Aktywne Wpisy
panthererose +6
Dzisiaj byłam pierwszy dzień w nowej pracy, oczywiście dzień zapoznawczy nie tylko z obowiązkami, ale również z współpracownikami. Wdałam się w rozmowę z dziewczyną starszą ode mnie o 2 lata na temat związków i ogólnie relacji. Powiedziała mi, że zerwali z chłopakiem w kwietniu po 5 latach związku i wspólnego mieszkania u niego. Chciałam wyjść na empatyczną, dlatego zapytałam się jak daje sobie radę i czy jakoś udało jej się zapomnieć. Dziewczyna
Stream SpaceX na YouTube pełny
Stream SpaceX na YouTube techniczny, bez komentarza
Multistream - do wyboru streamy spacex, nasa, osobny licznik, komentarze z reddita i spacexstats, kanał IRC, tylko audio, radio centrum kosmicznego KSC i wizualizacja trajektorii lotu
Stream SpaceX na Livestream
Stream NASA
Stream NASA na YouTube
troszkę informacji od florydziaka o tym czego należy oczekiwać:
• tankowanie rakiety rozpocznie się 35 minut przed startem
• start planowany jest na 16:43 mojego czasu - w Polsce będzie wtedy 22:43
• maksymalne ciśnienie aerodynamiczne następuje po minucie i 11 sekundach od startu
• silniki pierwszego stopnia mają pracować dwie minuty i 30 sekund
• cztery sekundy po wyłączeniu silników następuje separacja 1 i 2 stopnia a siedem sekund później uruchomienie silników drugiego stopnia
• pierwsze uruchomienie silników 1 stopnia po separacji (tzw. boostback burn mający na celu ograniczenie odległości w jakiej spadnie pierwszy stopień) ma nastąpić około 4 minut po starcie. Dziś należy spodziewać się do 30 sekund pracy silników - barka jest dość blisko brzegu i rakieta będzie musiała sporo wyhamować. Pracują oczywiście trzy z dziewięciu silników - tylko trzy silniki F9 mają zamontowane zbiorniczki TEA/TEB pozwalające na ich uruchomienie w czasie lotu. Uruchomianie silników na platformie następuje dzięki systemowi zasilania ich TEA/TEB zainstalowanego na platformie (który był odpowiedzialny za jeden nieudany start kilka lat temu).
• następne uruchomienie silników (tzw. reentry burn) mające na celu zmniejszenie prędkości z jaką rakieta wchodzi w atmosferę odbędzie się około 7 minut po starcie. Znowu użyte będą 3 silniki; będą one pracowały przez około 20 sekund. Rakieta znajduje się wtedy na wysokości około 70 kilometrów. Dzięki temu uruchomieniu silników zmniejsza się prędkość rakiety z 1.3 km/s do około 250 m/s.
• rakieta spada sobie swobodnie przez następne kilkadziesiąt sekund celując w barkę za pomocą "tarek" (grid fins) - działają one bardzo efektywnie przy naddźwiękowych prędkościach, jednak ich efektywność gwałtownie maleje przy prędkościach bliskich prędkości dźwięku. Wtedy F9 musi korzystać z dodatkowych silników rakietowych zamocowanych na szczycie rakiety a napędzanych sprężonym azotem.
• ostatnie uruchomienie silników następuje około 8 minut od startu - tym razem używany jest jedynie centralny silnik. Jak pisałem kilkanaście (a może kilkadziesiąt) postów wcześniej, hamowanie jednym silnikiem zajmuje kilkanaście sekund i pozwala na precyzyjne ustabilizowanie rakiety i trafienie w barkę. W przypadku hamowanie trzema silnikami, cały manewr trwa tylko kilka sekund i jest znacznie mniej czasu na stabilizację rakiety i trafienie w platformę. I przede wszystkim na wyhamowanie na czas. Nogi są rozkładane około 10 sekund po rozpoczęciu hamowania - chodzi przede wszystkim o to żeby nie zmiękły rozgrzane płomieniami z silnika. Wcześniejsze rozłożenie nóg mogło by pomóc w hamowaniu rakiety zwiększając opór aerodynamiczny, jednak nie wiadomo czy nie wymagało by to przeprojektowania ich - nie jest jasne czy nogi rozkładają się grawitacyjnie (rakieta ostro hamuje i wystarczyło by otworzyć zamki nóg by te się gwałtownie otworzyły), czy mają one jakąś pomoc od systemu pneumatycznego rakiety.
#spacex #florydziak #kosmos #eksploracjakomosu #nasa