Wpis z mikrobloga

@sylwke3100: po krótce. Stolicą niemieckiego śląska za zaborów i wczesniej były Gliwice, wiec po odzyskaniu ziem, głupio tak było po prostu zamienić stolicę na stolicę i herby tylko pozmieniać, więc powstał polski ośrodek niedaleko. To takie moje przemyślenia, które wywnioskowałem z dotychczas pozyskanej wiedzy
@sylwke3100: Generalnie mogły być to Piotrowice czy Bogucice a Katowice byłyby dzielnicą. Wg mnie planiści potrzebowali nowego miejsca żeby stworzyć coś od nowa, takie spore pole do popisu, a Katowice miały już dobre połączenie kolejowe i drogowe na linii północ południe jak i wschód zachód, więc to wykorzystali.
@Diplo: Kolej jak już to Wrocław - Granica (chyba Mysłowice)
@Balcar: To wiadomo ale względnie dalej patrząc np na takie Szopienice które do 1870 miały na swoim terenie aż dwie linie kolejowe do Wrocławia i namiastkę przemysłu a niezależność trwała aż do 1960 kiedy miasto Szopienice (Dzisiejsze Szopienice-Burowiec, Janów i Dąbrówka) zostało włączone do Katowic
@sylwke3100: przyczyniła się do tego głównie Kolej Górnośląska. Potem okazało się, że położenie Katowic jest doskonałe i powstały połączenia z innymi niż tylko Wrocław miastami, także na wschodzie. Bliskość granicy (w zasadzie obu granic) wspomagała handel, a Rawa, która wtedy była większą rzeką - rozwój przemysłu.

Natomiast to jeszcze nie przesądzało, bo w 1918 roku Katowice ciągle były znacznie mniejsze niż Bytom czy szczególnie Gliwice. Ale po powstaniach śląskich Katowic były