Wpis z mikrobloga

Zastanawia mnie jedna rzecz w #militaria #wojsko #wojna

We wszystkich branżach gdzie używa się ciężkiego sprzętu, używa się traktorów podobnych do rolniczych.
W pracach zrywkowych w lesie.
W budownictwie, jako wozidła lub podpina się pod nie rozmaity sprzęt.
W branży drogowej, np. do czyszczenia dróg.
Oczywiście w rolnictwie.
Ale nie mają szerokiego zastosowania w wojsku. Oczywiście są militarne wersje różnych koparek, ładowarek ale nie o to chodzi. Nie chodzi też o haubicę Archer która ma podwozie zbliżone do wozidła budowlanego.

Dlaczego tak uniwersalny sprzęt który sprawdza się w każdej branży nie jest używany w większej liczbie zastosowań w wojsku?
Powiedzmy, jest nowoczesny ciągnik z napędem 4x4, opancerzony, osiągający 60km/h (tyle wyciągają cywilne ciągniki rolnicze), lepszy niż dowolna ciężarówka terenie. Do tego jednego ciągnika można podłączyć:
- wszelkiego rodzaju uzbrojenie na przyczepie które obecnie jest na stałe na ciężarówkach. Haubice, działa, wyrzutnie, systemy opl,
- opancerzone przyczepy do przewożenia ludzi, medyczne, dowodzenia.
- oczywiście ładunki.
- generatory prądu, systemy łącznośći, radary,
- na przednim zaczepie trał przeciwminowy,
- można sobie zamieniać podwozie kołowe na gąsiennicowe, tak jak na załączonym obrazku(samoróbka, ale są też rozwiązania fabryczne).

+ przyczepy mogą mieć własny napęd przekazywany z traktora.

Wielokrotnie ułatwiona logistyka bo element transportowy jest oddzielony od transportowanego. Weźmy na przykład haubicę Kryl. Żeby mieściła się do samolotów Jelcz musiał zrobić customową ciężarówkę która do niczego innego nie będzie używana. Gdyby haubica była na dobrej przyczepie:
1. byłaby tańsza o cenę ciężarówki,
2. można by zrobić jej masywniejsze podpory.

Gdzie jest haczyk? Dlaczego system ciągnik + coś sprawdza się w we wszystkich branżach oprócz wojska?
Wołam też  #rolnictwo #traktorboners #lesnictwo
J.....n - Zastanawia mnie jedna rzecz w #militaria #wojsko #wojna

We wszystkich br...

źródło: comment_7o2AifCexcdGVk7Grwczk1vCkqvCyMyO.jpg

Pobierz
  • 16
  • Odpowiedz
@Jojne_Zimmerman: Wydaje mi się, że w przyczepach nie wolno przewozić ludzi.
Dopancerzenie zwiększy masę pojazdu, zmniejszy prędkość maksymalną.
W efekcie będziesz miał pojazd o połowę wolniejszy od ciężarówek na drogach, a jednoczesnie mniej sprawny w terenie niż ciągniki gąsienicowe.
  • Odpowiedz
@Jojne_Zimmerman: Zaraz, ale z tą haubicą to sugerujesz, że haubica ciągniona, na przyczepie, ma takie same właściwości co samobieżna? Obecnie liczy się szybkość zmiany stanowiska, odpinanie przyczepy (czy zwykłej ciągnionej haubicy, np. M777) trwa, tak samo ponowne jej podczepienie, to opóźnia reakcję i daje czas przeciwnikowi na ogień przeciwartyleryjski. Jeśli z kolei to będzie jakaś przyczepa, której nie będzie nawet rozłączać przed strzelaniem, praktycznie na stałe połączona z ciągnikiem to gdzie
  • Odpowiedz
@Jojne_Zimmerman: Dawaj mi tu szybko przyczepę z napędami i WOM w ciągniku przystosowany do przekazywania takiego momentu obrotowego. Tzn. są takie cudactwa z przegubem. To się nazywa wozidło technologiczne.( ͡° ͜ʖ ͡°)
To już prędzej coś na kształt hydrodrive z MANa. tzn silniki hydrauliczne w piastach i napęd od pompy. Ale to też w terenie nie jeździ.

PS. Jak chcesz mieć pojazd wysokiej ładowności i mobilności to
  • Odpowiedz
@Jojne_Zimmerman: No przecież jest na ciągniku.( ͡° ͜ʖ ͡°)
1. To sobie będzie radzić w terenie co najwyżej miernie.
2. Jest spora różnica między naczepą, a przyczepą(na przykład taka, że dużo większy procent masy ciągniętej leży na osiach napędowych).
3. Chciałbym zobaczyć jak toto wjeżdża w piach.( ͡° ͜ʖ ͡°)
  • Odpowiedz