Wpis z mikrobloga

Cześć. W tym tygodniu będę zakładał działalność gospodarczą, sporo już poczytałem, ale jeszcze chciałbym kilka rzeczy skonsultować. Stąd moje pytania, z góry dzięki jak ktoś się podzieli doświadczeniem.

1. Z czego będą zyski?
- Umowa z jednym dużym serwisem internetowym, do tej pory umowa o dzieło o prawa autorskie (dziennikarstwo, teksty itp). Możliwość doliczenia VAT. To będzie wyraźna część zysków. Między 2, a 3 tysięcy netto)
- Agencje reklamowe, reklama na stronach internetowych. Kilkaset złotych maks, też możę być VAT
- Google adsense. Też wyraźna część zysków, myślę, że z 2-3 tysięce. Vatu się nie dolicza, bo płaci niby google
- Docelowo mają być też sesje zdjęciowe, ale to pewnie jakieś grosze.

2. Jakie koszty?
- Kupno auta na firmę
- Benzyna (50%)
- Telefon
- Jakiś sprzęt typu laptop, obiektyw do aparatu

Pytanie nr 1 - zdecydowanie warto być VATowcem prawda?

Pytanie nr 2- biuro rachunkowe internetowe czy w takim przypadku lepiej stacjonarne? Myślałem o ifirma. Polecicie czy lepiej jakąś inną firmę?

Pytanie nr 3 - Obecnie wynajmuje mieszkanie. Na adres zameldowania nie mogę się zarejestrować raczej tak? Czy właścicielka będzie miała jakieś "konsekwencje" typu wyższy podatek czy coś jeśli zgodzi się na rejestracje DG?

Póki co chyba tyle. Pozdro

#dzialalnoscgospodarcza #firma #wlasnafirma
  • 26
@JankesPn: wFirma.pl to własna księgowość, w tym pakiecie "darmowym" przez rok masz wszystkie narzędzia do prowadzenia firmy, ale sam się reprezentujesz itd. Nie jest to księgowa.
@JankesPn: wszystko zależy jaki plan wybierzesz, a to determinuje ilość dokumentów kosztowych

- 99 zł jest nataniej, ale jest bardzo niski limit dokumentów - 4 miesięcznie (4 zł za każdy dodatkowy)

- 149 zł jest średni, tutaj jest już 30 dokumentów kosztowych.

Jak dobrze zarządzisz (np. jedna zbiorcza faktura za paliwo) to spokojnie możesz brać ten najtańszy.
@JankesPn: ad 3.
Jeśli właściciel się zgodzi to musi zgłosić ten fakt do urzędu miasta i zapłaci 10x więcej podatek (przy mieszkaniu 50m2 wychodzi jakieś 1000zł). Możesz się dogadać że o tyle więcej zapłacisz za najem a Tobie się i tak będzie opłacać) :)
@JankesPn @makoniko2:

co do rejestracji firmy w wynajmowanym mieszkaniu, to od tego roku US wymaga dokumentu o tytule "zgoda na użyczenie lokalu" i uwaga jeśli rejestrujesz DG np. w domu rodzinnym to musisz mieć zgodę prawnego właściciela.
@makoniko2: Ponadto:

Zgodnie z art. 33 ustawy domniemywa się, że dane wpisane do CEIDG są prawdziwe. W związku z tym dane zgłoszone przez przyszłego przedsiębiorcę powinny być rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym. Należy mieć na uwadze, że w przypadku, gdy podane informacje będą nieprawdziwe, organ ewidencyjny może dokonać wykreślenia firmy z ewidencji. Takie prawo wynika z art. 35 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.


https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zgoda-wlasciciela-na-prowadzenie-dzialalnosci-w-wynajmowanym-lokalu
@GiewontGWT: skąd żeś taki podatek wytrzasnął? przecież kolega nie będzie prowadzić działalności na terenie całego mieszkania, a w przypadku ryczałtu nawet w ogóle nie musi wydzielać pomieszczenia bo i tak kosztów nie odlicza.
@makoniko2 Zmiana danych w CEIDG jest równoznaczna z zmianą danych Twojej firmy.

@ContentNinja będzie VATowcem więc KPIR ale masz rację, nie może wrzucać w DG całego mieszkania bo mu to wywalą że część kosztów to koszty prywatne chyba że faktycznie mieszkanie będzie tylko do celów działalności.

@JankesPn Dobra polecana księgowa. Kawy się napijesz, pogadasz o dokumentach, księgowa też zapyta czy podpowie wiele rzeczy.

Niestety rynek jest mierny i trafić na dobrą księgowość
@ContentNinja: no ja podałem przykład jak wychodzi jak się wrzuca całe mieszanie w koszty, bo przecież można. Dla Wrocławia wychodzi prawie 20 zł / m2 podatku od nieruchomości, na której jest prowadzona działalność