Wpis z mikrobloga

@trwaidentyfikowanie:
JAKIE KSIĄŻKI WARTO CZYTAĆ DZIECIOM

Na rynku istnieje ogromny wybór książek do nauki dla dzieci, od tych z zawartością jedynie liter i obrazków, po te zawierająca różnorodne dodatki (melodyjki, elementy manipulacyjne, animacje, dźwięki). Coraz częściej wykorzystywane są książki dla dzieci w formie e-booków i książek elektronicznych (zazwyczaj wyświetlane za pomocą tabletu/telefonu). Jako rodzic zadaję sobie pytanie – co będzie najlepsze dla rozwoju mojego dziecka? Czy wykorzystać książeczkę z animacjami, komiksami czy ze zdjęciami rzeczywistymi, przedstawiającymi realne sytuacje ?
W tym artykule postaram się krótko opisać swoje przemyślenia, oparte na wynikach aktualnych badaniach naukowych.

Tablet / telefon czy książka tradycyjna?







Reasumując: Jeśli książka tradycyjna, to najlepiej z zawartością jedynie obrazów i tekstu, bez dodatkowych funkcji manipulacyjnych. Przy czym ważne, aby strona nie była przeładowana zbyt dużą ilością obrazów. Książka elektroniczna w formie ,,wymiennej’’ – co jakiś czas, bez przeładowania dodatkowymi, nie spełniającej istotnej roli w nauce atrakcjami (animacjami,muzyką itp). Kwestia związana z korzystaniem przez dzieci z urządzeń elektronicznych (tablet, telefon) pozostaje do rozpatrzenia indywidualnego przez rodziców. Specjaliści zalecają by dzieci w wieku do 3 r.ż korzystały z takich urządzeń max. 15min dziennie, dzieci do 5 r.ż – 30min dziennie.

Książka oparta na obrazach fikcyjnych czy realnych ?

To zależy…od tego, jaki będzie nadrzędny cel wykorzystania tej książki oraz w jakim wieku jest dziecko. Jeśli chcesz nauczyć dziecko reguł społecznych, moralnych – warto skorzystać z książki, która zawiera rzeczywiste obrazy. Zdjęcia, które wyraźniej reprezentują określone przedmioty, mogą wspierać dzieci w rozpoznawaniu związku pomiędzy książkowymi obrazami a światem rzeczywistym. Rzeczywiste obrazy ułatwiają dzieciom ,,transfer’’ informacji z świata ,,książkowego’’ do świata realnego. [12]. Fantastyczne konteksty mogą wskazywać dzieciom ( zwłaszcza młodszym), że informacje zawarte w opowiadaniu są nieistotne dla ich sytuacji, a tym samym zmniejszają ich skłonność do stosowania informacji w realistycznych kontekstach.

Jeśli chcesz nauczyć dziecko nowych liter, również warto skorzystać z książki z realnymi obrazami. Książki z realistycznymi obrazami są najlepsze, szczególnie w przypadku najmłodszych dzieci, gdzie ich umiejętność ,,transferu’’ informacji z książki, obrazu czy zdjęcia, do świata realnego znajduje się jeszcze niskim poziomie. Podobnie będzie z nauką zwierząt, przedmiotów itp. – najlepiej jest, jeśli dziecko uczy się na podstawie realnych obrazów (zdjęć).

Ostatnie badania wykazały, że przedszkolaki preferowały książki realistyczne nad fikcyjnymi, a nauczyciele stwierdzili, że treści te są bardziej transferowalne do życia, to znaczy dzieci częściej wykorzystują wiedzę zasięgniętą z książki ,,realistycznej’’ w swoim życiu. [13]

Reasumując: U młodszych dzieci nauka przebiega efektywniej kiedy w jej procesie wykorzystywane są realistyczne obrazy, przedstawiające rzeczywiste sytuacje, najlepiej w formie zdjęć. W miarę dorastania dziecka, wraz z rozwojem jego umysłu, myślenia abstrakcyjnego można wprowadzać elementy fantastyczne. Wraz z wiekiem bowiem pojawia się krytycyzm w myśleniu i dzieci są w stanie odróżnić to co realne od tego, co fantastyczne a co za tym idzie, odniesienie informacji zawartych w książce do świata realnego, dla starszych dzieci może być łatwiejsze.

Na koniec pragnę zwrócić na jedną, bardzo istotną rzecz, na którą zwracają uwagę badacze [14][15] zajmujący się analizą źródeł i sposobów przyswajania nowych informacji przez dzieci. Otóż podczas nauki przy wykorzystaniu różnego typu książek, najważniejsza jest interakcja dziecka z rodzicem (czytającym). To nasz udział podczas przyswajania wiedzy zawartej w różnego rodzaju książkach, jest najbardziej pomocny dla naszych dzieci. Dorośli czytający książki z funkcjami manipulacyjnymi, czy to tradycyjnymi, czy elektronicznymi, mogą wspierać dzieci, skupiając się na praktycznych funkcjach, zwracając uwagę na rozmowy z treścią. Skuteczne metody wspierania dzieci w przekazywaniu informacji pojęciowych z kontekstu jednej opowieści do drugiej to rozmowa z dziećmi na temat podstawowej struktury tej opowieści. Warto poprosić dziecko, aby opowiedziało daną historię komuś innemu, wyjaśniło nam o czym jest dana książka, wyjaśniać wspólnie z dzieckiem przyczyny i skutki danego wydarzenia. Warto zwracać uwagę na emocje bohaterów i pytać dziecko o jego uczucia, warto nawiązywać do sytuacji, które wydarzyły się w życiu dziecka, powiązywać dane zagadnienie przedstawione w książce z konkretnymi sytuacjami. Taka interakcja rodzic-dziecko wspiera nie tylko transfer informacji z książki do świata rzeczywistego ale również przyczynia się do rozwoju bliskiej relacji. Ponadto, to super sposób na wspólne spędzanie czasu z dzieckiem, pozycja siedząca (bądź leżąca) zapewnia odpoczynek naszym zmęczonym mięśniom a leżące bądź siedzące obok dziecko wyzwala endorfiny a wraz z nimi przyjemne uczucie szczęścia i miłości