Wpis z mikrobloga

CIEKAWOSTKI O CRS-2

http://florydziak.com/blogger/2016/12/ciekawostki-o-crs-2.html

Bardzo ciekawa prezentacja, dowiadujemy się z niej wielu rzeczy:

SpaceX zaoferował lądowanie Dragonów 2 na silnikach w KSC (to wymóg!), Sierra Nevada Dream Chaser ma także lądować w KSC

towarowy Dragon 2 ma cumować automatycznie

nie bardzo wiadomo za co Orbital dostał kontrakt na CRS-2, skoro wymagania były inne – przede wszystkim wymagano możliwości powrotu towarów z ISS.

Sierra Nevada dostała kontrakt jako że jedyna zaoferowała powroty z ISS z niewielkimi przeciążeniami

SpaceX ma obecnie ponad 4500 pracowników

SpaceX dostarczył już 15800 kg na ISS i przywiózł 12100 kg na Ziemię

SpaceX ma nadal 11 misji do wykonania w ramach CRS-1

W ramach CRS-2 SpaceX ma 6 misji

wszystkie misje CRS-2 będą wykonane Dragonem 2

Dragon 2 w wersji towarowej będzie zawsze lądował na silnikach w KSC

Dragon 2 ma znacznie większą ładowność w stosunku do Dragona 1

w ramach misji CRS-11 poleci używany Dragon 1 – oryginalnie NASA chciała nowe Dragony do każdej misji, ale SpaceX udowodnił że używany Dragon 1 jest bezpieczny i NASA zezwoliła na użycie

lądowanie na silnikach planowane jest także dla załogowych Dragonów 2, ale to dopiero jak bezzałogowe udowodnią że jest to niezawodne i bezpieczne

lądowanie w KSC pozwoli na błyskawiczne dostarczenie eksperymentów w ręce naukowców, było to wymaganie programu CRS-2

SpaceX mówi że największym problemem były przecieki słonej wody po lądowaniach i najwięcej pracy związane było z zabezpieczeniem kapsuły przed tym

Sierra Nevada buduje adaptery do cumowania Cygnusów dla Orbital ATK

Dream Chaser pomimo że jest wielokrotnie mniejszy niż Space Shuttle, jest w środku większy (objętość pod ciśnieniem)

następny egzemplarz Dream Chaser’a jest gotowy i niedługo zaczynają się testy

Sierra Nevada planuje wiele zastosowań dla Dream Chaser’a – począwszy od towarów, poprzez loty załogowe, misje naukowe, misje naprawcze satelitów (np. misja do Hubble) itp.

Obecnie są w USA dwa lotniska które mają certyfikację do lądowań Dream Chaser’a – jedno w Houston, TX a drugie w Huntsville, AL. 11 innych lotnisk pracuje nad certyfikacją

Dream Chaser mieści się w ładowni C-5 (i pewnie Antonova) – może wylądować w dowolnym miejscu na świecie a potem zostać przywieziony do KSC

technologia która powstała w ramach Dream Chaser’a ma być wykorzystana w planowanej przez NASA stacji kosmicznej na orbicie Księżyca

towarowy Dream Chaser nie ma silników do ratowania pojazdu w razie awarii rakiety nośnej – w sumie ma to sens, bo będzie zaczopkowany i silniki były nieprzydatne

Dream Chaser ma być używany do 30 razy

pani z NASA mówi że gdyby jeszcze jedna misja bezzałogowa się nie udała to byłby poważny problem

w ramach CRS-2 w kontrakcie są wymogi na start zgodnie z harmonogramem i na większą niezawodność

Polska może kiedyś zamówić misję od Sierra Nevada -pojazd miałby Polską flagę i wylądował by na lotnisku w Polsce

#spacex #florydziak #kosmos #mirkokosmos #eksploracjakomosu #ciekawostki #sierranevada #nasa
nawon - CIEKAWOSTKI O CRS-2

http://florydziak.com/blogger/2016/12/ciekawostki-o-cr...
  • 3
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

ATK - Alliant Techsystems, predecessor to Orbital ATK
KSC - Kennedy Space Center – Centrum Kosmiczne im. Kennedy’ego – centrum kosmiczne na Cape Canaveral, zarządzane przez NASA.
CRS-1 - 2012-10-08|F9-004, first CRS mission; secondary payload sacrificed
ISS - International Space Station – Międzynarodowa Stacja Kosmiczna – międzynarodowy, zamieszkały satelita, umieszczony na niskiej orbicie okołoziemskiej.
CRS-2