Wpis z mikrobloga

Czołem Wykop!

W zeszłą niedzielę opublikowałem na wykopie znalezisko o tworzonej przeze mnie grze RPG Mysterious Realms, którą tworzę, aby nauczyć się programowania. Chciałbym teraz zrobić mały update i odnieść się do najczęściej pojawiających pytań/stwierdzeń. Co ciekawe zdecydowana większość tych aspektów została przeze mnie poruszona już w artykule znaleziska, ale domyślam się, że wiele osób lubuje się w komentowaniu znaleziska bez uprzedniego przeczytania go (sam tak czasem robię ^^).

Przy okazji, dla zwiększenia widoczności posta, robię rozdajo klucza do gry „Heroes of Might and Magic 3 Complete”. Zasady losowania podane są na dole tego posta.

Jeśli ktoś nie czytał wcześniej o mojej grze, czy też chciał sobie przypomnieć czym ona jest, to tutaj jest LINK do znaleziska. Z kolei poprawiona wersja dema dostępna jest tutaj. W wersji tej można pomijać samouczek oraz poprawiłem kilka pomniejszych bugów.

Co do Waszych opinii:

1. Nie przebije się z grą, powinienem ją wystawić za darmo.
Na grze nie chcę zrobić „milionów”. Wiem, że mogą to nawet nie być tysiące. Robię ją po to, aby oswoić się z programowaniem i przekonać czy jest to coś, co mogę robić przez dłuższy czas. Pełna wersja będzie dostępna za 1-2 dolary, abym mógł sobie sprawić jakąś małą nagrodę za poświęcony grze czas. Poza tym ma ciekawie wyglądać w moim CV, które jako CV początkującego programisty nie będzie przecież specjalnie obszerne.

2. Z grą zrobioną w Game Makerze pracy nie dostaniesz.
Cóż, mogłem to znalezisko lepiej opisać, bo wiele osób zrozumiało, że chcę zrobić karierę w gamedevie, a gra ma być do tego pierwszym krokiem. Oczywiście nie wykluczam takiego scenariusza w przyszłości, ale na ten moment po skończeniu gry chciałbym pójść na etat do „normalnej” pracy. Zanim jednak będę jej w ogóle szukał, mam zamiar solidnie podszkolić się z wybranego języka, zapoznać z bibliotekami, frameworkami. Jednym słowem chcę umieć to, co powinien umieć każdy aspirujący junior developer PLUS mieć na koncie grę wydaną na Steamie.

3. Słaba grafika, „avatary postaci wyglądające jak goryle po udarze”
Pojawiło się kilka opinii osób, którym grafika nie odpowiadała, bo była zbyt archaiczna/oldschoolowa. Z osobami takimi nawet nie mam zamiaru dyskutować, bo nie są po prostu moją „grupą docelową”. Zdaje sobię sprawę, że jest grupa graczy,(i oczywiście nie ma w tym nic złego) która lubi grać tylko w błyszczące, nowocześnie wyglądające tytuły, a na wszelkiego rodzaju graficzne archaizmy pokroju Undertale, Stardrew Valley czy Don’t Starve nawet nie zwróci uwagi. Jednak oprócz nich były też głosy od osób, które zdawały się grywać w tego rodzaju gry, ale w grafice Mysterious Realms dostrzegały kilka zgrzytów. Sam jestem tych zgrzytów świadom i wiem, że grafika mogłaby być w kilku miejscach lepsza. Jest ona jednak taka, ponieważ na początku założyłem sobie, że cała gra (z wyjątkiem dźwięków) będzie moim dziełem. Teraz jednak stwierdzam, że może jednak dobrym pomysłem byłoby skorzystanie z pomocy osób, które tworzą różnego rodzaju grafiki trochę dłużej. Na ten moment zmienione są już avatary postaci (dzięki @Vikinger!). W kolejnych wersjach zmianie mogą ulec również inne grafiki, ale na ten moment nie jestem w stanie powiedzieć, które i czy w ogóle.

4. W czym robię grę, gdzie się uczyłem i ile
Odpowiedzi na te pytania można znaleźć w artykule do znaleziska, gdzie opisałem całą moją drogę do wydania dema. LINK

5. Game Maker jest tylko prymitywną protezą programu do tworzenia gier
Stwierdzenie w takiej formie akurat się nigdzie nie pojawiło, ale jest to taka moja twórcza interpretacja opinii kilku osób ;) Owszem, Game Maker ma swoje ograniczenia i im dłużej tworzę grę tym bardziej je widzę, ale wybrałem go, ponieważ miałem już nim już wcześniej do czynienia. Wiem, że jest on kojarzony głównie, jako bardzo prosty program do tworzenia mało zaawansowanych tytułów. Cytując jednak swoją odpowiedź na jeden z komentarzy:
"GM ma tryb blokowy, gdzie rzeczywiście tylko ustawiasz specjalne bloczki tworząc grę. Ale w ten sposób można tworzyć tylko podstawowe gry. W przypadku bardziej złożonych nie pozostaje nic innego jak żmudne pisanie kodu. Owszem, jest ono trochę ułatwione, bo Game Maker posiada wiele wbudowanych funkcji, które ułatwiają pracę, ale takie "ułatwiacze" są w praktycznie każdym programie do tworzenie gier. Także wciąż musiałem napisać tysiące linijek kodu, żeby to wszytko zadziałało”

6. Czemu samouczek jest po polsku, a pełna wersja będzie tylko po angielsku
W oparciu o Wasze opinie postanowiłem, że pełna wersja będzie jednak dostępna w dwóch językach: angielskim i polskim.

To by było w sumie na tyle. Jeśli ktoś nie chciałby przegapić premiery, to zapraszam do obserwowania tagu #mrealms, pod którym z pewnością będę publikować najważniejsze informacje. Bez obaw, nie będzie spamu, tylko najważniejsze update’y, których do samej premiery będzie pewnie kilka. Chciałbym też od razu poinformować, że sama gra będzie swego rodzaju prologiem, które będzie można ukończyć w 2-3 godziny. Niestety muszę być realistą i liczyć się z tym, że stworzenie gry w takiej formie, w jakiej bym chciał zajęłoby mi kolejne lata, które i tak nie gwarantowałyby jakiegokolwiek sukcesu. No a przez ten czas musiałbym przecież z czegoś żyć. Z tego powodu chcę pójść na pewien kompromis, który pozwoli mi jednocześnie wydać grę i przygotowywać się na wejście do zawodu. Mam zamiar jednocześnie uczyć się „zawodowego” programowania i kończyć grę. Oczywiście nie będę siedzieć po 16h dziennie. Po prostu kilka dni w tygodniu gra, a kilka dni przygotowanie do zawodu. Liczę, że to wszystko w obecnym układzie nie zajmie przy dobrych wiatrach kilka miesięcy. Z kolei wydanie Mysterious Realms w formie prologu otworzy z kolei furtkę do kolejnych wersji za parę lat.

Dziękuję za wszystkie opinie. Dziękuję nawet za te najgorsze hejty. Od jakiegoś czasu pracowałem nad przyjmowaniem krytyki i akceptowaniem opinii drugiej osoby. Bałem się jednak, że w zderzeniu z opiniami kilkuset różnych osób nie zda to egzaminu. Okazało się jednak, że nie było tak źle. Za to też dzięki!

Jeszcze garść linków dla zainteresowanych:
Link do wersji demo
Strona gry na Steamie
Link do znaleziska
Strona gry
Tag do obserwowania: #mrealms

Natomiast zasady rozdajo są następujące:
1. Losowanie wśród plusujących w środę około godziny 20
2. Udział biorą wszystkie konta zarejestrowane przed datą utworzenia tego wpisu
3. Losowanie odbędzie się poprzez Mirkorandom
Do wygrania jest klucz do gry „Heroes of Might and Magic 3 Complete” na platformie GOG.

#gamedev #programowanie #gry #steam
itharius - Czołem Wykop!

W zeszłą niedzielę opublikowałem na wykopie znalezisko o ...

źródło: comment_4jZEredoiP60EtE6H1KVivr1ktszb6JM.jpg

Pobierz
  • 20
  • Odpowiedz
@itharius:

a na wszelkiego rodzaju graficzne archaizmy pokroju Undertale, Stardrew Valley czy Don’t Starve nawet nie zwróci uwag


Don't Starve ma archaiczną grafikę? WTF. Klei robi bardzo ładne, komiksowe grafiki a w don't starve masz wręcz wrażnie, że postacie, przedmioty i obiekty są z "żywego" papieru. Daleko mi od stękających na grafikę ale stawianie tego na równi z jakimiś graficznymi kupami niezbyt ze sobą pasuje.
  • Odpowiedz
@Shadin: Robiłem przesiadkę na SSD i z tego wszystkiego zapomniałem zrobić losowanie :/ Poprzednio robiłem rozdajo karty podarunkowej na steamie, więc bez sensu byłoby psuć sobie "reputację" przez grę za 10zł ;) Szkoda, że za całego posta zainteresowało Cie tylko rozdajo, no ale nie każdy musi się jarać moją grą ^^ Już wrzucam wyniki
  • Odpowiedz
@itharius: Z czystej ciekawości, steam pobiera stałą opłatę od sprzedaży gry? Czy ten % jest płynny w zależności od popularności gry? Nigdzie nie mogłem znaleźć takiej informacji na platformie steam.
  • Odpowiedz
  • 0
@itharius co do gry czekam na pełną wersje bo lubie gry z taką grafiką po prostu nie będzie mi się chciało przechodzić tego fragmentu 2 razy
  • Odpowiedz
  • 0
@itharius plus pewnie z 2$ zostaną jak będe kupywał następne dlc do darkest dunegon(zapowiedziane) więc nie będe musiał dokładać.( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz
@Sinti: A dziękuję, prace idą dobrze. W pierwszej połowie stycznia zrobiłem sobie mały urlop, ale teraz już znowu działam. Z nowości dodałem każdej z postaci 2 skille (więc teraz mają po 4). Pod koniec miesiąca zrobię zapewne osobny wpis z informacjami o postępie ;)
  • Odpowiedz
@Wefaj: Cześć, wybacz że dopiero teraz odpisuję, ale nie dostałem powiadomienia o tej odpowiedzi. Myślę, że gra wyjdzie w czerwcu. Prace idą szybciej niż myślałem, ale pewnie i tak ledwo się wyrobię ;) Wpis z informacjami o postępie w pracach nad grą pojawi się na mirko w piątek albo w niedzielę.
  • Odpowiedz