Wpis z mikrobloga

Dwie przepustnice na cylinder

Tym razem temat dotyczący również motocykli cywilnych.

Wiele motocykli (nawet SV650) ma dwie przepustnice na cylinder pracujące w układzie szeregowym. Mówię tutaj tylko o silnikach wtryskowych, bo w gaźnikowych, druga przepustnica ma inną rolę.

Producenci mówią, że druga przepustnica poprawia napełnianie i moment obrotowy na niskich obrotach, ale nie mówią jak.

Przypomnijmy sobie co się dziej podczas suwu ssanie:
1. Zawór dolotowy zostaje otwarty, tłok porusza się w dół.
2. Tłok przechodzi przez dolne martwe położenie, ale zawór nie jest jeszcze zamknięty, zamyka się chwilę później (np. w Monsterze 900 85 stopni OWK po DMP).
3. Pomimo tego mieszanka nie powinna się cofać do kolektora, bo wciąż jest pchana swoją bezwładnością.

Z punktem 3 jest problem, bo działa on tylko dla określonych obrotów. Przy niskich obrotach mieszanka zdąży leniwie wpłynąć a potem jeszcze się cofnąć. Po za tym jej niska prędkość a co za tym idzie bezwładność jest niska i zjawisko kompresji po zassaniu do komory spalani jest niewielkie.

Chciałoby się jakoś zawężyć kanał dolotowy, zwiększyć prędkość mieszanki. Stałe zmniejszenie przekroju odpada, bo utrudni to napełnianie przy wysokich obrotach. Tutaj z pomocą przychodzi druga przepustnica, a w zasadzie pierwsza (bo bliżej filtra powietrza) sterowana przez sterownik silnika. Przyjmijmy dwa szczególne przypadki (przepustnica 1 to ta bliżej filtra powietrza, przepustnica 2 to ta bliżej cylindra):

1. Wysokie obroty, "pełen gaz" - przepustnica 1 sterowana przez ECU jest całkowicie otwarta, przepustnica 2 sterowana przez człowieka jest całkowicie otwarta. Działanie jest takie samo jak z jedną przepustnicą.
2. Niskie obroty, "pełen gaz" - przepustnica 1 sterowana przez ECU jest częściowo otwarta, przepustnica 2 jest całkowicie otwarta. Zgonie z równanie Bernoulliego zmniejszenie przekroju zwiększa prędkość płynu, a obniża jego ciśnienie. Tuż za przepustnicą przekrój wzrasta do poprzedniej wartości.

Jak daleko od cylindra trzeba umiejscowić przepustnicę 1 i jak mocną ją otwierać... to już temat do symulacji i badań.

#motonotki #motocykle #mechanika
k.....2 - Dwie przepustnice na cylinder

Tym razem temat dotyczący również motocykl...

źródło: comment_Q7VqSgd3jcE4Ldfs10LE9PpA8VldP75F.jpg

Pobierz
  • 5
@kwahoo2: przyczepię się do pierwszego punktu :)
Zawór ssący otwiera się znacznie wcześniej niż początek suwu ssania. Rozpędzone spaliny w kolektorze wydechowym mają za zadanie zadzialać jak pompa i zassać powietrze z dolotu. Dlatego zawór wydechowy zamyka się pózniej niż koniec suwu wydechu.
Zmienianie czasów pokrycia się wałków rozrządu (valve overlap) to fajny sposób na dostrojenie silnika pod siebie.
@kwahoo2 Dzięki, właśnie się zastanawiałem po co w moim dl-1000 druga przepustnica sterowana przez ECU.

Czy ta przepustnica reguluje płynnie, czy tylko otwórz/zamknij?