Wpis z mikrobloga

Witam w 12 odcinku
>>> VFXNEWS <<<

Zapraszam do obserwowania-> #vfxnews

Dziś będzie o tym JAK SZUKAĆ PRACY / SELF-PROMOTION w branży VFX i grafiki w reklamie.

Jesteście grafikami, posiedliście już jakąś wiedzę, nawet macie zbudowane i opublikowane portfolio jednak nadal nie macie pracy, albo zaczynacie dopiero jej szukać i nie wiecie jak? No to temat idealny dla was.

W szukaniu pracy są istotne 3 rzeczy:
1. Portfolio
2. Doświadczenie
3. Znajomości

Kolejność nie jest przypadkowa, zaczyna się od rzeczy najważniejszej, jednak warto rozwijać wszystkie trzy.

1. Portfolio

Kilka zasad co do portfolio:
Warto mieć stronę na swojej domenie, chociaż nie jest to przymus.
Zakładamy profile na takich stronach jak Behance oraz Artstation.
Jeśli macie popularne nazwisko jak np Jan Kowalski to warto wymyślić sobie pseudonim artystyczny, ułatwi to stalking headhunterom ;)
Aktualizujcie najczęściej jak się da.
Jak już aktualizujecie i macie większą bazę to usuwajcie już stare projekty które trącą myszką ;)
Warto dodawać making offy swoich prac.
Jeśli jest to praca w grupie to zaznaczcie za jaką część byliście odpowiedzialni.
Działajcie na forach, u nas w Polsce to max3d.pl i warto tam pokazywać WIP ze swoich prac (firmy to przeglądają)
Wrzućcie reela na Vimeo.
W ogóle wrzucajcie swoje animacje czy turn-aroundy na Vimeo, bo może traficie na Staff-pick który zaprofituje.
Twórzcie i udostępniajcie tutoriale.

2. Doświadczenie

Tu za dużo wam nie podpowiem, to po prostu kiblowanie w firmach lub przy projektach.
1-3 rok doświadczenia to Junior/Adept
3-5 to Mid
5+ Senior
8-10 to już Lead, specjalista albo kierownik.
Doświadczenie nie zawsze się przenosi. Np jeśli ktoś robił wizki nawet 5 lat to u nas wpadłby na poziom Juniora, bo zakres wiedzy jest znacznie mniejszy, stąd uczyć musimy prawie od zera.
Natomiast pracując w studio jak nasze jako Mid to bez problemu przejdziecie na Mida w firmie podobnej do naszej.
Ogólnie problem z zatrudnieniem znika po 5 latach, chyba, że cały okres przespaliście ;)

3. Znajomości
chociaż ja wolę nazywać to networkingiem ;)

Znajomości są ważne i nie wynikają z naszego podejścia homo-sovieticusa, bo znajomości są ważne także na zachodzie.
Firmy/ludzie wolą zatrudniać osoby z którymi pracowały gdzieś już kiedyś abo dobry znajomy pracował z tą osobą.
W branży na pewnym stopniu projekty już są dość skomplikowane, liczy się współpraca i nie można sobie pozwolić na osoby które zawiodą, bo deadliny są krótkie. Stąd nikt nie chcąc władować się na minę zatrudnia osoby które zna.
Teraz wy musicie znaleźć się w puli znajomych, albo znajomych znajomych ;)
Polecam:
- udzielać się na forach i grupach (np. na FB)
- prowadzić jakiś blog albo w jakiś sposób też prezentować swoją wiedzę dla community (np jak ja teraz ;))
- udzielać się na spotkaniach w rzeczywistości. Jest pełno takich spotkań jak np Trojan Horse was a Unicorn (Europa, polecam!), VAFA w Polsce, czasami są np spotkania forumowiczów Max3d.pl czy innych portali.
- brać udział w projektach non-profit
- praktykować, jeśli nawet nie dostaniecie fuchy w danej firmie, bo np firmy na to nie stać, to mogą polecać was dalej.

Czego nie robić: palić za sobą mostów.
Przy firmach mniej znanych nie jest to tak istotne, ale w top 20 firm nie polecam, ponieważ szefowie, producenci i kierownictwo zna się. Jeśli narobicie smrodu w jednym miejscu to fama pójdzie bardzo szybko. Telefony z zapytaniem "czy znacie X lub Y, ma was w CV" jest dosyć częste więc uważajcie.

4. Bonus

Polecam wam LinkedIn'a, warto też rozsyłając CV też się po prostu przejść i pokazać swoją twarz.
Jeśli wysyłacie CV/Folio do takich firm jak PI czyli przez formularz do bazy to ponawiajcie co 3 miesiące, ponieważ nie patrzą na starsze portfolia nawet jeśli byście mieli najlepszego skilla pod słońcem ;)

-----

To chyba tyle, jeśli macie jakieś pytania to jestem do waszej dyspozycji.

Zapraszam do subowania -> #vfxnews

#vfxnews #grafika #3d #digitalpainting #januszeblendera #praca
  • 8