Wpis z mikrobloga

Mireczki, dzisiaj w #maszprawo 14-dniowy termin rozpatrzenia reklamacji. Wiecie, że sprzedawca musi w tym terminie odpowiedzieć tylko na pismo zawierające sprecyzowane żądanie (naprawa, wymiana, obniżenie ceny)? Jest sporo ciekawostek związanych z tym przepisem:

1) nie należy łączyć żądań pisząc np. „żądam wymiany rzeczy lub obniżenia ceny o kwotę 100 zł”;
2) w piśmie należy umieścić wyraźnie oświadczenie w przedmiocie żądania naprawy rzeczy, żądania wymiany rzeczy lub żądania obniżenia ceny (ze wskazaniem kwoty);
3) możliwe jest rozdzielenie pisma z zawiadomieniem o wadzie od pisma z roszczeniem. Jak tak często robię bo o ile sprzedawca odpowiada często na pierwsze pismo to na kolejne (z żądaniem) już nie i wtedy ma uwalony termin;
4) zgłoszenie roszczenia może nastąpić w piśmie, w mailu, smsem, a nawet telefonicznie (najlepiej na piśmie, żeby nie było problemó dowodowych);
5) sprzedawca nie zachowuje terminu na odpowiedź poprzez sam fakt nadania listu na poczcie.

Szersze omówienie ww. kwestii znajdziecie jak zwykle tutaj. Zachęcam też do zadawania pytań- sam potrafię zadać takie, na które nie znam odpowiedzi, więc pozostaje mi mieć nadzieję, że na te nikt nie wpadnie :-)

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych.
-------------
Ogłoszenia parafialne
Tag #maszprawo stał się na tyle popularny, że wiele osób używa go błędnie zamiast #prawo i woła niepotrzebnie masę mireczków, którzy subskrybowali #maszprawo jako mój autorski tag. Jeśli masz do mnie pytanie wołaj mnie @LaudatorLibertatis lub użyj tagu #prawo. Jeśli widzisz nieprawidłowe użycie tagu #maszprawo zgłoś to do administracji. Moje próby kontaktu mające na celu opisanie tagu lub jego uprzątnięcie, niestety na nic się zdały.
-------------

Poprzednie wpisy:
1. Wzór umowy kupna sprzedaży samochodu zabezpieczający interesy kupującego.
2. Zmiany w prawie konsumenckim po 25.12.2014 r.
3. Konieczność spisywania umowy pożyczki przy pożyczaniu kwoty powyżej 500 zł.
4. Możliwość reklamowania wadliwego towaru nawet jeśli nie mamy paragonu.
5. Jak rozwiązać umowę powołując się na błędne przekonanie co do właściwości przedmiotu sprzedaży lub innych co do innych elementów stosunku prawnego.
6. Poradnik kupującego przez Internet. Część I: Jak zweryfikować kontrahenta?
7. Zakłócanie ciszy nocnej i uprawnienia interweniujących policjantów.
8. Poradnik kupującego przez Internet. Część II: Omówienie różnych podstaw prawnych umożliwiających podnoszenie roszczeń.
9. Alimenty na dziecko pełnoletnie.
10. Kampania Edukacyjna Tydzień Samochodu Używanego (poradniki dla kupujących).
11. Korzyści z oddawania krwi (tańsze leki i świadczenia zdrowotne poza kolejką).
12. Zatrzymanie prawa jazdy. Stare i nowe przepisy.
13. Zakładanie nielegalnych blokad na koła przez prywatne podmioty.
14. Jak walczyć ze znęcaniem się nad zwierzętami.
15. Uprawnienie kupującego do zwrotu towaru w terminie 14 dni od odbioru przesyłki.
16. Trybunał Konstytucyjny- kto i dlaczego ma rację.
  • 81
  • Odpowiedz
@LaudatorLibertatis:

Nie, nie jest wymagane. Jeśli w jakimkolwiek regulaminie będzie coś takiego widniało, będzie to klauzula niedozwolona.

Jaka jest podstawa prawna? Istnieje orzeczenie bądź klauzula niedozwolona w rejestrze? Na czym opierasz swoje słowa.
  • Odpowiedz
@Volki: Jest art. 558 § 1 k.c. , zgodnie z którym „jeżeli kupującym jest konsument, ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w przypadkach określonych w przepisach szczególnych”. Nieprzyjęcia reklamacji ze względu na dostarczenie jej w formie innej niż sprzedawcy pasuje może być traktowane jako naruszenie ww. przepisu.
  • Odpowiedz
@LaudatorLibertatis: Problem dotyczy zakupu "na firmę". Zakładamy reklamację z tytułu rękojmi i uznanie jej przez sprzedawcę oraz naprawienie. Jak wygląda kwestia zwrotów kosztów przesyłki, dotyczy to wysyłki towaru do sprzedawcy i odbioru przesyłki od sprzedawcy. Sprzedawca chce żebym pokrył koszt wysyłki oraz koszt odbioru. Ma takie prawo?
  • Odpowiedz
@pontos: Jeśli na podstawie rękojmi to możesz domagać się zwrotu takich kosztów. art. 561(3) k.c. Z zastrzeżeniem art. 5611 § 2 i 3 koszty wymiany lub naprawy ponosi sprzedawca. W szczególności obejmuje to koszty demontażu i dostarczenia rzeczy, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
  • Odpowiedz
@LaudatorLibertatis: czyli koszt dostawy do sprzedawcy także się to wlicza? A jeśli byłaby to gwarancja? Czy wówczas koszt dostawy kurierem do sprzedawcy i wysyłki przez sprzedawcę do mnie (obrót profesjonalny) ponoszę ja jako kupujący czy sprzedawca?
  • Odpowiedz
3) możliwe jest rozdzielenie pisma z zawiadomieniem o wadzie od pisma z roszczeniem. Jak tak często robię bo o ile sprzedawca odpowiada często na pierwsze pismo to na kolejne (z żądaniem) już nie i wtedy ma uwalony termin;


@LaudatorLibertatis: odkopuje :)

Jeśli klient pisze maila "towar jest uwalony" i tu koniec maila, to mam obowiązek coś mu odpisać? Jeśli dobrze doczytałem ustawy to od momentu wysłania maila (zgłoszenia wady) ma rok na zgłoszenie roszczeń. Czyli de facto okres reklamacji trwa 3 lata, jeśli zgłosi wadę ostatniego dnia.
  • Odpowiedz
@LaudatorLibertatis: i przy okazji dwie inne sprawy.
Jeśli sprzedaż jest wysyłkowa, a klient złożył reklamacje mailem "towar nie działa, wymień na nowy" to w jaki sposób mam uznać lub odrzucić reklamację w ciągu 14 dni, jeśli nie mam tego towaru i nie jestem w stanie stwierdzić, czy klient nie potrafi go obsłużyć, czy faktycznie nie działa?

Jeśli pierwsza reklamacja zostaje odrzucona, to czy przy drugiej można żądać zwrotu pieniędzy?
  • Odpowiedz
@Wychwalany: Co do terminów nie chodzi o zgłoszenie a o stwierdzenie wady

Art. 568. § 1. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, a gdy chodzi o wady nieruchomości - przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Jeżeli kupującym jest konsument a przedmiotem sprzedaży jest używana rzecz ruchoma, odpowiedzialność sprzedawcy może zostać ograniczona, nie mniej niż do roku od dnia wydania rzeczy kupującemu.
§ 2. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminu określonego w § 1.
§ 3. W terminach określonych w § 2 kupujący może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej. Jeżeli kupujący żądał wymiany rzeczy na wolną od wad lub usunięcia wady, bieg terminu do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny rozpoczyna się z chwilą bezskutecznego upływu terminu do wymiany rzeczy lub usunięcia
  • Odpowiedz
@Wychwalany: Ma obowiązek dostarczyć Ci towar. Więc piszesz mu, że chcesz zweryfikować towar w celu ustalenia, czy dokonasz niezwłocznej wymiany lub naprawy.

Co do kwestii odrzucenia to chodzi Ci o to, że Ty odrzucasz? Odezwij się na PW, robiłem już wzory dokumentów dla przedsiębiorców, które minimalizują nieuzasadnione roszczenia ze strony konsumenta. Dobre procedury to podstawa.
  • Odpowiedz
Przykład 2:

Kupujący nie-konsument

02.02.2016 r. – wydanie rzeczy

03.02.2016 r. – termin stwierdzenia wady

03.02.2017 r. – najpóźniejszy termin dojścia do sprzedawcy jednego z oświadczeń


@
  • Odpowiedz
@Wychwalany:
Jak stwierdził wadę w tej dacie to wszystko jest ok i w okresie roku powinno do Ciebie przyjść oświadczenie.

Przepisy wprost nie precyzują sytuacji, w której np. nie wydał rzeczy, złożył oświadczenia, a Ty uchybiłeś terminowi na odpowiedź. Jeśli nie masz rzeczy to wtedy najlepiej jest na oświadczenie odpowiedzieć, że zgodnie z art takim a takim wzywasz do wydania rzeczy celem weryfikacji wady i w przypadku potwierdzenia wady oraz jej istnienia lub przyczyny w momencie sprzedaży, uznasz jego roszczenie. Takie ustosunkowanie się jest najrozsądniejsze.

Art. 561(2). § 1. Kupujący, który wykonuje uprawnienia z tytułu rękojmi, jest obowiązany na koszt sprzedawcy dostarczyć rzecz wadliwą do miejsca oznaczonego w umowie sprzedaży, a gdy takiego miejsca nie określono w umowie - do miejsca, w którym rzecz została
  • Odpowiedz
§ 2. Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminu określonego w § 1.

wszystko jest ok i w okresie roku powinno do Ciebie przyjść oświadczenie.


@LaudatorLibertatis: moje wątpliwości w tym temacie dotyczą tego pogrubionego warunku. Czy on nie pozwala na odrzucenie
  • Odpowiedz
@Wychwalany: Nie. Wyjaśnienie tego pogrubionego fragmentu masz na gruncie trzech rozpisanych przeze mnie przykładów. Rozróżnij termin ja stwierdzenie wady i początek jego biegu oraz termin na oświadczenie i początek jego biegu. Twój kupujący to przykład nr 1. Na przyszłość w B2B rozważ wyłączenie rękojmi.
  • Odpowiedz