtedy jest problem, ale normalnie na skrzyżowaniach czy rondach to ludzie po prostu nie uważają i się nie skupiają. Co tydzień mógłbym mieć auto w naprawie jak bym miał klaksonu używać zamiast hamulca.
Akurat całkiem poważne badania pokazują że hamulca w sytuacji silnego stresu związanego z nieoczekiwaną sytuacją drogową, źle używa nawet 90% kierowców.


@hellfirehe: Podlinkuj te badania, chętnie poznam metodologię, jaka była użyta w badaniu.
Podlinkuj te badania, chętnie poznam metodologię, jaka była użyta w badaniu.


@niki_niki: Niestety nie potrafię odnaleźć oryginału, tutaj znalazłem tylko powołanie się na takie badania robione w symulatorze.

Research conducted in 1992 at the Mercedes-Benz driving simulator in Berlin revealed that more than 90% of drivers fail to brake with enough force in emergency situations
Szybkie przerzucenie internetu pokierowało mnie w kilku miejscach tylko na martwe linki.

Ale jest opracowanie z
@hellfirehe: Jak niby 90% kierujących ma mieć nawyki z przed 30 lat?

- starożytne nawyki z czasów przed ABS, czyli np. "hamowanie pulsacyjne", albo powolne zwiększanie siły hamowania "macanie się z przyczepnością"

Pulsacyjne hamowanie to pewna umiejętność, więc można wykluczyć co najmniej połowę kierujących, jak nie więcej, którzy nie byli szkoleni.

- próba hamowania na granicy zadziałania ABS (jakieś takie przekonanie pokutuje u niektórych kierowców)

Zalinkowany artykuł mówi iż hamulec był
Zalinkowany artykuł mówi iż hamulec był naciskany z niedostateczną siłą. Szacuję, że więcej niż 30% pojazdów na naszych drogach, ma system w wspomagający hamowanie polegający na zwiększeniu siły hamowania, jeśli dynamika hamowania jest znacząca.


@niki_niki: Tak, były to oczywiście badania przed wprowadzeniem systemów typy Brake Assist.
I to te badania właśnie uzasadniały sens wprowadzenia takich systemów.

I tak jak piszesz - w nowych samochodach z Brake Assist problem jest znacznie mniejszy,