Wpis z mikrobloga

#matura #matura2017 #jezykpolski

HALKO, ZESRANI MATURĄ Z POLSKIEGO?
Rok temu popełniłem wpis robię typowe kopiuj wklej, myślę, że i w tym roku może wam się to przydać. Jakby coś było niejasne piszcie w komentarzach.

UWAGA: LISTA MOTYWÓW I LEKTUR PASUJĄCYCH DO MOICH MOTYWÓW MOJEGO AUTORSTWA (KOPIOWAĆ I WYSYŁAĆ KOMU CHCECIE)

Chyba najlepiej będzie jak napiszę co mam i podzielę się z wami murki, dawajcie w komentarzach co sami ogarniacie na Polski, mam nadzieję, że wam pomogę trochę, zaznaczam, że wybierałem lektury które znam najlepiej, inne oczywiście też mogą pasować (podawajcie propozycje, też chętnie się dowiem!):

1. Lekarz: zawód czy powołanie?

Zawód: P.Bovary (Karol Bovary, był zwykłym lekarzem, nie oddany pracy)
Powołanie: Dżuma (Doktor Rieux, poświęcał się aby pomóc w zwalczeniu epidemii, L.Bezdomni (Judym, poświęcił miłość dla idei)

2. Artsyta-misja: Tutaj najlepiej ukazać różne role i koncepcje jakie wg. epok miał artysta wnosić do literatury

Romantyzm: Dziady (Gustaw-Konrad) Nie-boska (Hrabia i Orcio) Kordian (Kordian)
Artysta kapłan, ma na celu przewodzić ludowi, jest łącznikiem z siłami wyższymi, reprezentuje wyższe wartości niż lud, jest wieszczem

Pozytywizm/Skamandryci: Adam Asnyk "Do młodych", Julian Tuwim "Poezja"
Artysta ma tworzyć sztukę utylitarną, reprezentować sprawy społeczne (Asnyk), reprezentować społeczeństwo "BĘDĘ OSTATNI WŚRÓD RÓWNYCH" (Tuwim)

3. Samotność: skazanie czy wybór?

Skazanie: L.Bezdomni (Judym) odrzucił miłość wybrał samotność dla idei, Dżuma (bohater zbiorowy, społeczność miasta Oran) odizolowani przez epidemię
Wybór: Dżuma (Rambert) mógl uciec, lecz wybrał pomoc w epidemii, Kordian (Kordian) sam chciał zabić cara

4. Manifesty pokoleniowe:

Romantyzm: "Oda do młodości" Adama Mickiewicza (krytyka oświeceniowego racjonalizmu)
Pozytywizm: "Do młodych" Adam Asnyk (poezja ma spełniać fundamenty pozytywizmu: PRACA ORGANICZNA, PRACA U PODSTAW)

5. Obrazy wsi:

Wieś idylliczna: Pan Tadeusz (Soplicowo), Przedwiośnie (Nawłoć)
Wieś realna, ciężka: Chłopi (Lipce), Ferdydurke (Bolimowo) tylko tu z tym realizmem uważać, Przedwiośnie (Chłodek)

6. Młodość: beztroska czy zagrożenie?

Zagrożenie: Przedwiośnie (Cezary który "wplątał" się w niebezpieczną komunistyczną doktrynę) Cierpienia Młodego Wertera (Werter, nieszczęśliwa miłość prowadząca do samobójstwa), Kartoteka (obraz jak wojna miała wpływ na pokolenie Kolumbów)
Beztroska: Ferdydurke (Zuta, córka młodziaków robiła co chciała), Zbrodnia i Kara (Raskolnikow który tworzy sobie wypaczoną koncepcje, że może zabijać innych), Pan Tadeusz (beztroskie życie Tadka i Zosi)

7. Literatura, a państwo:

Przedwiośnie (koncepcje rozwoju Polski: komunistyczna Antoniego Lulka, "gajowszczyzna" Szymona Gajowca, "szklane domy" Seweryna Baryki)
Szewcy (mocno naciągane, wizja państwa po rewolucjach)
Dżuma (naciągane, Oran jako parabola państwa, jak funkcjonuje społeczeństwo w sytuacji ekstremalnej)

Ogólnie tutaj miałem problem z tym tematem.

8. Moralność:

Brak moralności: Moralność Pani Dulskiej (brudy prane w domu, na zewnątrz rodzina idealna), Zbrodnia i Kara (zabicie "ludzkiej wszy, bez skrupułów, lecz z konsekwencjami), Dżuma (Cottard wykorzystuje tragedię do cieszenia się wolnością)
Moralni: Dżuma (Doktor Rieux, pomaga ludziom podczas choroby), L.Bezdomni (Judym pomaga odrzucając miłość), Hamlet (z powodu swoich zasad, nie potrafi przemóc się do zabójstwa ojczyma)

9. Model rodziny:

Tu też miałem problem, bo zazwyczaj widzmy w literaturze rodzinę nieszczęśliwą z problemami, ciężko znaleźć normalną rodzinę.

Rodzina z problemami: Moralność P.Dulskiej (konflikt matki Anieli z synem Zbyszkiem), Tango (konflikt awangardowych rodziców Stomila i Eleonory, z tradycyjnym synem Arturem), Ferdydurke (rodzina Młodziaków z początku tolerancyjna, po intrydze Józia z problemem) Przedwiośnie (problemy matki z wychowaniem i zapanowaniem nad Cezarym)

Rodzina idealna: Biblia (Rodzina Józef, Jezus, Maryja)

10. Literatura klasyczna czy awangardowa?

Klasyczna: Pan Tadeusz (jako epopeja) Lalka (jako przykład realizmu)
Awangardowa: Ferdydurke, Tango, Szewcy, Kartoteka (ukazania groteski, zmiana rzeczywistości itd)

11. Czy jednostka może odpowiadać za losy kraju?

Tak: Wesele (Jasiek zgubił zloty róg, przez co zaprzepaścił szansę na powstanie) Przedwiośnie (koncepcje Lulka, Gajowca mogą przebić się przez społeczeństwo i zdecydować o wyglądzie państwa) Szewcy (Scurvy, Sajetan, Hiperrobociarz wprowadzają po rewolucji swój system rządów, co pomaga im podporządkować innych pod swój tok myślenia)
Nie: Kordian (nie potrafi zabić cara mimo planów) L.Bezdomni (Judym próbuje walczyć z biedą, lecz środowisko lekarzy nie chce mu w tym pomóc, a zaangażowanie jednej osoby to za mało)

12. Stosunek do zniewolenia?

Romantyczny: Dziady cz.III (mesjanizm, Wielka Improwizacja, jednostka ma wyprowadzić ojczyznę na piedestał) Kordian (winkelriedyzm, odmiana mejsnizmu, lecz bez Boga), czyli walka zbrojna, mimo wszystko, każdym kosztem
Pozytywizm i Młoda Polska: Lalka, L.Bezdomni (brak rewolucji, wolność przyjdzie z czasem, pracą osiągniemy wolność) Wesele (osiągniemy wolność dopiero, gdy społeczeństwo będzie zjednoczone)

13. Stosunek do miłości: budująca czy destrukcyjna?

Budująca: Dżuma (miłość pomaga przetrwać Rambertowi), Zbrodnia i Kara (miłość pomaga Raskolnikowowi ( ͡° ͜ʖ ͡°) zmienić się na lepszego człowieka)
Destrukcyjna: Lalka (Wokulski traci pieniądze, zdrowie i czas przez Łęcką #!$%@?) Kordian (próba samobójcza po odrzuceniu przez Laurę), C. Młodego Wertera (samobójstwo po zawodzie miłosnym z Lottą)
UWAGA: L. Bezdomni (miłość choć pełna, to odrzucenie jej dla sprawy wyższej)

14. Model buntu

Przeciw awangardzie: Tango (Artur vs Stomil i Eleonora) Ferdydurke (Józio vs Młodziakowie)
Przeciw klasycyzmowi, formie: Ferdydurke (Miętus vs Bladaczka)
Przeciw zniewoleniu: Dziady cz III (Konrad vs zaborca) Kordian (Kordian vs car)
Przeciw Bogu: Dziady cz III (Konrad porównuje Boga do cara) Tren X (Kochanowski wątpi, że istnieje niebo)Dies Irae (Kasprowicz bluźni na Boga z powodu nieszczęśliwej miłości)

15. Kariera

Spełniona: Lalka (Wokulski bogaci się, staję się ważną osobą na salonach),* *Granica** (Zenon Ziembowicz zostaje burmistrzem Warszawy, jedną z ważniejszych postaci w mieście, KARIERA SPEŁNIONA TYLKO ZAWODOWO)
Niespełniona: Cudzoziemka (Róża nie zostaje skrzypaczką)

16. Realizm czy deformacja?

Realizm: Chłopi, Lalka (jako przykłady powieści realistycznych)
Deformacja: Ferdydurke, Szewcy (przykłady utworów groteskowych

17. Kobieta: fatalna czy anielska?

Fatalna: Makbet (Lady Makbet nawoływała do złego) Biblia (Ewa namówiła do zjedzenia jabłka) Lalka (Łęcka bawiła się i wykorzystywała Wokulskiego) Pani Bovary (Emma zdradzała i wykorzystywała Karola)
Anielska: Przedwiośnie (matka Cezarego, Jadwiga mimo jego zachowania kochała go i mu pomagała) Zbrodnia i Kara (Sonia pomogła Raskolnikowi w przemianie)

18. Realizm czy utopia: wizje świata?

Realizm: Przedwiośnie (koncepcja Gajowca), Lalka (ukazanie codzienności Warszawy), Chłopi (realizm życia na wsi)
Utopia: Przedwiośnie (IDEA SZKLANYCH DOMÓW!) Pan Tadeusz (idylliczne życie w Soplicowie)

19. Literatura wobec tradycji i obyczajów:

Tradycje: Tango (odrzucenie tradycji przez Stomila i Eleonorę) Potop (sakralizacja tradycji szlachty i polskiej waleczności)
Obyczaje: Pan Tadeusz (zachowania na dworku, powtarzane rytuały) Chłopi(życie według czasu agrarnego, kultywowanie świąt katolickich i staropolskich) Moralność Pani Dulskiej(odrzucenie obyczajów w domu, pokazówka na zewnątrz)

20. Postawy po zbrodnii

Zbrodnia i Kara (panika, okazuje się, że Raskolnikow mylił się z teorią o wyższości innych) Makbet (każda kolejna zbrodnia, staje się dla niego większym ciężarem i prowadzi do następnej)

21. Obraz małej ojczyzny:

Sklepy Cynamonowe (Drohobycz jako miejsce dorastania Józefa) Chłopi (Lipce, wieś jest praktycznie całym światem jej mieszkańców) Dżuma (Oran staję się całym światem mieszkańców po izolacji)

22. Theatrum Mudni (życie jest sceną, sztuką, my aktorami)

Makbet(Makbet w obliczu śmierci twierdzi, że człowiek jest marionetką, gdy skończy scenariusz umiera) Lalka (Rzecki obserwując lalki w sklepie, twierdzi, że są ona marionetkami podobnie do wszystkich ludzi którzy gnają za karierą i pieniędzmi)

23. Apokalipsa

Szewcy (rewolucja prowadzi do apokalipsy) Kartoteka (wojna zniszczyła umysły była apokalipsą spełnioną)
  • 8
  • Odpowiedz
@parooow: Ja użyłem w poprzednim roku do rozprawki z tematu "Czy warto kochać, jeśli miłość może być źródłem cierpienia?" fragmentów z "Studium w szkarłacie" Arthura Conana Doyle'a. Cała historia Jeffersona Hope'a i Lucy Ferrier nadaje się do jakiegokolwiek tematu o miłości.
  • Odpowiedz