Firma Obsidian opublikowała wyniki ankiety dotyczącej w głównej mierze DLC, ale także innych rzeczy.
Swoje głosy oddało 55,035 ludzi. To ~3x więcej niż firma spodziewała się uzyskać.
Poniżej skrócona wersja:
Demografia -3/4 oddających głosy jest w przedziale wieku 20-34 lat -92% to mężczyźni, 6% kobiety, 2% pominęło pytanie
Top 10 krajów pochodzenia: 1. USA - 25,089 2. UK - 3,939 3. Canada - 3,909 4. Australia - 2,471 5. Germany - 2,431 6. Poland - 1,651 7. Sweden - 1,412 8. France - 1,132 9. Russia - 1,070 10. Finland - 923
Całkiem ładny wynik dla naszego kraju, szóste miejsce w ogóle, trzecie w UE, ponadto "pobiliśmy" ᕦ(òóˇ)ᕤ też Rosję, która przeważnie ma wyższy priorytet dla lokalizacji gier cRPG niż my.
Preferowana platforma do grania Tu większego zaskoczenia nie ma- ogromna przewaga PC, następnie dużo dalej pojawia Android, PlayStation 4 i konsole przenośne, w takiej kolejności.
Preferowana platforma dystrybucji gier Choć pierwsze miejsce jest oczywiste i przypada Steamowi, tak drugie jest dość niespodziewane- to cyfrowe sklepy konsol (PlayStation Network, etc.), dopiero potem pojawiają się paczki z bundlami, GOG, itd. Ponadto widać też, że gracze odeszli od pudełkowych wydań.
Kupione DLC od Obsidianu Najwięcej DLCków zeszło w przypadku Fallouta: New Vegas, gdzie każdy posiadany jest przez 66-70% respondentów. Drugie miejsce zajmuje Pillars of Eternity, 40% (TWM1) i 38% (TWM2). Na trzecim miejscu uplasowały się dodatki do Neverwinter Nights 2: Maska zdrajcy (32%) i Gniew Zehira (29%).
Sposób nabywania DLC - Najpopularniejszą opcją zostało poczekanie na promocję i dopiero wtedy zakupienie dodatków. - Spora liczba respondentów w komentarzach stwierdziła, że nie zdecydowałaby się na zwrot zakupionej gry, aby zaczekać i zakupić wersję GOTY, choć wstrzymaliby się w ogóle od zakupu gry po zapowiedzeniu dodatków, do czasu ukazania się wydania zbiorczego - Wielu ludzi uważało, że dostępne odpowiedzi w ankiecie są zbyt ograniczone i nie uwzględniają ilości/jakości/atrakcyjności danych DLC, stąd wielu nie potrafiło oszacować czy zdecydowaliby się na ich zakup pojedynczo, Season Passa, etc.
Preferowana zawartość w DLC Odpowiedzi jasno pokazują, że w przypadku dodatków respondenci oczekują przede wszystkim rozwinięcia/nowej zawartości dla trybu pojedynczego gracza, od rozszerzenia/nowej kampanii, przez powiększoną reaktywność odzwierciedloną w zakończeniu, rozbudowanie systemu gry (np. o system craftingu czy wyższych limitów poziomów doświadczenia), po zwiększenie ilości kompanów, questów z nimi związanymi czy systemu związków.
Ilość i rozbudowanie DLC -Większość preferuje mniejszą ilość, jedno lub dwa rozszerzenia, ale za to konkretne, duże pod względem objętości, nawet pomimo dłuższego czasu oczekiwania na ich wyprodukowanie -Na drugim miejscu mamy kompromis- mieszanka dużych rozszerzeń i małych, wydawane w regularnych odstępach czasowych -Trzecie miejsce to samodzielne rozszerzenia niewymagające podstawowej wersji gry
Co wywiera wpływ na zakup dodatków -Zaskoczenia nie ma, decydującym czynnikiem jest cena. -Potem pojawiają się dopiero: zostanie przekonanym przez osobę, której ufamy/podzielamy gust, opinie innych graczy -Opinie recenzentów/ocena na Metacritic- 17%- zdecydowanie ważne, 52% umiarkowanie ważne, 31% uważa, że oceny te nie mają najmniejszego znaczenia
Darmowe DLC 69% byłaby bardziej skłonna zakupić grę, jeżeli ta miałaby obiecany pakiet darmowych dodatków dla 27% nie ma to znaczenia dla 4% darmowe dodatki byłyby wręcz zniechęcające
Preferowany gatunek gier Złota trójca to: cRPG, action-adventure (np. Uncharted), strategie (np. seria Cywilizacja). Najgorsze: gry casualowe (np. Candy Crush) i sportowe
@wielooczek: Ogólnie ta ankieta to porażka, a rezultaty też mogą martwić. Za dużo jest konsolowców (pomimo znacznej przewagi pecetowców) i za dużo jest chętnych na multiplayer. Nie znam gry RPG, która miałaby porządne multi i byłaby kultowa (jest Arcanum, ale trudno jej multi nazwać porządnym, jest też Vampire The Masquarade: Redemption, ale tę grę trudno nazwać kultową), a środki przeznaczone na jego tworzenie powinny iść raczej w ciekawsze i bardziej
Nie znam gry w której byłoby to dobrze zrobione, no nie znam.
@Bethesda_sucks: Myślę, że to zależy, jak grasz. Kiedy pierwszy raz przechodziłem fallouta 2, tak się wkręciłem w ostatni etap głównego wątku, że po jego zakończeniu z przyjemnością wróciłem do grania i kończenia oraz szukania questów na mapie. W Fallout NV z kolei bardzo mnie zaskoczyło, że koniec gry to koniec bez możliwości dalszego grania. Miałem do przejścia jeszcze
Kiedy pierwszy raz przechodziłem fallouta 2, tak się wkręciłem w ostatni etap głównego wątku, że po jego zakończeniu z przyjemnością wróciłem do grania i kończenia oraz szukania questów na mapie.
@sejsmita: Ale tutaj piszesz o rzeczach, które są dostępne bez względu na to czy zakończysz grę czy nie, więc to ma się nijak do tego co pisałem.
Zapomniałem jeszcze o jednej rzeczy przy okazji tego obrazka, który dodałem: na trzeciej
Ale tutaj piszesz o rzeczach, które są dostępne bez względu na to czy zakończysz grę czy nie, więc to ma się nijak do tego co pisałem.
@Bethesda_sucks: Zdecydowanie. Również nie znam gry, która po finale dodaje coś nowego, nie licząc niejako NG+, ale to liczy się raczej połowicznie w tym wypadku.
Od długiego czasu crafting w grach to jakaś parodia,
Racja. Zbieranie gówien na tony w nadziei, że coś się z tego ułoży to pomyłka, ale to się sprzedaje - prosta psychologia i bebebethesda (oraz inni AAA) osiągnęła w tym mistrzostwo. Crafting najbardziej mi się podobał w baldurze 2, gdzie chodziło o znalezienie wszystkich części wypasionych artefaktów - nie było tego dużo, ale sprawiało frajdę. Albo to albo jak np, w wasteland 2 dc, gdzie sprowadzało się do prostego modowania broni - nic co odciąga od samej gry, nie zapycha ekwipunku, nie zajmuje wiele czasu, ale daje pewne, nieduże, choć zauważalne korzyści. No i plus w w2dc był taki, że crafting wymagał specjalnej umiejętności, a nie że każdy potrafi ze złomu
@Bethesda_sucks: oczywiście, że znam: Oblivion, Skyrim ( ͡º͜ʖ͡º)
A tak serio, to te "post ending reacticvity" pewnie wzięło się stąd, że deweloperzy z Japonii w takie coś się bawią całkiem często. Innym wytłumaczeniem może być to, że to jedyna pozycja z "reactivity", a że dla sporej grupy graczy jest to ważne, to zaznaczyli choćby taką pozycję ¯\_(ツ)_/¯
Jeżeli chodzi o przykłady gier. 1. W Falloucie 2 podobała mi się zabawa po skończeniu gry. Można było dostać wiadomą książeczkę ( ͡º͜ʖ
@Bethesda_sucks @sejsmita: moje zdanie o craftingu znasz - nie lubię go, bo to zaburza itemizację w grze i trzeba się grzebać w tych pierdołach. A jak jeszcze gra ma level scaling ze skalowaniem przedmiotów, w tym broni i pancerzy, to to jest tragedia.
Dobry crafting, to prosty i ciekawy crafting. The Age od Decadence miało dobry, bo był prosty i przydatny. Świetny był w Baldur's Gate 2, gdzie zbieraliśmy
@Bethesda_sucks: Nie myślałem żę to kiedyś napiszę ale masz stuprocentową racje, święte słowa. TE #!$%@? JERYCHOŃSKIE już myślą jak tu wydębić najwiecej hajsu 'A DLC TAKIE A SRAKIE A ZA ILE, NA ILE TO MOŻEMY PODZIELIĆ?" to jest po prostu skandal, co oni #!$%@?ą, będą nam wciskać denną papkę za dodatkowe pare dolarów, najlepiej powieolone x10. JUż czuje w powietrzu jakieś pay 4 win -.-' choć ciężko jest mi sobie
@Lisaros: Z tej rozmowy jasno wynika, że crafting - obecnie dodawany do wszystkiego - to mechanika, która wymaga sporo przemyślenia. Nie za mały, nie za duży i przede wszystkim, co słusznie zauważył @Bethesda_sucks odnośnie wieśków, żeby miał sens i był umotywowany gameplayowo i fabularnie. W wieśkach bardzo lubiłem zbierać zieleninę, bo taka była natura postaci. Natomiast w morowindzie alchemia służyła tylko jako początkowe źródło kasy i chyba punktów inteligencji
@Lisowczyk: Myślę, że trochę przesadzasz. Wg mnie wyniki ankiety i tak są bardzo optymistyczne, jeżeli zestawić je z trendami w innych gatunkach gier. Tu jednak ludzie wyraźnie pokazują, że jeżeli dodatki to przede wszystkim takie rozwijające zawartość dla pojedynczego gracza, a mniej popularne odpowiedzi wskazujące na grę multi zapewne powodowane są sukcesem DOS/DOS2.
Jeżeli będą robili DLC takie jak The White March, to nie mam nic przeciwko, a nawet będę
@wielooczek: trendy w kierunku gier? czy trendy deweloperów chcących wyebić jak najwięcej szmalcu? bo to całkiem spora różnica jak dla mnie. Ja nie mowię o dodatku standalone, czy coś takiego, ale z tego co widać po tenndecyjnych pytaniach ankietowych, raczej będo szli w 10 roznych dodatkowow za mikro gówno płatności. SKANDAL.
@Lisowczyk: Trendy w ogóle w rynku growym. Bo nie oszukujmy się, producenci/wydawcy nie pakowaliby nędznej drobnicy we wbudowanych sklepikach gier, gdyby ludzie tego nie kupowali. Przykład- zbroja dla konia Bethesdy, która chwyciła i to zapoczątkowała.
Poza tym po to właśnie jest ta ankieta, żeby skonsultować się ze społecznością. Eksperymenty z DLC Obsidian miał przy okazji Tyranny, ale to głównie z inicjatywy Paradoxu, i jak również wskazuje ankieta- nie chwyciło.
@wielooczek: ja tam mam wrażenie, że ta ankieta była robiona pod ew. wydawców —żeby mieć podkładkę, że „no widzicie panowie, taką mamy klientelę, że coś takiego nie przejdzie”…
Swoje głosy oddało 55,035 ludzi. To ~3x więcej niż firma spodziewała się uzyskać.
Poniżej skrócona wersja:
Demografia
-3/4 oddających głosy jest w przedziale wieku 20-34 lat
-92% to mężczyźni, 6% kobiety, 2% pominęło pytanie
Top 10 krajów pochodzenia:
1. USA - 25,089
2. UK - 3,939
3. Canada - 3,909
4. Australia - 2,471
5. Germany - 2,431
6. Poland - 1,651
7. Sweden - 1,412
8. France - 1,132
9. Russia - 1,070
10. Finland - 923
Całkiem ładny wynik dla naszego kraju, szóste miejsce w ogóle, trzecie w UE, ponadto "pobiliśmy" ᕦ(òóˇ)ᕤ też Rosję, która przeważnie ma wyższy priorytet dla lokalizacji gier cRPG niż my.
Preferowana platforma do grania
Tu większego zaskoczenia nie ma- ogromna przewaga PC, następnie dużo dalej pojawia Android, PlayStation 4 i konsole przenośne, w takiej kolejności.
Preferowana platforma dystrybucji gier
Choć pierwsze miejsce jest oczywiste i przypada Steamowi, tak drugie jest dość niespodziewane- to cyfrowe sklepy konsol (PlayStation Network, etc.), dopiero potem pojawiają się paczki z bundlami, GOG, itd. Ponadto widać też, że gracze odeszli od pudełkowych wydań.
Kupione DLC od Obsidianu
Najwięcej DLCków zeszło w przypadku Fallouta: New Vegas, gdzie każdy posiadany jest przez 66-70% respondentów.
Drugie miejsce zajmuje Pillars of Eternity, 40% (TWM1) i 38% (TWM2).
Na trzecim miejscu uplasowały się dodatki do Neverwinter Nights 2: Maska zdrajcy (32%) i Gniew Zehira (29%).
Sposób nabywania DLC
- Najpopularniejszą opcją zostało poczekanie na promocję i dopiero wtedy zakupienie dodatków.
- Spora liczba respondentów w komentarzach stwierdziła, że nie zdecydowałaby się na zwrot zakupionej gry, aby zaczekać i zakupić wersję GOTY, choć wstrzymaliby się w ogóle od zakupu gry po zapowiedzeniu dodatków, do czasu ukazania się wydania zbiorczego
- Wielu ludzi uważało, że dostępne odpowiedzi w ankiecie są zbyt ograniczone i nie uwzględniają ilości/jakości/atrakcyjności danych DLC, stąd wielu nie potrafiło oszacować czy zdecydowaliby się na ich zakup pojedynczo, Season Passa, etc.
Preferowana zawartość w DLC
Odpowiedzi jasno pokazują, że w przypadku dodatków respondenci oczekują przede wszystkim rozwinięcia/nowej zawartości dla trybu pojedynczego gracza, od rozszerzenia/nowej kampanii, przez powiększoną reaktywność odzwierciedloną w zakończeniu, rozbudowanie systemu gry (np. o system craftingu czy wyższych limitów poziomów doświadczenia), po zwiększenie ilości kompanów, questów z nimi związanymi czy systemu związków.
Ilość i rozbudowanie DLC
-Większość preferuje mniejszą ilość, jedno lub dwa rozszerzenia, ale za to konkretne, duże pod względem objętości, nawet pomimo dłuższego czasu oczekiwania na ich wyprodukowanie
-Na drugim miejscu mamy kompromis- mieszanka dużych rozszerzeń i małych, wydawane w regularnych odstępach czasowych
-Trzecie miejsce to samodzielne rozszerzenia niewymagające podstawowej wersji gry
Co wywiera wpływ na zakup dodatków
-Zaskoczenia nie ma, decydującym czynnikiem jest cena.
-Potem pojawiają się dopiero: zostanie przekonanym przez osobę, której ufamy/podzielamy gust, opinie innych graczy
-Opinie recenzentów/ocena na Metacritic- 17%- zdecydowanie ważne, 52% umiarkowanie ważne, 31% uważa, że oceny te nie mają najmniejszego znaczenia
Darmowe DLC
69% byłaby bardziej skłonna zakupić grę, jeżeli ta miałaby obiecany pakiet darmowych dodatków
dla 27% nie ma to znaczenia
dla 4% darmowe dodatki byłyby wręcz zniechęcające
Preferowany gatunek gier
Złota trójca to: cRPG, action-adventure (np. Uncharted), strategie (np. seria Cywilizacja).
Najgorsze: gry casualowe (np. Candy Crush) i sportowe
Pełne wyniki i konkluzje firmy pod tym linkiem: https://forums.obsidian.net/blog/9/entry-206-the-results-of-our-recent-dlc-survey/
#crpg #gry #pillarsofeternity #pcmasterrace #rpg
@Bethesda_sucks: Przez pojedyncze przypadki mam na myśli pojedyncze questy. No i nie wiem czemu nie wczytał się obrazek, może przez tę awarię ovh.
@Bethesda_sucks: Myślę, że to zależy, jak grasz. Kiedy pierwszy raz przechodziłem fallouta 2, tak się wkręciłem w ostatni etap głównego wątku, że po jego zakończeniu z przyjemnością wróciłem do grania i kończenia oraz szukania questów na mapie. W Fallout NV z kolei bardzo mnie zaskoczyło, że koniec gry to koniec bez możliwości dalszego grania. Miałem do przejścia jeszcze
@sejsmita: Ale tutaj piszesz o rzeczach, które są dostępne bez względu na to czy zakończysz grę czy nie, więc to ma się nijak do tego co pisałem.
Zapomniałem jeszcze o jednej rzeczy przy okazji tego obrazka, który dodałem: na trzeciej
@Bethesda_sucks: Zdecydowanie. Również nie znam gry, która po finale dodaje coś nowego, nie licząc niejako NG+, ale to liczy się raczej połowicznie w tym wypadku.
Racja. Zbieranie gówien na tony w nadziei, że coś się z tego ułoży to pomyłka, ale to się sprzedaje - prosta psychologia i bebebethesda (oraz inni AAA) osiągnęła w tym mistrzostwo. Crafting najbardziej mi się podobał w baldurze 2, gdzie chodziło o znalezienie wszystkich części wypasionych artefaktów - nie było tego dużo, ale sprawiało frajdę. Albo to albo jak np, w wasteland 2 dc, gdzie sprowadzało się do prostego modowania broni - nic co odciąga od samej gry, nie zapycha ekwipunku, nie zajmuje wiele czasu, ale daje pewne, nieduże, choć zauważalne korzyści. No i plus w w2dc był taki, że crafting wymagał specjalnej umiejętności, a nie że każdy potrafi ze złomu
A tak serio, to te "post ending reacticvity" pewnie wzięło się stąd, że deweloperzy z Japonii w takie coś się bawią całkiem często. Innym wytłumaczeniem może być to, że to jedyna pozycja z "reactivity", a że dla sporej grupy graczy jest to ważne, to zaznaczyli choćby taką pozycję ¯\_(ツ)_/¯
Jeżeli chodzi o przykłady gier.
1. W Falloucie 2 podobała mi się zabawa po skończeniu gry. Można było dostać wiadomą książeczkę ( ͡º ͜ʖ
Dobry crafting, to prosty i ciekawy crafting. The Age od Decadence miało dobry, bo był prosty i przydatny. Świetny był w Baldur's Gate 2, gdzie zbieraliśmy
@Bethesda_sucks: Podobno Divinity Original Sin od Wersji EE ma multi, i jest świetnie oceniana. (sam gram tylko w singla)
Jeżeli będą robili DLC takie jak The White March, to nie mam nic przeciwko, a nawet będę
Poza tym po to właśnie jest ta ankieta, żeby skonsultować się ze społecznością. Eksperymenty z DLC Obsidian miał przy okazji Tyranny, ale to głównie z inicjatywy Paradoxu, i jak również wskazuje ankieta- nie chwyciło.
Myślę