Wpis z mikrobloga

@CanisLupusLupus: @ja_tylko_chce_nocny:

To też jest samolot. Tak samo jak wznoszący się świecą każdy inny samolot jest samolotem.


Mógłbym się z tym ewentualnie zgodzić, tylko że drugie zdanie jest trochę maślano-maślane ;)

A takie cudo jako to z obrazka? To Twoim zdaniem nie jest samolot, tylko tilt-rotor jak Osprey, tak? Tylko że ma ducted fans.
Ale od tilt-rotora do tilt-jeta jak np. VJ-101 niedaleko. A od tilt jeta tylko krok do
ocishy - @CanisLupusLupus: @jatylkochce_nocny:
 To też jest samolot. Tak samo jak wzn...

źródło: comment_gphnfiiCa3WHDKmEYxz5y4qZTVv2MaSF.jpg

Pobierz
@ocishy: Oczywiście, że granica jest płynna. Ale nie aż tak bardzo płynna, jak sądzisz.

Decydujące jest to, że w przypadku śmigłowca wirnik wytwarza zarówno siłę nośną, jak i ciąg zawsze wokół pionowej osi obrotu. Nie ma wirnika, nie ma śmigłowca.
@CanisLupusLupus: Ale ja pytałem bardziej o granicę między samolotem a takim VTOL jak Osprey. Ze śmigłowcami nie mam problemu wielkiego. Choć takie śmigłowce z dodatkowym napędem w poziomie i skrzydłami to już dziwolągi. Albo takie samoloty z ducted fans w skrzydlach/płacie nośnym (jak choćby UAV Manta)
Domyślam się że wtedy gdy większość siły nośnej jest już wytwarzana na płacie, a nie na śmigłach


@ocishy: Właśnie tak. Chociaż może też latać długodystansowo jako śmigłowiec, oczywiście wolniej, ale może.

Co do Cheyenne'a:

At high speeds, the amount of lift provided by the wings, along with thrust from the pusher prop, reduced the aerodynamic loading of the rotor. At such speeds, the rotor produced 20% of the lift and could