Wpis z mikrobloga

#mirkowyzwanie zestaw jaki dostałem miał 3 rzeczy do wyboru:

1.Zrób kilka przykładowych zadań z gwiazdką z podręcznika do matematyki ze szkoły średniej lub gimnazjum.
2.Idź na squasha
3. Wypróbuj 3 przepisy z dynią w roli głównej.

Squash jakoś mnie nie pociągał, tym bardziej że nie opanowałem jeszcze dobrze tenisa (zacząłem rekreacyjnie grać w tym roku). Dynia nie jest raczej moim ulubionym warzywem, a w międzyczasie miałem jeszcze sporo wyjazdów więc ten zestaw też odrzuciłem.

Została matma, która raczej nigdy nie sprawiała mi trudności. Maturę z matematyki w końcu się zdawało i to nie raz ( ͡° ͜ʖ ͡°) + jest to nauka z którą ma się sporo kontaktu w życiu codziennym.

1) Na pierwszy ogień poszło gimnazjum, postanowiłem sobie wylosować kilka numerków z zadań dla kółek matematycznych z tej strony.

Jako pierwsze zadanie 17, którego tytuł trochę mnie przeraził "Pierwiastki równania - problemy dla uzdolnionych". Po przeczytaniu zadania i przypomnieniu sobie, że to jednak poziom gimnazjum przerażenie znikło :D

Znajdź wszystkie liczby całkowite x i y spełniające równanie Równanie którego pierwiastki całkowite należy znaleźć: x^2 - y^2 = 3

Powinienem rozpisać układ równań, ale nie miałem kartki więc rozwiązałem to w głowie i wyszły mi takie pary:
x = 2 y = 1
x= -2 y = 1
x = 2 y = -1
x = -2 y = -1

2) Na drugie zadanie wybrałem numer 28

Treść zadania: Rysiek i Tomek urządzili wyścig na dystansie 100 metrów. Gdy Rysiek mijał linię mety to Tomek był 5 metrów za nim. By wyrównać szanse, w następnym wyścigu Rysiek ustawił się na lini startu zaś Tomek 5 metrów przed nim. Kto pierwszy minie linię mety?

Rysiek i Tomek nie są robotami, tylko ludźmi. Nie mogą mieć więc identycznej powtarzalności, drugi bieg może być w ich wykonaniu inny. Nawet gdyby założyć identyczną powtarzalność bo Rysiek i Tomek to roboty to nie wiadomo kto pierwszy minie linie mety bo nie wiemy nic o tym jaką prędkość, przyspieszenie i takie tam mieli Rysiek i Tomek.

Zadanie jest według mnie od czapy i brak w nim dostatecznych danych. Chyba, że ktoś z #matematyka ma inne zdanie na ten temat :)
  • 17
Powinienem rozpisać układ równań, ale nie miałem kartki więc rozwiązałem to w głowie i wyszły mi takie pary:

x = 2 y = 1

x= -2 y = 1

x = 2 y = -1

x = -2 y = -1


@MG78: w takich zadaniach konkursowych poza podaniem wszystkich rozwiązań chodzi też o to, żeby jakoś wykazać, że innych rozwiązań nie będzie.
@MG78: Zadanie 2. Tak, mam inne zdanie na ten temat. W takim przypadku (w identycznej powtarzalności) powinni przybiec jednocześnie.
Dlaczego tak?
W czasie X Rysiek przebiegł 100 metrów, zaś Tomek 95 metrów.
Przy identycznej powtarzalności w czasie X powinni przebyć te same dystanse: czyli Rysiek 100m, Tomek 95 + te 5 które się ustawił przed nim co da równe 100m.

Inaczej by było natomiast jak by Rysiek ustawił się 5 metrów
@MG78: Jeżeli nie zakładamy powtarzalności to wygrywa Rysiek z prostego powodu: on już mentalnie jest zwycięzcą, a Tomek jest już w swojej głowie przegrywem ( ͡° ͜ʖ ͡°)
A jeżeli założymy powtarzalność no to remis, bo jak Rysiek biegnie 100 metrów, a Tomek tylko 95 metrów, no to z pierwszego biegu wiemy, że oni te odległości pokonują w x czasu.
W podręcznikach do matematyki w liceum przynajmniej w moich czasach i w mojej szkole chyba nie było gwiazdek, dlatego postanowiłem po prostu zrobić jakieś zadanie z rozszerzonego arkusza maturalnego. Wybrałem rok 2011 i ostatnie zadanie. Chyba jakoś wtedy też zdarzyło mi się pisać maturę i pamiętam, że zadanie z prawdopodobieństwa było banalnie proste xD
Pobierz MG78 - W podręcznikach do matematyki w liceum przynajmniej w moich czasach i w mojej ...
źródło: comment_HH6AXivVrbGvvbsflOuFy6B17j61CM94.jpg
@kolnay1: Nie biorę udziału w konkursie. Zadanie było dość precyzyjne i wymagało ode mnie wskazania liczb, co też zrobiłem. Na kartce rozpisał bym po kolei układy zamiast robić to w głowie i według mnie było by wystarczająco.
@MG78: wymagało wypisania wszystkich, a póki nie wiesz że masz już wszystkie, to zadanie nie uchodzi za ukończone. Jak ci się nie chce to nie rób tych zadań, nie wiem po co te wszystkie wymówki. Wiadomo o co w nich chodzi i co należy zrobić, a z takim podejściem można sobie od razu odpuścić, bo to mija się z celem.
@MG78: Ciekawe natomiast jest zadanie nr 44:

Zespół kosiarzy miał za zadanie skosić 2 łąki, z których jedna była dwa razy większa od drugiej.

Połowę pierwszego dnia wszyscy kosiarze kosili większa łąkę. W drugiej połowie dnia kosiarze sie podzieli. Połowa z nich dalej kosiła wiekszą łąkę, zaś połowa przeoniosła sie i kosiła mniejszą łąkę.

Większa łąką została skoszona w całości pierwszego dnia. Mniejszą łąkę musiał jeszcze kosić cały drugi dzień jeden
@kolnay1:

x^2 - y^2 = 3 = (ze wzoru skróconego mnożenia na różnicę kwadratów) (x-y)(x+y)
(x-y)(x+y) = 3

x-y i x+y to liczby całkowite. Według mojej wiedzy są tylko cztery warianty par liczb całkowitych, które pomnożone przez siebie dadzą 3, robię dla nich układ równań i wychodzi. Jak jest źle to powiedz gdzie i tyle.