Wpis z mikrobloga

„Der Sturm”, czasopismo, a następnie także galeria pod tą samą nazwą — stworzone przez Herwartha Waldena w Berlinie — propagowały najnowsze trendy w sztuce. Walden niemiecki pisarz, wydawca, kurator, muzyk i kompozytor, był jednym z najważniejszych promotorów europejskiej awangardy na początku XX wieku (w tym ekspresjonizmu, futuryzmu, dadaizmu i sztuki abstrakcyjnej).
Pierwszy numer założonego przez Waldena pisma opublikowano w 1910 r. jako tygodnik. Zawierał rysunki kluczowej w tym czasie postaci związanej z „Der Sturm”, Oskara Kokoschki. W następnym roku czasopismo drukowało prace artystów z kręgu „Die Brücke” (Most), a w 1912 r. pisma, rysunki i prace członków ekspresjonistycznej grupy „Der Blaue Reiter” (Błękitny Jeździec).
W marcu 1912 r. w związku z wydaniem setnego numeru „Der Sturm”, Walden otworzył Galerię „Der Sturm”. Do końca 1913 roku w Galerii wystawiali tej miary artyści co Edvard Munch [muŋk], Georges Braque, Pablo Picasso, Robert Delaunay, Gino Severini, Hans Arp, Paul Klee czy Alexander Archipenko.
Do 1918 r. Walden roszerzył działalność tego środowiska na kolejne pola, stworzono: klub dyskusyjny, propagujący poezję i sztuki wizualne, uczelnię artystyczną, kształcącą w zakresie sztuki teatralnej, malarstwa, poezji i muzyki oraz eksperymentalny teatr.
„Der Sturm” publikował wysokiej jakości portfolia z pracami graficznymi wybitnych artystów oraz oryginalne drzeworyty, karty pocztowe i duże kolorowe reprodukcje prac artystów wystawianych w galerii.
Atticus prezentuje właśnie jeden z takich wyjątkowej wartości artystycznej numerów czasopisma „Der Sturm” (z 1924 r.), szczególnie interesujący ze względu na znaczący wątek polskiej awangardy początku XX wieku w nim zaznaczony. A wiadomo, że świadectw tejże zachowało się niestety niewiele.
Henryk Berlewi, bo to on obecny był w tym numerze pisma, był przedstawicielem awangardowego nurtu polskiej polskiej sztuki tego okresu. Ten członek ugrupowania "Blok", został zaproszony do Berlina przez Herwartha Waldena. We wrześniowym numerze „Der Sturm” z 1924 r. opublikował niemiecką wersję słynnego manifestu "Mechano-Faktura" oraz reperoducję jednej z jego prac („Zeichnung” [„Rysunek”]). Berlewi odrzucał w manifeście malarstwo iluzji przestrzennej na rzecz dwuwymiarowości płócien. Używał tylko 3 kolorów, białego, czarnego i czerwonego oraz prostych form geometrycznych i linii.
W prezentowanym numerze, prócz Berlewiego, zamieszczono piękną kolorową akwarelę Franza Marca, niemieckiego malarza i współzałożyciela grupy „Der Blaue Reiter”, prace Nikolausa Brauna (Miklósza Beli) niemiecko-węgrierskiego artysty i rzeźbiarza z Novembergruppe, Paula Fuhrmana i Oskara Nerlingera, niemieckich malarzy oraz Karada Beli malarza pochodzenia węgierskiego, który należał do kręgu „Der Sturm”.
W okresie szczytowym „Der Sturm” był centrum nowoczesnej sztuki Berlina. Walden zorganizował – jak policzono – ponad 200 wystaw, których część miała dodatkowo swoje wersje objazdowe, pokazywane w głównych miastach zarówno Niemiec, jak i całej Europy,
W 1932 r. „Der Sturm” został zamknięty. Miało to związek z niechęcią nazistów do sztuki promowanej przez „Der Sturm”, którą uznawali za zdegenerowaną. Po dojściu Hitlera do władzy, Walden, zagrożony przez Gestapo, zbiegł do Moskwy, gdzie pracował jako nauczyciel i wydawca. Jednak jego poglądy wkrótce naraziły go na szykany reżimu i rozkręcającego się w ZSRR terroru stalinowskiego. Walden został aresztowany przez NKWD i zmarł w październiku 1941 roku w sowieckim więzieniu w Saratowie.
Zapraszamy na stronę opis odnośnikawww.atticus.pl do zapoznania się z prezentowanym numerem „Der Sturm” oraz innymi wybitnymi pracami Henryka Berlewiego, dostępnymi w antykwariacie.
opis odnośnikahttps://www.atticus.pl/?pag=poz&id=99932
opis odnośnikahttps://www.atticus.pl/?pag=poz&id=94967
opis odnośnikahttps://www.atticus.pl/?pag=poz&id=96967
opis odnośnikahttps://www.atticus.pl/?katalog=grafika%20artystyczna
#sztuka #art #kultura #ciekawostki #ciekawostkihistoryczne
Atticuspl - „Der Sturm”, czasopismo, a następnie także galeria pod tą samą nazwą — st...