Wpis z mikrobloga

Za 2 godziny start rakiety SpaceX misji CRS-8

Stream SpaceX na YouTube pełny

Stream SpaceX na YouTube techniczny, bez komentarza

Multistream - do wyboru streamy spacex, nasa, osobny licznik, komentarze z reddita i spacexstats, kanał IRC, tylko audio, radio centrum kosmicznego KSC i wizualizacja trajektorii lotu

Stream SpaceX na Livestream

Stream NASA

Stream NASA na YouTube

troszkę informacji od florydziaka o tym czego należy oczekiwać:

tankowanie rakiety rozpocznie się 35 minut przed startem

start planowany jest na 16:43 mojego czasu - w Polsce będzie wtedy 22:43

maksymalne ciśnienie aerodynamiczne następuje po minucie i 11 sekundach od startu

silniki pierwszego stopnia mają pracować dwie minuty i 30 sekund

cztery sekundy po wyłączeniu silników następuje separacja 1 i 2 stopnia a siedem sekund później uruchomienie silników drugiego stopnia

pierwsze uruchomienie silników 1 stopnia po separacji (tzw. boostback burn mający na celu ograniczenie odległości w jakiej spadnie pierwszy stopień) ma nastąpić około 4 minut po starcie. Dziś należy spodziewać się do 30 sekund pracy silników - barka jest dość blisko brzegu i rakieta będzie musiała sporo wyhamować. Pracują oczywiście trzy z dziewięciu silników - tylko trzy silniki F9 mają zamontowane zbiorniczki TEA/TEB pozwalające na ich uruchomienie w czasie lotu. Uruchomianie silników na platformie następuje dzięki systemowi zasilania ich TEA/TEB zainstalowanego na platformie (który był odpowiedzialny za jeden nieudany start kilka lat temu).

następne uruchomienie silników (tzw. reentry burn) mające na celu zmniejszenie prędkości z jaką rakieta wchodzi w atmosferę odbędzie się około 7 minut po starcie. Znowu użyte będą 3 silniki; będą one pracowały przez około 20 sekund. Rakieta znajduje się wtedy na wysokości około 70 kilometrów. Dzięki temu uruchomieniu silników zmniejsza się prędkość rakiety z 1.3 km/s do około 250 m/s.

rakieta spada sobie swobodnie przez następne kilkadziesiąt sekund celując w barkę za pomocą "tarek" (grid fins) - działają one bardzo efektywnie przy naddźwiękowych prędkościach, jednak ich efektywność gwałtownie maleje przy prędkościach bliskich prędkości dźwięku. Wtedy F9 musi korzystać z dodatkowych silników rakietowych zamocowanych na szczycie rakiety a napędzanych sprężonym azotem.

ostatnie uruchomienie silników następuje około 8 minut od startu - tym razem używany jest jedynie centralny silnik. Jak pisałem kilkanaście (a może kilkadziesiąt) postów wcześniej, hamowanie jednym silnikiem zajmuje kilkanaście sekund i pozwala na precyzyjne ustabilizowanie rakiety i trafienie w barkę. W przypadku hamowanie trzema silnikami, cały manewr trwa tylko kilka sekund i jest znacznie mniej czasu na stabilizację rakiety i trafienie w platformę. I przede wszystkim na wyhamowanie na czas. Nogi są rozkładane około 10 sekund po rozpoczęciu hamowania - chodzi przede wszystkim o to żeby nie zmiękły rozgrzane płomieniami z silnika. Wcześniejsze rozłożenie nóg mogło by pomóc w hamowaniu rakiety zwiększając opór aerodynamiczny, jednak nie wiadomo czy nie wymagało by to przeprojektowania ich - nie jest jasne czy nogi rozkładają się grawitacyjnie (rakieta ostro hamuje i wystarczyło by otworzyć zamki nóg by te się gwałtownie otworzyły), czy mają one jakąś pomoc od systemu pneumatycznego rakiety.

#spacex #florydziak #kosmos #eksploracjakomosu #nasa
nawon - Za 2 godziny start rakiety SpaceX misji CRS-8

Stream SpaceX na YouTube peł...

źródło: comment_eHuIZbQrgtRqJSJUCqP0AoOj4u5Vb5n9.jpg

Pobierz
  • 5
  • Odpowiedz