Wpis z mikrobloga

#ux #ui #grafika #design

Siemano graficzne świry, dizajnerzy i wanna-be dizajnerzy.
Chcę się z Wami podzielić swoimi przemyśleniami o branży graficznej, dać kilka dobrych rad i zdradzić sekret: co robić, żeby zarabiać kasę jako dizajner na poziomie legendarnych programistów 15k ('koledzy go nienawidzą, odkrył jeden prosty sposób')... ( ͡º ͜ʖ͡º)

tl;dr w spoilerze:


Lvl 31 here, grafikę użytkową robię komercyjnie od 14 lat. Zacząłem w 2001, w 2003 projektowałem już za hajs. Layouty www, bannery, rzeczy do druku, logosy, całe identyfikacje itd. Wszystko co się da. Miałem okazje pracować dla małych firm, startupów, jak i dla wielkich biznesów (producenci aut, telekomy, firmy energetyczne, banki...). Kilka lat temu odczułem, że jestem już tym zmęczony. Nie chcę już robić kolejnej stronki, kolejnego gównianego bannerka. A tym bardziej nie chcę mieć już nigdy więcej do czynienia z branżą reklamową.

4 lata temu zacząłem pracę na stanowisku User Interface designer i była to moja najlepsza decyzja zawodowa w życiu. Od tego czasu zajmuję się już tylko UI w firmach IT - aplikacje internetowe, aplikacje mobilne, hardcorowe backendowe interfejsy dla administratorów itd. A obecnie odszedłem też już w dużej mierze od grafiki na rzecz projektowania UX i zarządzania.

Dlaczego warto zajmować się UI?
- duży wzrost zarobków (no kurde, w końcu robisz w IT)
- mniej stresu: terminy nie są tak wariackie jak w agencjach reklamowych, zwłaszcza, jeśli jesteś designerem in-house
- (prawie nigdy) nie musisz walczyć z ludzkim gustem
- tworzysz produkty, z których ludzie korzystają na co dzień. Nawet po kilka godzin dziennie, jeśli to ich narzędzie pracy. Robisz coś ważnego, czujesz satysfakcję.

A teraz kilka rad, co robić by być w tym dobrym:

1. Sketch is the king
Jeśli naprawdę myślisz o tym poważnie, musisz zainwestować w Maca i zacząć używać Sketcha http://www.sketchapp.com Ten program staje się standardem w branży, i jeśli chodzi o UI design, to po prostu miażdży Photoshopa pod każdym względem. To jak przesiadka z buldożera do Ferrari.
2. Robisz aplikację mobilną? Poznaj design guidelines dla wybranej platformy
Apple: https://developer.apple.com/ios/human-interface-guidelines/overview/design-principles/
Android: https://developer.android.com/design/index.html
3. O ile to możliwe, projektuj na prawdziwych danych.
Twój design, na którym widać śliczną buźkę usera i imię nazwisko 'Emma Watson' na pewno wygląda ładnie. A co, jeśli prawdziwy user będzie się nazywać Donaldus Trumpowsky-Kovalsky? Inny przykład: pokazujesz przykładową cenę produktu $30. Co w przypadku, gdy będzie $1,300.90, zmieści się? Projektuj dla życiowych scenariuszy.
4. Bądź dokładny!
Rób równe marginesy. Gdy coś ma być kwadratowe, to niech będzie idealnie kwadratowe. Korzystaj z gotowych bibliotek UI z Androida/iOS. Dbaj o to, żeby na wszystkich widokach poszczególne elementy wyglądały tak samo. W Sketchu ułatwią Ci to style tekstów i symbole. Po pierwsze pokaże to Twoją dbałość o detale, co jest naprawdę ważne w tej branży, a po drugie ułatwi pracę developerom. Tip: Sketch ma genialny system pomiarów odległości między elementami.
5. Nie wymyślaj koła na nowo
[Ten punkt odnosi się do ludzi, którzy projektują całą aplikację i nie otrzymują makiet od działu UX]
Potrzebujesz formularza logowania do appki? Może w appce Endomondo fajnie to zrobili. Filtrowanie? Ciekawe, jak rozwiązało to OtoMoto. Nie mówię, żeby chamsko zżynać, ale warto wzorować się na rozwiązaniach, które ludzie znają i które są przetestowane. Choć jak mawiał Picasso - 'dobrzy artyści kopiują, wielcy artyści kradną' ( ͡° ͜ʖ ͡°)
6. Ułatwiaj sobie życie
Jeśli projektujesz appkę mobilną w Sketchu, koniecznie zainstaluj na swoim telefonie darmową appkę Sketch Mirror - będziesz miał podgląd projektowanego designu na żywo. Niesamowicie przyspiesza to pracę, bo na bieżąco widzisz efekt w skali 1:1.

To tyle na dziś, w przypływie weny :) Może uda mi się Was zainspirować do innej ścieżki rozwoju. Jeśli będzie zainteresowanie, postaram się pisać cyklicznie na różne około-dizajnerskie tematy.
  • 20
  • Odpowiedz
@bastianbastiante:
Akurat wybrałem UI jako pierwszy kierunek i rzeczywiście, w dużym stopniu pokrywa się to z rzeczywistością. Wydaje mi się, że jednak na stronach też można zarobić dość przyjemnie. Sporo jest dashboardów itp które robi się podobnie jak aplikację.
możesz odblokować prywatne?
  • Odpowiedz
@najman: tak jak wspomniałem we wpisie, z czasem nastąpiło naturalne przejście z UI w kierunku UX. Research czasem robię (warsztaty z klientem, benchmarking, testy usability), ale głównie projektuję interakcję, architekturę informacji, i generalnie spójność produktu. GUI też, bo nadal to lubię.
  • Odpowiedz
@Dzwoneg:
- testy zdalne z userami (pokazują swój ekran i patrzymy w jaki sposób korzystają z softu)
- testy na żywo (userzy przychodzą do nas lub gdzieś się spotykamy, np. u klienta)
Nagrywamy je do późniejszej analizy.
Takie testy można prowadzić zarówno na już gotowym sofcie, jak i na prototypach zbudowanych w Invision lub Marvel (ja akurat preferuje Marvel http://www.marvelapp.com)

Oprócz tego robimy też tzw. testy partyzanckie, z innymi osobami
  • Odpowiedz