Aktywne Wpisy
ZanZani +16
Pracuję trochę z Chatem GPT i różnica względem poprzedniego roku jest naprawdę wyraźna i duża. Niesamowite, ile jeszcze rok temu robił głupot, tekstu wymaganego solidnej korekty, a do tego mocno skrótowego. Teraz potrafi się j------c tak rozpisać, że aż trzeba go stopować. A do tego robi świetnie jakościowo tekst, który wystarczy trochę poprawić pod własne widzimisię. To samo z pomysłami i wszelkimi zapytaniami technicznymi. Nawet na końcu podsumowanie ładne napisze. Zauważyliście duży
Mantusabra +3
spójrz w prawo, jaki jest pierwszy przedmiot który widzisz
Ale poza tym wszystkim ciekawa jest inna rzecz: a mianowicie fakt, że konserwatyzm u swych źródeł nie był tak bardzo zafascynowany wolnym rynkiem i rozwojem technologicznym, jak współczesny konserwatywny liberalizm. Przeciwnie wręcz: wielu XIX-wiecznych tradycjonalistów krytykowało zarówno liberalną koncepcję gospodarki, jak i industrializację, a robili to z pozycji kontrrewolucyjnych, z pozycji ludzi marzących o powrocie do czasów feudalnych, życia możliwie powolnego, spokojnego, zorganizowanego poprzez hierarchię i obyczaj. Tacy konserwatyści zarzucali liberalizmowi (ale – rzecz jasna – także socjalizmowi) atomizację społeczeństwa, destrukcję tradycyjnych więzi, zakucie człowieka w kajdany stresu i pośpiechu oraz nastawienie wyłącznie na zysk i zaspokajanie potrzeb materialnych. Można tu wymienić takich myślicieli, jak np. Ludwik von Haller, Justus Möser, Adam Müller, czy – w wieku XX – Mikołaj Gómez Dàvila. Möser cenił rzemiosło i produkcję rolną, krytykując handel i ingerencję handlu w życie ludzkie, a także wypieranie przez obce towary rodzimych. Uważał, ze handel spowodował, iż ludzie zaczęli nabywać towary niepotrzebne im do życia, co spowodował, że zaczęli wydawać pieniądze na siebie i na przyjemności, zaniedbując potrzeby rodziny i obowiązki wobec państwa10. Z kolei na przełomie XIX i XX wieku w Niemczech pojawił się ruch Wandervoegel (Wędrowne Ptaki), zwiastujący poniekąd późniejszą rewolucję konserwatywną. Bardzo mocno akcentował on konieczność powrotu do natury, wyrwania się z nurtu życia wielkiego miasta, przebywania na prowincji, kontemplowania przyrody. Członkowie grup Wandervoegel organizowali m.in. wiejskie wycieczki, ogniska, wędrówki po górach etc. Była w tym wyraźna nuta romantyzmu i sprzeciwu wobec mieszczańskiego trybu życia.
http://www.legitymizm.org/narod-ekologia-prawica
#neuropa #4konserwy