Wpis z mikrobloga

#kuchniafilmowa #film

Czołem!
Przetrzymam Was jeszcze z Inspiracjami do Kill Billa, ponieważ dzisiaj dowiemy się nieco o ustawieniu kamery względem aktora podczas zbliżenia i nie tylko, oraz o tym, jaki ma ono wpływ, na odbiór postaci - jej stanu psychicznego czy relacji wobac innych, obecnych w scenie bohaterów.

Są pewne filmowe subtelności, które widz wyłapuje, ale podświadomie, często nawet nie wiedząc, dlaczego dana scena działa na niego w ściśle określony i zamierzony przez reżysera sposób. Może nie paść w scenie żadne słowo, postacie mogą nie wejść w żadną relację, a widz i tak skądś będzie wiedział, która z postaci dominowała nad drugą, czy która w danej lokacji czuje się jak w domu, a która jak ryba wyciągnięta z wody.

Skąd? Ano między innymi dzięki ptasiej i żabiej perspektywie.
I dzisiaj wyjątkowo - będą pisał ja. Posiłkuję się książką "5 Tajników Warsztatu Filmowego" Josepha Mascelli.

"Wysokość kamery wpływa na artystyczne, dramaturgiczne i psychologiczne aspekty opowiadanej historii. Emocjonalne zaangażowanie widzów w przedstawiane na ekranie wydarzenia może zależeć od tego, czy kamera umieszczona jest na wysokości oczu filmowanych postaci, niżej czy wyżej(...)"

PERSPEKTYWA ŻABIA

Kamera filmuja aktora od dołu.

Każde, nawet małe ustawienie kamery poniżej oczu aktora nazywamy żabia perspektywą. Im niżej ustawimy kamerę, tym bardziej postać będzie wydawać się silna, władcza. Oczywiście nie można z zabiegiem przesadzić - aktor filmowany z perspektywy podłogi będzie wyglądał raczej śmiesznie niż władczo, należy posiłkować się również zdrowym rozsądkiem.
Perspektywę żabią stosujemy, gdy chcemy wywołać u widzów określone uczucie - lęku, przytłoczenia, niepewności - w stosunku do filmowanego aktora. "Trzyma on za mordę" zarówno inne postaci (o ile nie są również filmowane z żabiej) jak i widzów.

Przykłady znajdziecie niemal dosłownie w każdym filmie. Aby jednak maksymalnie uwypuklić temat, pobawimy się w Korwina i posłużymy Hitlerem:
Popatrzmy jak filmowany jest Adolf i jego świta w propagandowym filmie "Triumf woli". SIŁA SIŁA SIŁA i moc ;)

PERSPEKTYWA PTASIA

Odwrotność żabiej - kamera powyżej oczu aktora.

Aktor filmowany z perspektywy ptasiej wydaje się słaby, pokonany, pobity, niepewny czy zagubiony. Filmowanie z góry znakomicie sprawdza się wtedy, gdy chcemy pokazać bohatera pognębionego przez swoje czyny lub otoczenie.
Jeżeli faubła wymaga ukazania ważnej postaci, która staje się ofiarą, można to uczynić w prosty sposób, poprzez umieszczenie jej w odpowiednim plenerze oddającym metaforycznie stan jej ducha i nakręcenie jej z góry, żałosnej i pozbawionej znaczenia w przytłaczającym ją miejscu.

Gdy w scenie mamy dwie postaci - jedna filmowana z perspektywy żabiej a druga z ptasiej - ich realacje są maksymalnie uwypuklone, nawet jeśli nie padnie żadne słowo. Zwracajcie na to uwagę.
Na szczególna uwagę zasługują momenty, gdy kamera, zazwyczaj na kranie kamerowym, przechodzi (bez cięcia montażowego zmienia wysokość ustawienia) z perspektywy ptasiej do żabiej lub na odwrót - oznacza to nagłą zmianę dramaturgii - pobita postać nagle zyskuje siłę i pewność siebie lub na odwrót - z pozycji dominującej staje się w jednej chwili stłamszona i pokonana.
Zabiegi te są stosowane naokragło, w każdym filmie. Teraz będzie potrafili je wychwycić i jeszcze lepiej zrozumiec dany obraz.
O kamerze na wysokości oczu się nie rozpisuję - jest to kamera neutralna i jeżeli nie ma potrzeb dramaturgicznych - zazwyczaj z takiego ustwienia kręci się aktorów.

OGŁOSZENIE PARAFIALNE
Łączymy siły z #wejscieodzakrystii @ColdMary6100 - od teraz treści tam wrzucane będą również tagowane jako #kuchniafilmowa. Mam nadzieję, że nikt nie będzie miec nic przeciwko - tag jest prowadzony starannie, a treści tam wrzucane są naprawdę ciekawe i trzymające się tematu "filmu od kuchni".
W tagu piszę więc ja i @ColdMary6100, chyba, że chcecie aby formuła tagu #kuchniafilmowa pozostał bez zmian.

Nad wpisem czuwał Clint - wiadomo jak kadrowany ;-)
Zuchwaly_Pstronk - #kuchniafilmowa #film

Czołem!
Przetrzymam Was jeszcze z Inspir...

źródło: comment_93KpcYiwERjCqtfbjtYq4Kwm6EDXZFRn.jpg

Pobierz
  • 12
  • Odpowiedz
@kocham_jeze: zwróćcie uwage na antagonistów - z początku silnych i filmowanych często z dołu, a pod koniec, gdy dostają w dupę od protagonisty - pokornieją na ptasiej perspektywie.

Chciałem zestawić takie dwa kadry ale zabrakło mi czasu by szukać. Ktoś poratuje?
  • Odpowiedz
Zobaczcie jak w Mroczny Rycerz Powstaje w tej scenie od początku kadrowany jest Bane

https://www.youtube.com/watch?v=rDuetklFtDQ

Niemal jak Adolf w Triumfie Woli ;)

Od samego początku Bane wizualnie dominuje nad Batmanem, pomimo, że ten też kadrowany jest raczej z żabiej perspektywy. Ale w porównaniu z przeciwnikiem, kamera Batmana jest dużo wyżej. Bane jest potężny i to widać w każdym kadrze - Batman nie ma z nim szans.
  • Odpowiedz