Wpis z mikrobloga

Japoński z Wykopem! #japonskizwykopem #japonia

Odcinek 18. (była dziura w numeracji) Kraftwerk - Dentaku

Stały wstęp:


======

Nie, to nie jest offtop. Zespół Kraftwerk wykonał jeden ze swoich utworów Taschenrechner / Pocket Calculator po japońsku - pod tytułem Dentaku.

Samo słowo 電卓 dentaku ma takie samo znaczenie. Kiedy zabierzemy się za znaki, okazuje się, że ani "kieszonkowe", ani "liczydło" nijak się tam nie znalazło. Jest bowiem 電 "elektryczność" oraz 卓 "stół, biurko". Kalkulator okazuje się jakby tożsamy z komputerem desktopem.

A jak idzie tekst?

僕は音楽家、電卓片手に Boku wa ongaku-ka, dentaku kata-te ni

足したり、引いたり Tashitari, hiitari

操作して、作曲くる Sousa shite, sakkyoku suru

このボタン押せば、音楽奏でる Kono botan oseba, ongaku kanaderu

Boku wa ongakuka "Jestem muzykiem". Boku to jedno ze słów na "ja", tutaj mamy to bardziej poufałe. Ongaku to "muzyka", złożona z "dźwięku" 音 i "radości" 楽. "Muzyk" powstaje z dołączenia do tego 家, czyli "eksperta, wykonawcy".

Dentaku katate ni "Kalkulator w ręce". Słowo katate dosłownie oznacza "prawą rękę", a praktycznie "jedną rękę". Do ręki przyczepione jest ni - partykuła od dopełnienia, odpowiada na pytania "gdzie, kiedy" itp.

Tashitari, hiitari, sousa shite, sakkyoku suru "Dodaję, odejmuję; wykonując działania, komponuję". Dodawanie i odejmowanie (dosłownie "ciągnięcie") to odpowiednio 足す tasu i 引く hiku. Tutaj mamy do czynienia z końcówką -tari, która służy do wyliczania czynności. Dalej mamy 操作 sousa, czyli "operacje, przetwarzanie". A do sprowadzenie tego do czasownika wystarczy omówione wczoraj suru. To samo mamy zaraz potem, z wyrazem 作曲 sakkyoku "kompozycja".