Wpis z mikrobloga

Dzisiaj będzie o Syrenach Pick-Upach

Syrena 104P
W 1967 roku tęgie głowy z FSO przystąpiły do tworzenia samochodu rolniczego na podstawie Syreny 104. Zmieniono zawieszenie z tyłu, dodano do resorów amortyzatory, co dało udźwig 300kg na 2 m² powierzchni ładunkowej. Napęd stanowił standardowy S-31 z w pełni zsynchronizowaną skrzynią biegów. Projektem był zainteresowany Resort Rolnictwa i Handlu, ale FSO nie znalazło producenta a samo nie miało wolnych mocy na uruchomienie produkcji we własnym zakresie. No i projekt nie dostał zielonego światła od partii, co było konieczne. Dodam tylko że w raporcie z testów drogowych prototypów sekcja o usterkach uniemożliwiających jazdę do 50 000 km przebiegu zajęła cztery strony maszynopisu ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Prototypy R1/2/3
W 1971 partia chciała "przeprosić" rolników za takie włażenie w dupę i nawoływanie do kolektywizacji jak na wschodzie, więc zezwoliła FSO na rozpoczęcie prac nad samochodem dla nich.

Zacznijmy od R1. Była to w zasadzie przedłużona Syrena 104 ze składanym dachem i siedzeniami, trochę bliżej jej było do kombi. Mechanika i podwozie standardowe, dodane tylko amortyzatory z tyłu.

R2 nigdy nie zszedł z deski kreślarskiej, była to ulepszona R1

R3, błędnie nazywana R20 Muł. Był to ojciec R20-stki jaką znamy dzisiaj, z tym wyjątkiem, że dach i drzwi miały być z brezentu. Wg. mnie wyglądała najlepiej ze wszystkich ( ͡° ͜ʖ ͡°)

R20, R20M i R20F
Te ostatnie dwa to prototypy, które nigdy nie weszły do produkcji.

R20 to wersja ostateczna projektu R. Był to kompromis między surową R3 a komfortową 104 i 105. W przeciwieństwie do R3 posiadała normalne dach i drzwi. Mechanicznie nic się nie zmieniło. Zdjęto tylko wszystkie ozdobne pierdółki jak chromowane listwy, zderzaki i kołpaki.

R20M miała być wersją super premium z tymi właśnie pierdółkami i hardtopem zamiast plandeki. Na jej podstawie powstała R20F, która miała być małym wozem gaśniczym dla zakładowych straży pożarnych.

Co ciekawe Syreny 104P, R3 i R20 miały drewnianą podłogę paki ładunkowej. Same burty były ciężko dostępne, więc większość właścicieli przerabiała je.

No i prawie pominąłem najważniejszy aspekt. Rdza chrupała je tak samo jak standardowe 104 i 105.

Na zdjęciu Syrena R1

#fso #ciekawostkisyrena #prl
K.....a - Dzisiaj będzie o Syrenach Pick-Upach

Syrena 104P
W 1967 roku tęgie głow...

źródło: comment_GH72QSjOIKSWockJYSnAS8sL212m7Gjr.jpg

Pobierz
  • 19
  • Odpowiedz