Wpis z mikrobloga

O tym, jak osiągnęłam drugi w życiu spory sukces w trudnym kontakcie z pacjentem :)

Na dzisiejszych zajęciach dostaliśmy klasyczne zadanie - tu jest dziecko, zbierzcie wywiad i zbadajcie.
Porozmawialiśmy przez dłuższą chwilę z mamą czterolatka, na koniec zapytaliśmy, czy możemy zbadać jej dziecko.
- Jeśli się da zbadać to oczywiście.
Wchodzimy do sali, witamy się z chłopcem, myjemy ręce.
- Cześć Kuba. My jesteśmy studentami, uczymy się jak być doktorami. Jak się czujesz? - próbuję wyczaić, czy chłopiec chociaż na nas popatrzy.
Dziecko nic nie odpowiada. Trochę się pewnie speszył. Mama wyjaśnia - on od osób w fartuchach trzyma się na dystans.
- Możemy cię zbadać?
Mały przerywa oglądanie bajki i kuli się, chowa telefon, na którym oglądał, pod kołdrę.
- A co oglądasz? Bajkę? Daj popatrzeć, ja się nie znam na bajkach a sama bym obejrzała coś ciekawego. Podoba ci się?
Pokazał mi ekran z jakąś bajką. Rzeczywiście, nie znam się na dzisiejszych bajkach dla kilkulatków...
- Ale super panda! - podtrzymuję wątek. Ktoś z grupy próbuje jeszcze raz:
- A słuchaj, może zrobisz sobie na moment przerwę i zatrzymamy bajkę i pozwolisz nam tylko przyłożyć słuchawkę do plecków?
Kuba po chwili niepewności i naciągania kołderki niechętnie i ze skrzywioną miną, ale pozwolił się osłuchać. Na tyle dzieci przeważnie pozwalają, ale tyle asystentom zwykle nie wystarcza.
Posłuchaliśmy.
Stałam obok niego i udając głaskanie po główce szukałam ewentualnych powiększonych węzłów chłonnych. Pochylam się nad dzieckiem i dalej próbuję nawiązać jakąś nić porozumienia:
- Ale masz czadową małpkę na koszulce! Lubisz małpki?
- Tylko na obrazkach - podpowiada mama.
- Spójrz na zeszyt Adama, ile tu zwierzątek! Poszukamy małpki? - a dalej delikatnie masując chłopca za uszami i po szyi szukam węzłów.
- Chyba tu nie ma małpki... Kubuś, a pokazałbyś mi ząbki? - chciałam obejrzeć ewentualne ślady po przebytej jakiś czas temu infekcji w buzi.