Wpis z mikrobloga

http://florydziak.blogspot.com/2016/03/30.html

Wg. Space News, SpaceX planuje oferować loty Falconów 9 z używanym pierwszym stopniem w cenie o 30% niższej niż cena nowej rakiety. Jednak SES chce 50% obniżki ceny - do około $30M za start za to by zostać królikiem doświadczalnym.

SpaceX twierdzi że koszt paliwa dla pierwszego stopnia to około $1M, a koszt przygotowania pierwszego stopnia do ponownego lotu to około $3M, tak więc loty F9 z używanym pierwszym stopniem będą kosztowały troszkę ponad $40M.

Dowiedzieliśmy się także co było przyczyną pierwszych dwóch odwołań startu SES-9. Po misji ORBCOMM-2, SpaceX zainstalował nowe, dodatkowe zbiorniki ciekłego tlenu. I to one sprawiały problemy. Po drugiej, nieudanej próbie startu przełączono się na stary zbiornik (ten, który był ¨żyty do startu ORBCOMM-2) i problemy znikły.

SES chce by jego satelity SES-10 i SES-11 zostały wystrzelone z LC-39A (pewnie mają nadzieję na dodatkową zniżkę w cenie?), więc należy się przygotować na pierwsze starty z platformy LC-39A już późnym latem tego roku.

Ciekawe co na to wszystko George Sowers z ULA, który twierdził że koszt przygotowania pierwszego stopnia do ponownego lotu będzie olbrzymi i że dlatego wcale się to nie opłaca...


#spacex
  • 10
Dowiedzieliśmy się także co było przyczyną pierwszych dwóch odwołań startu SES-9. Po misji ORBCOMM-2, SpaceX zainstalował nowe, dodatkowe zbiorniki ciekłego tlenu. I to one sprawiały problemy.


@tfuj_pszyjaciel: a wszyscy krzykacze krzyczeli, nie, nie, rakieta nie jest wadliwa to wszystko przez #ulacwel. Musk taki nieomylny, Falcon taki niezawodny. Pisałem, że ewidentnie są problemy z rakietą i jak widać miałem rację.
Hej tutaj jest lista skrótów, które pojawiły się do tej pory w tym wpisie i jego komentarzach.

LC-39A Launch Complex 39A, Kennedy (SpaceX F9/Heavy)
ULA United Launch Alliance (Lockheed/Boeing joint venture)
SES Formerly Société Européenne des Satellites, comsat operator