Aktywne Wpisy
NuklearnySzpadel +272
Mój robot odkurzający właśnie popełnił rytualne sudoku. Puściłem go na łazienkę, a ten wjechał pod kibel nadziewając się wyłącznikiem. Jakież było moje zdziwienie gdy w trakcie odkurzania usłyszałem „clean up paused”, a za chwilę „turning off” XD
#robotodkurzajacy #xiaomi #sprzatanie #heheszki
#robotodkurzajacy #xiaomi #sprzatanie #heheszki
Lolenson1888 +18
Gdybyście mieli wymienić 3 największe zmarnowane talenty w XXI wieku, które śmiało miały potencjał by sięgnąć po Złotą Piłkę, to byłby to Balotelli, Pogba... i kto jeszcze? ( ͡° ͜ʖ ͡°)
#mecz #pilkanozna
#mecz #pilkanozna
Tym razem temat dotyczący również motocykli cywilnych.
Wiele motocykli (nawet SV650) ma dwie przepustnice na cylinder pracujące w układzie szeregowym. Mówię tutaj tylko o silnikach wtryskowych, bo w gaźnikowych, druga przepustnica ma inną rolę.
Producenci mówią, że druga przepustnica poprawia napełnianie i moment obrotowy na niskich obrotach, ale nie mówią jak.
Przypomnijmy sobie co się dziej podczas suwu ssanie:
1. Zawór dolotowy zostaje otwarty, tłok porusza się w dół.
2. Tłok przechodzi przez dolne martwe położenie, ale zawór nie jest jeszcze zamknięty, zamyka się chwilę później (np. w Monsterze 900 85 stopni OWK po DMP).
3. Pomimo tego mieszanka nie powinna się cofać do kolektora, bo wciąż jest pchana swoją bezwładnością.
Z punktem 3 jest problem, bo działa on tylko dla określonych obrotów. Przy niskich obrotach mieszanka zdąży leniwie wpłynąć a potem jeszcze się cofnąć. Po za tym jej niska prędkość a co za tym idzie bezwładność jest niska i zjawisko kompresji po zassaniu do komory spalani jest niewielkie.
Chciałoby się jakoś zawężyć kanał dolotowy, zwiększyć prędkość mieszanki. Stałe zmniejszenie przekroju odpada, bo utrudni to napełnianie przy wysokich obrotach. Tutaj z pomocą przychodzi druga przepustnica, a w zasadzie pierwsza (bo bliżej filtra powietrza) sterowana przez sterownik silnika. Przyjmijmy dwa szczególne przypadki (przepustnica 1 to ta bliżej filtra powietrza, przepustnica 2 to ta bliżej cylindra):
1. Wysokie obroty, "pełen gaz" - przepustnica 1 sterowana przez ECU jest całkowicie otwarta, przepustnica 2 sterowana przez człowieka jest całkowicie otwarta. Działanie jest takie samo jak z jedną przepustnicą.
2. Niskie obroty, "pełen gaz" - przepustnica 1 sterowana przez ECU jest częściowo otwarta, przepustnica 2 jest całkowicie otwarta. Zgonie z równanie Bernoulliego zmniejszenie przekroju zwiększa prędkość płynu, a obniża jego ciśnienie. Tuż za przepustnicą przekrój wzrasta do poprzedniej wartości.
Jak daleko od cylindra trzeba umiejscowić przepustnicę 1 i jak mocną ją otwierać... to już temat do symulacji i badań.
#motonotki #motocykle #mechanika
Wyczerpująca to by była, gdybym zrobił do niej jakąś analizę CFD:) No, ale to tylko mirko, to nie przesadzajmy.
Zawór ssący otwiera się znacznie wcześniej niż początek suwu ssania. Rozpędzone spaliny w kolektorze wydechowym mają za zadanie zadzialać jak pompa i zassać powietrze z dolotu. Dlatego zawór wydechowy zamyka się pózniej niż koniec suwu wydechu.
Zmienianie czasów pokrycia się wałków rozrządu (valve overlap) to fajny sposób na dostrojenie silnika pod siebie.
Czy ta przepustnica reguluje płynnie, czy tylko otwórz/zamknij?