Wpis z mikrobloga

Liczniki kłamią, a H2R raczej nie osiąga 400km/h. I to nie kwestia mocy

Krótka #motonotki nieco zainspirowana dzisiejszym znaleziskiem o ograniczeniu do 180km/h w przyszłych Volvo.

Pamiętacie film w którym Kawasaki H2R rzekomo osiągało 400 km/h? Jest z nim pewien problem, po pokazuje prędkość licznikową, a ta nie musi bardzo dokładnie odzwierciedlać prędkości rzeczywistej. Według prawa wskazanie licznika wynoszące 407 km/h jest prawidłowe zarówno dla maszyny która jedzie 407 jak i dla jadącej 366 km/h! (tutaj odpowiedni wzór). Ale my tu nie jesteśmy by rozmawiać o prawie a o mechanice/fizyce.

Przed laty podjęto próbę bicia rekordu Polski na Kawasaki ZZR1400, wydawało się, ze ta 200-konna maszyna bez problemu złamie barierę 300km/h. Tak się nie stało, fragment artykułu:

Koło napędzane, wg którego zwykle (w nowszych motocyklach) dokonywany jest pomiar, kręci się znacznie szybciej niż jedzie motocykl. Przy maksymalnej prędkości różnica może dochodzić nawet do 30 km/godz., dlatego też motocykl, którego prędkość obrotowa tylnego koła powinna dać prędkość 320 km/godz., może poruszać się zaledwie 290 km/godz. Trudne do uwierzenia, ale przy tak wysokiej prędkości motocykl jedzie w ciągłym uślizgu. (...)

Mija dosłownie chwila, kiedy na cyferblacie pojawia się 300. Oczywiście zgodnie z szeroko pojętym "układem" koncernów motocyklowych symbol 300 nie figuruje na cyferblacie, jest jedynie koniec skali, w którym cyfra ta powinna wystąpić. Prędkościomierz nie przekracza tej granicy. Obrotomierz dochodzi do końca skali, a została jeszcze "szóstka" do zapięcia. Na szczęście ZZR wyposażono w wyświetlacz biegów. W przeciwnym razie zapomniałbym pewnie o zapięciu ostatniego przełożenia. Pozycja, jaką przybrałem, nie daje pełnego komfortu przy zmianie biegów i "szóstka" nie wchodzi za pierwszym razem. Jeszcze raz przekonuję się, że wyświetlacz biegów to przydatna rzecz, bo przy tej prędkości i hałasie byłbym pewien, że "szóstka" już siedzi. Wskazówka prędkościomierza wciąż opiera się na końcu skali, ale obrotomierz wciąż idzie w górę.(...)

Nawracam i podjeżdżam w celu sprawdzenia wyników. Tu spotyka nas spore rozczarowanie. Nie pękło magiczne 300. Jest zaledwie 292 km/godz. Podejmujemy szybką decyzję o demontażu lusterek. Może będzie lepiej. Ponowna próba i kontrola zapisu na GPS. Najwyższy wynik, jaki udało się osiągnąć podczas kilku prób, to 295,6 km/godz.


Kolejny przykład już z prób bicia rekordu Kawasaki H2R. Przez chwilę na liczniku widać nawet 384 km/h. GPS pokazał 353 km/h.

Inny przykład: Panigale V4 - ten typ tak ma, że zamiast pokazać 300km/h wyłącza prędkościomierz. W momencie "licznikowych 300" GPS pokazuje ledwie 280 km/h. Ostatecznie 305 km/h.

---

Jakie szanse ma H2R na osiągnięcie 400 km/h? Prawdopodobnie żadne. Dla perspektywy: H2R potrzebuje "aż" 17 sekund
na osiągnięcie 320 km/h. Motocykl klasy MotoGP 11 sekund. Jak można przeczytać w tej analizie:

Even Kawasaki’s ballistic Supercharged H2R is not a match for the Desmosedici GP18. The H2R needs around 16.65 seconds to hit 320 km/h from rest while the the Ducati clocks the same 320 km/h in under 11 seconds. The H2R need 935 metres to hit 320 km/h while the Ducati almost cuts the distance in half, requiring only 560 metres.


---

No to zwiększmy moc silnika! Nie tak szybko. Jeśli motocykl ma 190 KM na tylnym kole i umożliwia mu to jazdę 300 km/h
(liczby pasujące do ZZR1400 czy Panigale V4) to znaczy, że siła oporów wynosi 1677 N lub 171 kG. Niech ma 280 KM i 350 km/h (liczby pasujące do H2R) to 2118 N lub 216 kG. Jeśli motocykl razem z kierowcą wazy 300 kg i 2/3 siły docisku jest na tylnym kole (co pewnie jest możliwe przy tak wysokiej prędkości) oraz współczynnik tarcia opona/nawierzchnia wynosi 1, to już osiągnęliśmy granicę tego co można przenieść na asfalt. Podniesienie mocy nic nie da.

#motocykle #mechanika

Ach, co ten tekst ma do znaleziska o Volvo? Cóż, kiedyś powstała umowa producentów motocykli ograniczająca ich prędkość do 300km/h. Nie wytrzymała długo.

Dziś jedni ją przestrzegają, inni oficjalnie łamią, a jeszcze inni udają, że przestrzegają (tabela pod wpisem - z błędem, winno być V4S a nie 1299).

Oytanie:
O ile % wzrośnie siła oporów i moc potrzebna przy wzroście prędkości z 350 km/h do 400 km/h?

k.....2 - Liczniki kłamią, a H2R raczej nie osiąga 400km/h. I to nie kwestia mocy

...

źródło: comment_orcLmw614UDMQYkYwNfXxK8WFHpMHOfO.jpg

Pobierz
  • 4