Wpis z mikrobloga

#postanowienie #odmowa #uodo #puodo #prezes #rodo #kiod #kosciol #edytabielak-Jomaa #przetwarzaniedanych #fajgielski #komentarz #zmianaplci

poniżej wklejam szablonową? odpowiedź odmowną Prezes UODO, w której zmieniłem płeć i ze skarżącego stałem się skarżącą:

PREZES
URZĘDU OCHRONY
DANYCH OSOBOWYCH

Warszawa, 20 lutego 2019 r.

ZWOS/POST-7/2019.30428
dot. ZWOS.440.314.2019.MK

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 61a par. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.), w zw. z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1000) i w zw. z art. 91 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm. 1), Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych

postanawia
odmówić wszczęcia postępowania w sprawie skargi Pana ..., zam. ..., dotyczącej przetwarzania przez Proboszcza Parafii ... jego danych osobowych

Uzasadnienie

Do Urzędu Ochrony Danych Osobowych wpłynęła skarga Pana ..., zam. ..., zwany dalej Skarżącym, dotycząca przetwarzania przez Proboszcza Parafii ... jego danych osobowych.
W treści skargi Skarżący podniósł, iż "dnia 03.09.2018 r. Proboszcz Parafii rzymskokatolickiej ..., odebrał moją prośbę o przesłanie informacji związanych z moimi danymi osobowymi przechowywanymi przez Kościół. W piśmie do Proboszcza zadałem pytanie o czynność przetwarzania moich danych osobowych oraz szczegółowe pytania związane z przetwarzaniem". Ponadto Skarżący wskazał "pomimo 30-dniowego terminu Ksiądz nie udzielił odpowiedzi na żadne z pytań zawartych w mojej prośbie, co oznacza że przetwarza moje dane z naruszeniem obowiązków informacyjnych".

W związku z powyższym Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych zważył co następuje.

Stosownie do brzmienia art. 61a par. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.; Dz.U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.) gdy żądanie, o którym mowa w art. 61, zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z innych uzasadnionych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ administracji publicznej wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania.

W dniu 25 maja 2018 r. weszła w życie ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (dalej u.o.d.o. '2018; Dz.U. z 2018 r., poz. 1000). Ponadto, od dnia 25 maja 2018 r., bezpośrednie zastosowanie w polskim porządku prawnym mają przepisy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (dalej RODO; Dz.Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.) (art. 99 RODO).

Zgodnie z art. 51 ust. 1 RODO, każde państwo członkowskie zapewnia, by za monitorowanie stosowania RODO odpowiadał co najmniej jeden niezależny organ publiczny w celu ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w związku z przetwarzaniem oraz ułatwiania swobodnego przepływu danych osobowych w Unii (zwany dalej 'organem nadzorczym'). W związku z powyższym - na podstawie art. 34 ust. 1 u.o.d.o. '2018 - organem właściwym w sprawie ochrony danych osobowych jest w Polsce obecnie Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych (zwany dalej Prezesem UODO).

Przepisy RODO przewidują ponadto, że jeżeli w państwie członkowskim w momencie wejścia RODO w życie kościoły i związki lub wspólnoty wyznaniowe stosują szczegółowe zasady ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem, zasady takie mogą być nadal stosowane, pod warunkiem że zostaną dostosowane do niniejszego rozporządzenia (art. 91 ust. 1). Kościoły i związki wyznaniowe, które spełniają tę przesłankę, podlegają nadzorowi niezależnego organu nadzorczego, który może być organem odrębnym, z zastrzeżeniem że spełnia warunki określone w rozdziale VI niniejszego rozporządzenia (art. 91 ust. 2).

Kościół Katolicki w Polsce skorzystał ze wskazanej wyżej możliwości. W dniu 13 marca 2018 r. Konferencja Episkopatu Polski wydała "Dekret ogólny w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim" (dalej: Dekret).

W Dekrecie tym prawodawca kościelny wziął po uwagę zarówno zasady ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem ich danych osobowych stosowane dotychczas w Kościele katolickim w Polsce, jak też "konieczność pogodzenia ochrony danych osobowych z korzystaniem z podstawowego prawa do wolności religijnej, zagwarantowanego również w prawie pozytywnym, także w jego wymiarze instytucjonalnym". Regulacje zawarte w Dekrecie stanowią uszczegółowienie przepisów kanonicznego prawa powszechnego oraz uaktualnienie przepisów kanonicznego prawa partykularnego.

W Dekrecie przewidziano też powołanie Kościelnego Inspektora Ochrony Danych (dalej: KIOD) oraz określono jego zadania i uprawnienia (Rozdz. V Dekretu).

W dniu 22 marca 2018 r. ww. Dekret został zatwierdzony przez Stolicę Apostolską (uzyskał recognitio Kongregacji ds. Biskupów), zaś 30 kwietnia 2018 r. nastąpiła jego prawna promulgacja (ogłoszenie) poprzez zamieszczenie na oficjalnej stronie internetowej Konferencji Episkopatu Polski (http://episkopat.pl/wp-content/uploads/2018/06/DekretOgolnyKEPWSprawieOchronyOsobFizycznychWZwiazkuZPrzetwarzaniemDanychOsobowychWKoscieleKatolickim.pdf). W tym samym dniu Dekret wszedł w życie (art. 44 ww. Dekretu).

Zgodnie z art. 36 ust. 1 Dekretu, KIOD jest wybierany przez Zebranie Plenarne KEP na czteroletnią kadencję. Wyboru dokonano podczas trwającego w dnia 7-9 czerwca 2018 r. 379. Zebrania Plenarnego KEP - Kościelnym Inspektorem Ochrony Danych został ks. dr hab. Piotr Kroczek, który już 2 maja 2018 r. został powołany na pełniącego obowiązki KIOD.

Do zadań Kościelnego Inspektora Ochrony Danych należy m.in. monitorowanie i zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych w ramach i zgodnie z działaniem Kościoła katolickiego i jego struktur (art. 37 ust. 1 pkt 1 Dekretu), udzielanie osobie, której dotyczą informacji dotyczących uprawnień przysługujących jej w związku z przetwarzaniem jej danych osobowych (pkt 3), jak też - co szczególnie istotne wobec oczekiwania Skarżącej wyrażonego w podaniu skierowanym do państwowego organu nadzorczego - rozpatrywanie skarg dotyczących przestrzegania przepisów ustanowionych w Kościele w zakresie ochrony danych osobowych (art. 37 ust. 1 pkt Dekretu).

Ponieważ - zgodnie z art. 52 ust. 1 RODO - każdy organ nadzorczy podczas wypełniania swoich zadań i wykonywania swoich uprawnień zgodnie z niniejszym rozporządzeniem działa w sposób w pełni niezależny, Prezes UODO nie jest kompetentny do rozpatrzenia i rozstrzygnięcia skargi dotyczącej przetwarzania danych osobowych w zakresie objętym kompetencjami Kościelnego Inspektora Ochrony Danych.

Stanowisko organu organu zawarte w niniejszym postanowieniu znajduje potwierdzenie w doktrynie Zgodnie z nią zarówno treść, jak i struktura dekretu wskazują na to, że prawodawca kościelny dostosował szczegółowe zasady ochrony danych osobowych stosowane w Kościele do wymogów określonych w rozporządzeniu, co pociąga za sobą zachowanie autonomii w tym zakresie i wyłączenie stosowania przepisów komentowanego rozporządzenia w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w Kościele katolickim". [Fajgielski, Paweł. Art. 91. W: Komentarz do rozporządzenia nr 2016/679 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), [w:] Ogólne rozporządzenie o ochronie danych. Ustawa o ochronie danych osobowych. Komentarz. Wolters kluwer Polska, 2018.]

Wobec powyższego Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych postanowił jak na wstępie.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. z 2018 r., poz. 1000) i art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (dalej: p.p.s.a.; Dz.U. z 2018 r. poz. 1302 t.j.) na niniejsze postanowienie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (art. 13 par. 2 p.p.s.a). Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia postanowienia stronie (art. 53 par 1 p.p.s.a.), za pośrednictwem Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (adres: ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa) (art. 54 par 1 p.p.s.a.). Wpis od skargi wynosi 100 złotych. Strona ma prawo ubiegania się o prawo pomocy, w tym zwolnienie od kosztów sądowych.

Załącznik:klauzula informacyjna

koniec cytatu, pisownia oryginalna