Wpis z mikrobloga

Korzystając z chwili wolnego czasu postanowiłem przybliżyć wam czym różnią się silniki turbo od wolnossących. I dlaczego zdecydowałem się na taki, a nie inny sposób modyfikowania samochodu.

Podstawowa wiedza, moc silników generowana jest paliwem, ale samo paliwo nic nie da, potrzebny jest również tlen, z takiej mieszanki każda jednostka może generować moc.

Silniki wolnossące/niedoładowane same zasysają powietrze, dlatego w pogoni za mocą przedewszystkim zmienia się w nich kolektory (wydajność przepływów), wałki (czas otwarcia komory spalania), tłoki (doprężenie - zmniejszenie komory spalania), doloty (łatwość przepływu powietrza), wydechy (łatwość pozbycia się spalin z silnika, z czym za duży wydech spowoduje wzrost mocy, ale spadek momentu obrotowego, dobrze dobrany wydech powoduje wzrost w każdym zakresie).

Silniki Turbo/doładowane same zasysają powietrze na jałowych obrotach, w momencie wcisniecia gazu, przepalane spaliny generują ciśnienie na gorącą stronę turbosprężarki - poprzez oś generuje ona siłę która napędza stronę zimną sprężarki, w ten sposób generowane cisnienie na wydechu, buduje ciśnienie na dolocie. Aby uzyskać w nich moc, modyfikuje się doloty (powiększa się intercooler-y w celu zmniejszenia temperatury powietrza), wydechy (montuje się duże wydechy które gwarantują pełny luźny przepływ), wtryskiwacze (montuje się większe wtryski, aby zapewnić silnikowi więcej paliwa), zmienia się sprężarki (na większe które budują większe doładowanie).

Silniki z kompresorami zasada działania jest podobna jak w turbo, tylko sprężarka nie jest napędzana gazami wylotowymi silnika tylko obrotami silnika i przenoszone paskiem klinowym. Doładownie budowane jest bardziej liniowo, nie występuje tutaj turbo lag.

Wracając do mojego auta, zdecydowałem się na wsadzenie turbo, pewnie pytacie czemu nie kompresor, czemu nie modyfikowanie silnika N/A.
Buduje silnik turbo z prostych względów, uzyskanie mocy w tym przypadku jest najtansze do efektów jakie uzyskujesz. Za wsadzone około 15-20tys zł, prawie podwoję moc mojego silnika, za 15-20 tys zł przy modyfikacji silnika wolnossącego, zakułbym silnik korby tłoki, zmienił wałki, kolektory, wtryski, i kasa by się skończyła - uzyskałbym około 300KM, gdzie w przypadku wysadzenia silnika muszę budować silnik od nowa. W moim przypadku - Turbo na seryjnym silniku, mogę wymienić sam słupek, co kosztuje około 3000-4000zł, a moc jaką uzyskuję jest zdecydowanie większa.
Teraz porównanie turbo z kompresorem, w przypadku jazdy autem mając prędkość około 150km/h silnik trzyma jakieś 4500RPM, w przypadku kompresora auto będzie jechało cały czas doładowaniem, przez co musi palić sporo więcej paliwa, w przypadku silnika turbo, jadąc z lekko uchyloną przepustnicą, auto jedzie na bardzo niskim doładowaniu, w zależności do obciążenia.

#carboners #motoryzacja #motoryzacjaboners #jdm #jdmboners #honda #tuning #typer #ciekawostkimotoryzacyjne #projektdc5
kwiatu - Korzystając z chwili wolnego czasu postanowiłem przybliżyć wam czym różnią s...

źródło: comment_j78P5EIS9hbIpQ3BuE2Nu7NgQk60jGGU.jpg

Pobierz
  • 34
  • Odpowiedz
@kwiatu w końcu coś pożytecznego na mirko ;-) za czasów magazynu GT, też się interesowałem tuningiem mechanicznym. Uwielbiałem też grać w Gran Turismo (to GT i magazyn GT :-D)
  • Odpowiedz
@kwiatu: > Za wsadzone około 15-20tys zł, prawie podwoję moc mojego silnika, za 15-20 tys zł przy modyfikacji silnika wolnossącego, zakułbym silnik korby tłoki, zmienił wałki, kolektory, wtryski, i kasa by się skończyła - uzyskałbym około 300KM, gdzie w przypadku wysadzenia silnika muszę budować silnik od nowa. W moim przypadku - Turbo na seryjnym silniku, mogę wymienić sam słupek, co kosztuje około 3000-4000zł, a moc jaką uzyskuję jest zdecydowanie większa. <
  • Odpowiedz
@bsbs: Jasne ze tak jest że warto mieć zakuty motor, TYLKO, zakuty motor jest luźniej spasowany, wypadałoby go bardziej rozgrzewać przed każdą jazdą, jeśli dalej będę chciał iść w generowanie większej mocy to wtedy będę zakuwał i pakował większe doładowanie. Obecnie skupiam się na soft turbo - czyli sprężarce dobranej do pojemności - która nie wstanie mega szybko.
Apropo skoku doładowania - przy obecnym standardzie elektorniki i używaniu zaworu mac -
  • Odpowiedz
@kwiatu CA18DET i nie będę podnosił mocy. Na dzień dobry będzie remont i wymagane przeróbki. Niby jak czytam na forum turbokillers to ludzie śmigają na tym silniku to może tragedi nie ma.
  • Odpowiedz
serii LS


@kwiatu: LS to już całkiem inna technologia ;) Magnum w Jeepie bazuje na LA a to już lata '60. mimo to 5.9LX był w gamie Jeepa najszybszym suvem aż do wprowadzenia srt8 i Hemi.
  • Odpowiedz
Wołam przez MirkoListy plusujących ten wpis (84)

Nie chcesz być wołany/a jako plusujący/a? Włącz blokadę na https://mirkolisty.pvu.pl/call lub odezwij się do @IrvinTalvanen

Uważasz, że wołający nadużywa MirkoList? Daj znać @IrvinTalvanen

! @ykuleczka @strumienzgor @KingFight @SkiB4 @JanuszProgramowania @kowzan @agnad @Szybki_Antek @Aerodeckvv @panicze @elvisiako @kpong @grz3so_o @niezawodny @Ulica @Rudszy_132 @Rabsztok @NzeroZeroB @Mazur9 @sugardaddy
  • Odpowiedz